האם ראש הממשלה בנימן נתניהו מראה סימנים שמקרבים את ישראל לעסקת חטופים עם חמאס? לפי טורו של הפרשן הבכיר דייוויד איגנשיוס ב"וושינגטון פוסט", מאז השיחה הקשה בין נתניהו לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ראש הממשלה נוטה לכיוון העסקה.
צעדה לציון יום הולדתו ה-5 של אריאל ביבס, שלשום
(צילום: יאיר שגיא, גל גנות)

1 צפייה בגלריה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
ביידן ונתניהו. מאז השיחה, כך פורסם, רה"מ שינה כיוון
(צילום: AP /Susan Walsh)
נכון לשבוע שעבר, נכתב, נתניהו התעקש על שינויים בנוסחה האמריקנית, שהמתווכים חששו שלא יאפשרו את המשך המגעים להסכם. עם זאת, לפי איגנשיוס, השבוע נטען כי נתניהו הודיע לפחות לאחד מחברי הקואליציה שלו שהוא תומך בהסכם ללא תיקונים.
הדרישות הקודמות של ראש הממשלה כללו בעיקר שני נושאים שימנעו מחמאס לבסס את עצמו מחדש אחרי הפסקת האש - מחסומים בשליטה ישראלית שיבדקו חזרת עקורים מדרום רצועת עזה לצפונה; ונוכחות ישראלית משמעותית בציר פילדלפי באזור רפיח, למניעת הברחות ממצרים.
בטור ב"וושינגטון פוסט" הוזכר כי שר הביטחון יואב גלנט וראשי מערכת הביטחון מאמינים שהתיקונים הללו אינם הכרחיים ועלולים לסכן את ההסדר כולו שיביא להחזרת חטופים, בטענה שצעדים אחרים יכולים להבטיח שחמאס לא ישוב לשליטה.
נזכיר כי בתחילת השבוע חשף נדב איל ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet כי גורמים שמעורבים במו"מ אומרים שייתכן שהשיחה הקשה עם ביידן, והשיחה הקשה יותר עם ראשי מערכת הביטחון, עבדה. לטענתם, נתניהו הורה להשיב למתווכות תשובה חיובית יותר, חיובית ממש. כזו שמאפשרת מרחב תמרון רחב ביותר. שפריצת דרך נמצאת מעבר לפינה. שעכשיו מחכים לכן הסופי של חמאס. "כשהולכים בזיגזג, לפעמים נדמה שזה ישר קדימה", אמר מקור אחר, בקיא למדי. "בלי לחץ זה לא ילך עם ביבי".
באותו טור נחשף כי דרישת נתניהו למכתב אמריקני שעוסק במתן ערובה לישראל - על כך שאין לה מחויבות לעצור את האש לנצח, בכל תנאי - למעשה נענתה. ב"שיחת הצעקות" עם ראשי מערכת הביטחון, נתניהו הסביר לנוכחים שזהו מכתב שהוא רוצה להציג לציבור הישראלי. אחד הנוכחים בחדר ידע על מה הוא מדבר. הוא אמר לו שארה"ב כבר הסכימה לתת את המכתב הזה, בניסוח כזה או אחר, ויש טיוטות כבר.
גורם ביטחוני בכיר חזר בימים האחרונים על הפרטים ואישר שקיימת הסכמה עקרונית שהועברה כטיוטה, ולפיה למעשה ישראל תוכל לחזור להילחם ברצועת עזה אחרי שלב ב' של ההסכם, אם חמאס יפר אותו.