סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה הבוקר (יום חמישי) "מנהיג בכיר בחמאס" שטען כי התיקונים של ארגון הטרור להצעה הישראלית "אינם משמעותיים". לדבריו, חמאס דורש שהשלבים בעסקה יהיו "קשורים זה לזה ורציפים", כולל נסיגה ישראלית מלאה מרצועת עזה, חופש תנועה לעזתים והסרת המצור מהרצועה. בנוסף, דורש ארגון הטרור לבחור מי יהיו 100 האסירים ה"כבדים" שישוחררו בעסקה, כאלה השפוטים לעונשי מאסר ממושכים.
בכירים בישראל אמרו אתמול, נזכיר, כי ישראל הסכימה להתפשר על מתן וטו לחמאס - כך שיוכל לקבוע רשימה של 100 אסירים כבדים שישוחררו, מתוך 200. עם זאת, הטענה הייתה שבחמאס מתנגדים לכך - אך כעת הבכיר בחמאס אמר כי ארגון הטרור קיבל את הדרישה ל-100 אסירים "כבדים". בנוסף, בישראל עדכנו כי גם בתשובת חמאס שיקום עזה נותר בשלב ג', ולא הוקדם לשלב א' כפי שחשבו תחילה.
2 צפייה בגלריה
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר. דורשים הפסקת אש קבועה
(צילומים: AP)
הלילה טען חמאס כי הוא הפגין "חיוביות מלאה" במאמצים להגיע להסכם - וקרא לארה"ב ללחוץ על ישראל לקבלו. לטענת חמאס, בעוד בכירים אמריקנים אמרו כי ישראל הסכימה להצעה שהציג הנשיא ג'ו ביידן בסוף החודש שעבר - "לא שמענו אף גורם ישראלי מאשר את ההסכמה הזאת".
"הפגנו את החיוביות ההכרחית הדרושה בכל שלבי המשא ומתן כדי להגיע להסכם מקיף ומקובל שמבוסס על הדרישות הצודקות של עמנו", מסר ארגון הטרור. "דרישותינו כוללות הפסקת אש קבועה, נסיגה מוחלטת מעזה, החזרת העקורים, שיקום ועסקה רצינית לחילופי שבויים. בזמן שאנחנו הבענו את עמדתנו החיובית באשר למה שנכלל בנאומו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב-31 במאי, ממשלתו של בנימין נתניהו המשיכה לאשר את מחויבותה למלחמת רצח העם, ותוקפת את ההצעה שהציג הנשיא - וזו סתירה לטענה שישראל הסכימה למה שהיה בנאומו".
בישראל, נזכיר, הביעו פסימיות מתשובת חמאס, שהתקבלה ביום שלישי והוגדרה כ"נון סטארטר" וכ"אחת הקיצוניות ביותר שהארגון יכול היה להציג". במהלך החג ניתחו בישראל לעומק את תשובת חמאס והגיעו למסקנה שהסיכויים לעסקה בתנאים האלה הם אפסיים.
2 צפייה בגלריה
הפגנה למען השבת החטופים מול מלון קמפינסקי בזמן פגישת בלינקן הרצוג בתל אביב
הפגנה למען השבת החטופים מול מלון קמפינסקי בזמן פגישת בלינקן הרצוג בתל אביב
בלינקן משוחח עם נציגי משפחות החטופים. הכדור חוזר לצד האמריקני
(צילום: תומר אפלבאום)
בנוסף, חמאס דורש שביטול המסדרון ההומניטרי יוקדם מסוף שלב א' לתחילת שלב א' ומתעקש שלא יהיה דד-ליין שבו תחודש האש אם לא מגיעים להסכמות על שלב ב'. חמאס מסרב בתוקף לדרישה הישראלית לגירוש מחבלים – גם לא לרצועת עזה – ומתעקש על שחרורם למקום מוצאם, כולל יהודה ושומרון. ארגון הטרור מתעקש לא רק על ערבות אמריקנית לסיום הלחימה, כפי שנחשף אתמול - אלא גם על ערבויות מסין, רוסיה וטורקיה – דבר שהוא יודע שהוא בלתי מתקבל על הדעת מבחינת ישראל.
בכירים בישראל אמרו כי מהתשובה עולה שמנהיג חמאס יחיא סינוואר לא סומך על ישראל, ומשוכנע שהיא תפוצץ את ההסכם על כל דבר קטן ולכן מתעקש לסגור את הכול עוד לפני השלב הראשון - כך שישראל תיכנס לשלב ההומניטרי כשהיא יודעת שהמלחמה הסתיימה ואין לה איך לצאת מזה.
לדברי הבכירים, בניגוד לעבר - אז הכדור היה אצל ישראל או חמאס - עכשיו הכדור נמצא במגרש של האמריקנים. גם בארה"ב אומרים שאי-אפשר לקבל את הדרישות של חמאס, אבל בישראל סבורים כי האמריקנים לא מסוגלים להפעיל מנופי לחץ על קטאר, שעד עכשיו לא נקטה שום סנקציה נגד חמאס: לא גירוש פעילים ולא סגירת חשבונות בנק. השורה התחתונה היא פסימיות גדולה שמביעים בישראל: "קשה לראות איך תהיה עסקה. מבחינת הצד הישראלי תשובת חמאס היא דחיית ההסכם".
רה"מ נתניהו בפגישה עם בלינקן
(צילום: איתי בית-און, לע״מ)

אתמול מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר מפורשות כי ישראל הסכימה לעסקה, בניגוד לחמאס. במסיבת עיתונאים בקטאר אמר בלינקן כי חמאס הכניס שינויים לעסקה: "על כמה מהם ניתן לדון, אך על אחרים לא". אף שלא סתם את הגולל על עסקה, גם הוא נשמע פסימי והבהיר: "אסור לתת לחמאס להחליט על עתיד האזור".
ממטה משפחות החטופים נמסר בעקבות הודעת חמאס: "מדובר בחלק בלתי נפרד מתהליך המשא ומתן. מדובר בעוד שלב בדרך להעברת עסקת נתניהו, שהיא היוזמה הישראלית הראשונה שהונחה על השולחן. מטה המשפחות מחזק את דבריו של בלינקן שאמר כי אפשר לגשר על הפערים. על כל הצדדים להמשיך מיד ובאופן אינטנסיבי במשא ומתן על מנת לגשר על הפערים שעוד נותרו".
הריאיון עם אלי שתיוי
(צילום: אסף חן)

אלי שתיוי, אביו של עידן שחטוף בעזה, אמר ל-ynet: "יש ניסיון של לדחות עסקה על סעיפים קטנים-גדולים בשביל 'למשוך' זמן. לא יודע אם יש היתכנות לעסקה מצידם (חמאס), והם יכולים למשוך אותנו עד אינסוף. צריך לנסות להמשיך ללחוץ וזה יגיע. אמריקה, ביידן, נותן להם המון כוח. ואני פה מודיע שאנחנו צריכים לצאת להפגנה מול שגרירות ארה"ב. כשיורים עליך אתה צריך לירות על כל הכיוונים וכרגע אני רואה את כיוון אמריקה. אמרתי את זה למשפחות - ואנחנו שוקלים את זה".
בהתייחס לפרישתם של ראשי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט מממשלת החירום, אמר שתיוי: "אמרתי להם שזה חוסר אחריות לעזוב את הקבינט באמצע המלחמה, הם שמעו אותי. אנחנו היום צריכים לעשות מן אחדות כזאת. פניתי גם ללפיד וליברמן שיכנסו מתחת לאלונקה. אנחנו בנקודה הכי קשה שידעה המדינה".