המהומה במהלך דברי אמסלם, שתקף: "חותרים תחת כל יסוד יהודי"
(צילום: ערוץ הכנסת)

אחרי ההצבעות על "חוק דרעי 2" ופסקת ההתגברות, חברי הכנסת אישרו אחר הצהריים (יום ד') בקריאה טרומית גם את הצעת חוק החמץ שהגיש יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, ונחשפה ב-ynet. בהצעה תמכו 60 ח"כים ו-52 הצביעו נגדה - בתום דיון סוער שכלל מהומה במליאה, כאשר ח"כ דוד אמסלם האשים את האופוזיציה ב"הרס כל יסוד יהודי במדינה הזו". ההצעה מבקשת להסמיך מנהלי בתי חולים לאסור הכנסת חמץ לבתי חולים בחג הפסח.
"אנחנו ערבים אחד לשני וכל הזמן מדברים על ערבות הדדית. מנהל בית חולים שמכיר את חוליו היה אומר להכניס או לא להכניס חמץ. אי אפשר לדבר על חוק החמץ בלי לדבר על ההיסטוריה של העם היהודי. גדלנו על 2,000 שנות גלות עם תקופות נוראות וקשות מאוד. האינקוויזיציה, השואה ודברים נוראיים - באותן תקופות כמה הקפידו שלא לאכול חמץ", אמר גפני לפני ההצבעה.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ח"כ גפני במליאה, היום
(צילום: עמית שאבי)
הוא טען שלא מדובר בכפייה: "כאן במדינת היהודים יהודי לא יוכל ללכת לבית חולים לקבל טיפול כי בג"ץ אמר שאפשר להכניס חמץ? לא מכריח אף אחד ולא בא בכפייה. אני מבקש את מה שהיה לפני החלטת בג"ץ. מנהל בית החולים יחליט". ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד השיב לגפני: "אל תעשו את זה בכוח", והשר המיועד דוד אמסלם אמר: "כולה שבוע בשנה! טיפת כבוד יהודי אין לכם".
אמסלם, שגם הוא חתום על הצעת החוק, עלה לקראת ההצבעה לדוכן הנואמים ותקף בחריפות את הח"כים מהאופוזיציה שמתנגדים להצעה. במהלך דבריו פרצה מהומה במליאה, והח"כים מהאופוזיציה צעקו לו בתגובה שהוא מפיץ שנאה. "אתם הורסים כל יסוד יהודי שעוד יש במדינה הזו", תקף אמסלם, וכאשר קריאות הביניים נמשכו לעג לחברי האופוזיציה ואמר שהם "מקרקרים כמו לול תרנגולות".
אמסלם הוסיף: "השופט עמית קרא לזה דיאטת המצות, דתי עלק קבע את הפסיקה הזו, אתם מבינים למה אנחנו צריכים את פסקת ההתגברות? אם היה שופט ספרדי הוא לא היה קובע את זה. אנחנו יש לנו מסורת מבית, לכם אין את זה. אתם מתכון להרס מדינת ישראל. אתם יכולים להתפוצץ, לצרוח, אתם בושה לעם ישראל".
גפני במליאה, היום
(צילום: ערוץ כנסת)

בקואליציה מקווים להשלים את החוק בשלוש קריאות עוד לפני חג הפסח הקרוב, והצהירו על היעד הזה כבר עם פרסום ההצעה של גפני. שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר אז בריאיון לאולפן ynet כי "אנחנו חיים במדינה יהודית וצריך להתחבר גם לסממנים היהודיים. אני מקווה מאוד שהצעת החוק תעבור עד פסח. אני חושב שלהכניס חמץ לבתי חולים זה מעשה מיותר ומתריס".
ההצעה עוררה ביקורת קשה בקרב חברי האופוזיציה שמתנגדים ליוזמה לחפש חמץ בתיקים של מטופלים, מבקרים ואנשי צוות רפואי. גם רופאים ורופאות ביקרו בחריפות את ההצעה - וחתמו על עצומה נגדה. ההצעה שתסמיך את מנהלי בתי החולים להחליט על הכנסת חמץ תוכל לאפשר לבתי החולים בנצרת, לדוגמה, לאפשר הכנסת חמץ גם בפסח - אך תקשה על מנהלי בתי חולים אחרים להחליט על צעדים דומים לאור אשפוזם של חולים יהודים במוסדות.
2 צפייה בגלריה
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
ארכיון. בקואליציה מתכוונים לאשר עוד לפני החג
בהצעת החוק של גפני נכתב כי "סקרים ומחקרים בישראל הראו שחג הפסח נחשב לחשוב ביותר בקרב כל סוגי האוכלוסייה. רובו הגדול של העם היהודי חוגג ומקפיד על שמירת איסור אכילת חמץ בפסח, דתיים, מסורתיים וחילוניים". עוד נכתב בהצעה: "בניגוד לדיני כשרות בכל השנה, איסור אכילת חמץ בחג הפסח הוא חמור ביותר, ואף דיני הכשרות בפסח מחמירים ביותר".
"חמץ בפסח אינו 'בטל בשישים', כך שחמץ שייאכל בכלי אפילו בכמות מועטה עלול לגרום לשלילת הכשרות מהכלים, באופן שימנע משומרי כשרות לאכול בכלים אלה", נכתב עוד בהצעת החוק. "בנוסף, ישנו איסור מיוחד בפסח של 'בל יראה ובל ימצא'". גפני ציין כי חולים לא חייבים לאכול מצות בפסח, ו"לאור טכנולוגיית המזון יוכלו לאכול תחליפים כשרים לפסח לכל סוגי המזון - לחמניות, עוגות, עוגיות וחטיפים, כך שבפועל אין גם כל פגיעה ממשית במי שאינו מעוניין לאכול מצות".

"חוק דרעי 2", פסקת התגברות וחיזוק בתי הדין הרבניים: החוקים שאושרו בטרומית

ההצבעה אחר הצהריים על חוק החמץ נערכה כאמור אחרי שאושרו במליאה, גם כן בקריאה טרומית, "חוק דרעי 2" שימנע מבית המשפט העליון להחיל ביקורת שיפוטית על מינוי שרים - במטרה לסלול את הדרך להחזרתו לממשלה של יו"ר ש"ס - וכן חוק פסקת ההתגברות שיזם יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (הציונות הדתית), ויאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ.
העימות בין לפיד ללוין במליאה
(צילום: ערוץ כנסת )

גם הדיונים על החוקים הללו היו סוערים, ולפני ההצבעה על חוק ההתגברות צעק ראש האופוזיציה יאיר לפיד על שר המשפטים יריב לוין - והאשים אותו: "העדפת לתת למדינה להתפרק. אל תבלבל את המוח על הידברות כשאתה מעביר חוק כזה". לוין השיב ללפיד וחברי האופוזיציה כי הם חסרי אחריות.
במליאה עלתה לדיון בקריאה טרומית גם הצעת חוק מח"ש של ח"כ משה סעדה (הליכוד), והיא אושרה ברוב של 62 נגד 52. מטרת ההצעה להוציא את המחלקה לחקירות שוטרים מאחריות הפרקליטות ולהפוך אותה לגוף שיפעל תחת שר המשפטים. בהמשך אושרה בקריאה טרומית, ברוב של 58 שתמכו מול 43, הצעת חוק נוספת שמטרתה להרחיב את סמכויות בתי הדין הרבניים. ההצבעה של יהדות התורה וש"ס תקנה לבתי הדין הרבניים סמכות לשבת כבוררים בסכסוכים אזרחיים, אם שני הצדדים הסכימו על כך בכתב.
פורסם לראשונה: 14:57, 22.02.23