דובר המשטרה מדבר על המצוד אחר המחבל משועפט
(צילום: שמיר אלבז, שמוליק דודפור)

שבוע וחצי עבר מאז פיגוע הירי במחסום שועפט שבו נהרגה סמל נועה לזר בת ה-19 ונפצע קשה המאבטח דוד מורל. המחבל שביצע את הפיגוע, עודאי תמימי בן ה-22 ממחנה הפליטים שועפט, עדיין לא נתפס והמצוד של כוחות הביטחון אחריו נמשך ביתר שאת. דובר המשטרה ניצב-משנה אלי לוי אמר הבוקר (שלישי) באולפן ynet כי "כל כוחות הביטחון במשימה הזו. המחבל הזה ייתפס חי או מת - הוא יהיה בידינו".
לוי ציין שבמהלך הלילה נעצרו שמונה תושבי שועפט והעיירה הפלסטינית הסמוכה ענאתא, ואמר כי "כל החשודים שנעצרו נחקרים על ידי השב"כ והמשטרה ואולי נצליח להבין מהם איפה נמצא המחבל". במהלך חקירת הפיגוע, נעצרו חשודים נוספים מעבר לשמונה שנתפסו היום. כמו כן, אחיו של המחבל קאסם תמימי, ונהג הרכב שהסיע את המחבל למחסום, סאלם ערב משועפט, הסגירו את עצמם לידי כוחות הביטחון פחות מיממה לאחר הפיגוע.
4 צפייה בגלריה
פעילות כוחות הביטחון בעוטף ירושלים
פעילות כוחות הביטחון בעוטף ירושלים
"אולי נצליח להבין מהם איפה נמצא המחבל". מעצר חשודים בשועפט ובענאתא, הלילה
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
פעילות כוחות הביטחון בעוטף ירושלים
פעילות כוחות הביטחון בעוטף ירושלים
פעילות כוחות הביטחון בעוטף ירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
"אנחנו מנסים להבין דרך החשודים שנעצרו ושהסגירו את עצמם מה הייתה התשתית לביצוע הפיגוע, האם למחבל היה סיוע והאם מישהו יודע איפה הוא נמצא כעת", אמר לוי. למרות מאמצי החקירה, דובר המשטרה הודה כי "במקרה הזה לוקח לנו מעט יותר זמן מהפעמים הקודמות שהצלחנו להגיע למחבלים, אבל בסוף תמיד הצלחנו להגיע אליהם".
לוי פירט את הקשיים הרבים שעומדים בפני החקירה המאומצת, בהם "תוואי השטח, המיקום הגיאוגרפי שבו בוצע הפיגוע והעובדה שמחבל נמלט מיד לאחר מכן". הוא הסביר כי "שועפט נושק ליהודה ושומרון, ומהמחנה ניתן להימלט לשם, זו גם הייתה הנחת העבודה הראשונית לאחר הפיגוע. אנחנו כמובן מחפשים את המחבל בכל מקום - גם בשועפט וגם במקומות אחרים".
תיעוד הפיגוע במחסום שועפט

יש חשש שהמחבל ינסה לבצע עוד פיגוע בגלל שהוא חופשי? "מטבע הדברים מדובר במחבל ואנחנו מכירים מהעבר מקרים שבהם מחבלים שנמלטו ניסו לבצע פיגוע נוסף, כמו למשל הפיגוע בדיזינגוף בחודש אפריל, שם עלה חשש שהמחבל שנמלט לאזור יפו יבצע עוד פיגוע. גם במקרה הזה, יש חשש שהמחבל יחזור וינסה לבצע פיגוע נוסף, ולכן אנחנו מרכזים מאמץ גדול מאוד בתפיסתו".
אחרי החגים המצב הולך להירגע, או שאתם נשארים באותה פריסה רחבה כמו בשבועיים האחרונים? "אנחנו עדיין נהיה בפריסה גדולה היום ומחר, ואני מאמין שגם עד סוף השבוע. אנחנו עדיין בכוננות חגי תשרי. הילדים עדיין בבית אז יש לא מעט משפחות שעדיין מטיילות ונמצאות בנופשים וטיולים כאלו ואחרים. מאז המהומות והפרות הסדר שהיו במזרח ירושלים, הרוחות נרגעו ובסך הכול יש שקט, אבל חשוב מאוד לשמור על ערנות. אנחנו בתקופה של לא מעט פיגועים, ורק לפני כשבוע וחצי-שבועיים רשמנו 80 התרעות לפיגועים. השוטרים והשוטרות שלנו ימשיכו להיות פרוסים ברחבי הארץ לטובת הציבור, ונמשיך להיות בכוננות גבוהה מאוד".
הפרות סדר ועימותים בשכונות שייח ג'ראח ושועפט, בשבוע שעבר
(צילום: דוברות המשטרה, זושא לוסטיג, חדשות מהרגע)
4 צפייה בגלריה
פעילות המשטרה הלילה במזרח ועוטף ירושלים
פעילות המשטרה הלילה במזרח ועוטף ירושלים
לאחר כמה ימים של מהומות במזרח ירושלים, הושג שקט יחסי
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
לוחם מג"ב במחנה הפליטים שועפאט
לוחם מג"ב במחנה הפליטים שועפאט
לוחם מג"ב במחנה הפליטים שועפט, בשבוע שעבר
(צילום: AFP)
החשש מכך שתמימי מתחבא בתוך שועפט הוביל להטלת סגר על מחנה הפליטים, שגרר הכרזה של הפלסטינים על "יום זעם" בשישי האחרון. עם זאת, לאחר המהומות והפרות הסדר שהחלו לפני שבוע, דווקא סוף השבוע עבר בשקט יחסי, והשקט נמשך לאורך החג. לדברי המשטרה, הסגר שהצית את האש כבר הוסר וכעת המיקוד יעבור לפעילות יזומה לתפיסת המחבל. לצד המאמצים ללכוד את המחבל, צעירים במחנה הפליטים תיעדו את עצמם מגלחים את ראשם במטרה לבלבל את כוחות הביטחון שמנהלים את המצוד אחריו.
חוץ מתמימי, נמשך המצוד גם אחר המחבל שהרג את סמ"ר עידו ברוך, לוחם סיירת גבעתי. המחבל הפלסטיני הגיח ברכב ופתח באש לעבר עמדה צבאית שבה שהה הלוחם. הוא נפגע מקליע בכתפו, עבר החייאה ממושכת בשטח אולם לבסוף נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. פיגוע הירי התרחש במקביל לצעדת מתנחלים משבי שומרון לכיוון סבסטיה, במרחק של שלושה קילומטרים ממקום הצועדים. מיליציית "גוב האריות" לקחה אחריות על הירי.