ביקורת סביב מות הלוחם בראל חדריה שמואלי ז"ל: ריאיון עם ח"כ גלית דיסטל
(צילום: ליהי קרופניק, משי בן עמי)

חברת הכנסת גלית דיסטל-אטבריאן (הליכוד) התייחסה לטענות שעלו מצד חיילים על כך ש"קושרים להם את הידיים" בקרב. זאת בעקבות מותו של לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי ז"ל בגבול עזה. "אסור לגזור על זה רווח פוליטי במובן הרע של המילה", אמרה דיסטל-אטבריאן.
"אני לא חושבת שבנט אשם או שנתניהו היה אשם, צריך להקשיב לקולות מהשטח ושל המשפחות ואפילו של קמפיין הלוחמים שהעלו את התמונה שלהם ברשתות ומרגישים שקושרים את הידיים שלהם. אני לא מומחית צבאית אבל כשמגיעה מחאה כזו מתוך העם והרמטכ"ל אומר שהוא מגבה את החיילים שלו, אז שיקשיב גם לחיילים האלה ולמשפחות האלה. זה קרע שלדעתי התחיל מאז פרשת אלאור אזריה".
2 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
"קרע שהחל בפרשת אלאור אזריה". גלית דיסטל-אטבריאן
(צילום: הדר יואביאן)
2 צפייה בגלריה
הלוויתו של בראל חדריה שמואלי
הלוויתו של בראל חדריה שמואלי
בראל חדריה שמואלי ז"ל
(צילום: יריב כץ)
הרמטכ"ל על הסערה: "הוראות הפתיחה באש ברורות"
(צילום: דובר צה"ל)

-אתם וגם ראש האופוזיציה לא התייצבתם מאחורי הצבא, יש הרגשה שדוחקים את צה"ל לגלגלי האוטובוס. "אני לא יודעת מה זה להתייצב מאחורי הצבא. היה פה אירוע חמור, מותר לבקר אותו, ראיתי שאחד הטיעונים זה שהמפקדים נעלבו. ילד חזר בקופסה הביתה - שייעלבו. אסור לסתום את הפיות כאילו הדיכוטומיה היא בין לשתוק לבין התססה נוראית ושיסוי פילוג. בואו נלך לדרך האמצע, נבקר מה שצריך לבקר ולא נגרוף הון פוליטי. יש הרבה חיילים שטוענים טענות קשות, הרמטכ"ל אומר שהוא מקשיב להם, אז תקשיב להם".
-את חושבת שיש כוח משפטי עליון שגורם לחיילים לא לירות במחבלים? "תראה, אני מסתכלת על הנראות של הדבר הזה, אנחנו מתבצרים מאחורי חומה. יש תחושה של לא יודעת אם לומר רפיסות או להימנע ממגע בכל דרך, לבטח יש תחושה להרבה חיילים של היסוס שלפעמים עולה בחיים שלהם. אם אני אירה אצטרך להתמודד עם הפצ"ר, מול תקשורת עוינת. משהו לא טוב קורה כאן, התחושה לפיה חיי הלוחם קדושים ומעל הכל הולכת ומתערערת. זו התחושה שלי ואני מקבלת אותה באמת מחיילים ומהאופן שהם מתבטאים ברשתות. צריך להתייחס לזה ברצינות".
דיסטל-אטבריאן התייחסה לקריאות הקשות נגד נפתלי בנט שנשמעו בלוויה של בראל. "זה כל כך הכעיס אותי, זה היה ביזיון לשקף את הלוויה הזו ככה. הייתי בלוויה והיו אלפי אנשים, פילסתי את דרכי שם לאימא ולאבא, דרך עשרות ילדות בוכות, ונערים וחיילים, ועם ישראל בשיא תפארתו שעמד שם ואחרי זה התפלל שם. לקחת קומץ קטן שבאו מטעם עצמם ולעשות מזה חזות הכל זה ביזיון וזילות, חלאס עם זה.
"היו דברים קשים ומיותרים לחלוטין ואני לא מצדדת בזה, אבל זה היה פירור קטן בתוך לוויה שבאמת הביאה את היופי הישראלי ואת הערבות ההדדית. להשתמש בזה כדי להראות כמה הביביסטים מתסיסים ובלתי נסבלים זה ביזיון לדעתי".
דיסטל-אטבריאן העריכה שהממשלה תצליח להחזיק עוד לא מעט זמן. "אין תקשורת שמשקפת את הבעיות האמיתיות של הממשלה והן קשות, בפרקליטות נדמה שאין יותר את מנדלבליט. שר המשפטים לא היה עובר היום בבחירות את אחוז החסימה וכנ"ל שרת החינוך. שר הבריאות רק לפני חודשיים התחנן שיבחרו בו כי הוא לא עובר את אחוז החסימה. יש אנשים בוודאות שההזדמנות היחידה שלהם זה עכשיו, אז כולם מוותרים לכולם ואם מישהו עושה פרצוף אז מזוודת הכסף פתוחה. מול הדבר הזה קשה להתמודד".