ראש העיר ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני, שמשמש כיום כיועץ המשפטי הקרוב של המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ, נדרש להיפרד מדירת הפנטהאוז שלו - בעקבות פסק דין שהורה לו להעביר אותה, יחד עם נכסים נוספים, לשתי עובדות קלפי ממדינת ג'ורג'יה.
שתי העובדות הן רובי פרימן (65) ובתה וונדריאה "שיי" מוס (40), להן חויב ג'וליאני בשנה שעברה לשלם יותר מ-148 מיליון דולר לאחר שהורשע בתביעת דיבה על הפצת שקרים שהאשימו אותן בזיוף קולות בבחירות לנשיאות ב-2020.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב רודי ג'וליאני תביעה מכונות הצבעה דומיניון בחירות
ארה"ב רודי ג'וליאני תביעה מכונות הצבעה דומיניון בחירות
ג'וליאני. הגיש בקשה לפשיטת רגל
(צילום: רויטרס)
בין הנכסים שייאלץ ג'וליאני למסור, מעבר לתכשיטים, ריהוט ומסך טלוויזיה, ניתן למצוא את שעון הרולקס שקיבל מנשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק כאות הוקרה על תפקודו לאחר פיגועי 11 בספטמבר, כמו גם חולצה נדירה וחתומה של אגדת הבייסבול ג'ו דימאג'יו. גם מכונית מרצדס שהייתה בבעלות השחקנית ההוליוודית המנוחה לורן באקול תועבר לנשים שנפגעו מהפרסומים השקריים של ג'וליאני.
ג'וליאני ניסה לשמור על אחד מ-26 שעוני היוקרה שנדרש להעביר לבעלים החדשים בטענה שהיה שייך לסבו המנוח, וטען כי מדובר בפריט סנטימנטלי יקר ערך, אך השופט לא השתכנע והורה שגם פריט זה יהיה נתון להשלמת החוב. "עם כל הנסיבות הכואבות, צד לא יכול לטעון שכל ירושה משפחתית צריכה להיות פטורה", נימק השופט. "בית המשפט אינו מטיל ספק בכך שחלק מהפריטים עשויים להיות בעלי ערך סנטימנטלי עבור הנאשם, אך אין בכך זכות לנתבע להמשך הנאה מהנכסים לרעת התובעים, להם הוא חייב כ-150 מיליון דולר. אחרי הכול, המדיניות הבסיסית של חוקי ניו יורק היא ש'אין לאפשר לאדם לחיות בו זמנית בפאר ובחובות'".
למרות זאת, לא כל נכסיו של ג'וליאני מצאו את דרכם לידי שתי הנשים - ולעת עתה הוא יזכה להמשיך להחזיק בשלוש טבעות אליפות העולם של קבוצת הבייסבול "ניו יורק יאנקיז" ובדירה שלו בפאלם ביץ' בפלורידה, בטענה שהנכסים הללו תלויים בהתדיינויות משפטיות אחרות. בנו של ג'וליאני, אנדרו, הגיש מוקדם יותר החודש בקשה לבית המשפט ולפיה הוא למעשה הבעלים החוקי של הטבעות הנדירות. לדבריו, אביו נתן לו אותן אחרי כל אחת מאליפויות היאנקיז כמתנות. הדיון הנפרד בנושא הדירה בפלורידה יתקיים בשבוע הבא, ובו יקבע האם ג׳וליאני יכול להגדיר אותה כמקום מגוריו המרכזי ובכך להימנע מהחרמה שלה.
3 צפייה בגלריה
רובי פרימן וונדריאה "שיי" מוס
רובי פרימן וונדריאה "שיי" מוס
רובי פרימן ובתה וונדריאה "שיי" מוס
(AP)
3 צפייה בגלריה
בחירות באייווה
בחירות באייווה
בחירות 2020. טענות רבות מצד מטה טראמפ אחרי שביידן זכה
(צילום: gettyimages)
תביעת הדיבה נגד ג'וליאני התמקדה בהאשמותיו כלפי פרימן ומוס, אותן תיאר כמעורבות ישירות בזיופים מכוונים של קולות עבור הנשיא ג'ו ביידן בג'ורג'יה במהלך הבחירות לנשיאות נגד מרשו, דונלד טראמפ. ג'וליאני העביר פנייה לגורמים רשמיים בג'ורג'יה בשמו של טראמפ, בטענה כי צילומים מראים את פרימן ומוס מחליפים כונן USB אסור תוך ספירת פתקי הצבעה. מוס העידה בפני ועדת בית הנבחרים ב-6 בינואר שאמה למעשה העבירה לה סוכריית ג'ינג'ר, ובעקבות ההאשמות של ג'וליאני הזוג הפך למטרה. "זה הפך את החיים שלי מקצה לקצה", אמרה מוס.
השתיים סבלו מהטרדות בלתי פוסקות, איומים על חייהן ועל משפחותיהן ומתח נפשי מתמשך. לאחר הפסיקה מוס אמרה במסיבת עיתונאים כי "כסף לא יפתור את כל הבעיות שלי", וציינה כי כבר לא תוכל לחזור לחיים השלווים הקודמים שלה בג'ורג'יה. לדבריה, אמה רובי נאלצה בגיל מתקדם לברוח מהעיר והמחוז בו התגוררה במשך יותר מ-20 שנה, לאחר אינספור איומי מוות מתומכי טראמפ בעקבות טענותיו של ג'וליאני.
פסק הדין שניתן בעקבות התביעה קבע כי פרימן ומוס זכאיות לפיצויים חריגים בסך 148 מיליון דולר. השופט שדן בתיק מצא כי הפגיעה בשתיים הייתה לא רק במוניטין ובמעמדן המקצועי, אלא גם בביטחונן האישי, נוכח ההסתה והאיומים שהוטחו בהן. בעקבות ההחלטה, ג'וליאני הגיש בקשה לפשיטת רגל ולא שילם לתובעות עד היום.
ג'וליאני כבר איבד את רישיון עריכת הדין שלו בשל התנהלותו המשפטית סביב הבחירות והשקרים שאמר במהלך עדותיו בבית משפט. תדמיתו של האיש שנודע בעבר בכינוי "ראש העיר של אמריקה" התערערה באופן חסר תקנה. הפסיקה האחרונה תיזכר כנראה יותר מכל מורשת אחרת של אחד הפרקליטים הידועים בארה"ב, שידוע בתרומתו למאבק בפשע המאורגן ומנהיגותו לאחר מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר.