עשרות רבות של נפגעים, בהם ארבעה חיילים שנהרגו, מפגיעת הכטב"ם ששיגר חיזבאללה והתפוצץ בבסיס גולני סמוך לבנימינה, והעדויות מבתי החולים ומזירת הפגיעה - חדר האוכל של בסיס האימונים החטיבתי - קשות מאוד. בתמונות מהמקום נראה הדם הרב על רצפת חדר האוכל, לשם חדר אמש (ראשון) הכטב"ם, מסוג "ציאד 107", בעת שטירונים אכלו את ארוחת הערב בבסיס.
חייל שהיה עד לפיצוץ אמר: "סיימתי לאכול והייתי בדרכי לפרוזדור, להחזיר את המגש לעמדת השטיפה. ואז היה בום מטורף. דלת הברזל התעקמה, לא הבנו מה קרה ופתאום משהו חדר את התקרה בחדר האוכל. לא שמענו כלום, רק את הפיצוץ האדיר. לא הייתה שום אזעקה. רצנו לכיוון המיגונית, ואז ראיתי שצריכים חוסם עורקים. המון חיילים פצועים היו מלאים בדם. עזרנו להם להגיע למיגונית והמתנו שם".
הצהרת דובר צה"ל בזירת נפילת הכטב"ם
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
חדר האוכל בבסיס, לאחר פגיעת הכטב"ם
3 צפייה בגלריה
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
הדם על רצפת חדר האוכל
הורים שבנם פונה לבית החולים הלל יפה בחדרה, לשם פונו יותר מחצי מ-58 מהחיילים שנפצעו, סיפרו: "חבר שלנו התקשר ואמר לנו שהוא נפגע בראש, שהוא מדמם בראש. הוא הספיק להתקשר לאחותו, אמר שהוא נפצע והוא בסדר".
"טסנו לכאן, אנחנו רק רוצים קודם כל לראות אותו, שהוא בסדר, ולחבק אותו", אמרה האם. "קשה להחזיק מעמד בלחץ הזה, אי אפשר לנשום".
אביו של אחד הפצועים סיפר כי "יש לו שתי רסיסים אחד בראש אחד ביד אבל הוא בסדר ובהכרה מלאה. לגבי האירוע הוא אמר שפתאום הם שמעו בום ולא הייתה אזעקה".
פינוי פצועים לבתי החולים
(צילום: גיל נחושתן, ליאור אל-חי, רענן בן צור, דנה קופל, דוברות מד"א)

יירוט הכטב"ם מעל שמי הקריות
(צילום: נועם פרסקי, נתנאל אייזק)

פרמדיק מד"א רפי שבע סיפר: "הגענו עשרות צוותים של מד"א, הכרזנו אירוע רב נפגעים וטיפלנו בנפגעים. מדובר בזירה קשה - פגיעת כטב"מ גרמה לפצועי הדף ורסס. הם פונו על ידי צוותי מד"א במהירות ובמסוקים לבתי החולים".
115 מנות דם הועברו להלל יפה, עבור 36 הפצועים שאושפזו בבית החולים. לבית החולים שיבא בתל השומר הועברו 40 מנות דם. ד"ר יהורם קליין, מנהל היחידה לכירורגיה דחופה וטראומה בשיבא, אמר כי שלושה פצועים פונו במסוק לבית החולים - ובהם שניים שהוטסו מהלל יפה כשמצבם קשה. "כולם נפצעו מרסיסים", אמר.
חיזבאללה שיגר הערב שני כטב"מים, וההגנה האווירית יירטה אחד מהם לאחר אזעקות שנשמעו בשעה 18:50 בגליל המערבי, כולל בעכו ובנהריה. אבל כטב"ם נוסף חדר לעומק ישראל, והפיצוץ אירע בבסיס הצבאי - לא הרחק מבנימינה - מבלי שנשמעה שם אזעקה.
3 צפייה בגלריה
פינוי פצועים מנפילת כטב"ם
פינוי פצועים מנפילת כטב"ם
פינוי פצועים מנפילת כטב"ם
(צילום: Oren ZIV / AFP)
בצה"ל מתחקרים כעת מדוע לא נשמעה התרעה, ומהתחקיר הראשוני עולה כי שני הכטב"מים ששוגרו חדרו מלבנון דרך הים. ככל הנראה מדובר בכטב"מים מהדגם "ציאד 107". הם זוהו על ידי מערכות הגילוי של צה"ל, ואחד מהם יורט כאמור, מול חופי נהריה, בעוד השני היה תחת מעקב ומרדף אווירי של מטוסי ומסוקי קרב - אולם הקשר עמו נותק בשלב מסוים. בחלוף דקות ארוכות הוא התפוצץ וגרם לפגיעה ההמונית.
חיזבאללה קיבל אחריות על המתקפה, וטען כי היא בוצעה בתגובה לתקיפות צה"ל בלבנון ובפרט בביירות. "חיזבאללה יכול להגן עדיין על לבנון והעם", נכתב בהודעת ארגון הטרור. גורם בחיזבאללה שצוטט ב"אל-ג'זירה" טען כי הארגון שיגר "נחילי כטב"מים" במתקפה. "היכולות של חיזבאללה עדיין חזקות ומסוגלות להגיע לעומק ישראל", טען הגורם.
פורסם לראשונה: 22:31, 13.10.24