תיעוד: סירבו למפגינה לעלות לרכב בטענה שהחולצה שלה "מעוררת פרובוקציה"

מפגינה שרצתה לחזור לביתה מההפגנה שהתקיימה במוצאי השבת האחרונה בכיכר הבימה בתל אביב הגיעה לתחנת רכבת השלום בעיר, אך שם היא סורבה להיכנס על ידי המאבטחים במקום. המפגינה, אישה בת 59, לבשה חולצה ורודה של ארגון "קומי ישראל", המזוהה עם מחאת בלפור נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. היא תיעדה את המאבטחת במקום, שהאשימה אותה שהיא לובשת חולצה "מעוררת פרובוקציה".
המפגינה תהתה "אם היה כתוב עליה 'ביבי המלך' זו הייתה חולצה שמעוררת פרובוקציה", והמאבטחת התעקשה: "חד-משמעית". היא תיארה בפוסט בפייסבוק את השתלשלות האירועים וציינה כי המאבטחת שאלה אותה אם היא חזרה מההפגנה, ולאחר שהשיבה בחיוב שאלה אותה מה משמעות החולצה. "ורוד מייצג תקווה, 'קומי' זו הזמנה להתעורר ולשמור על הדמוקרטיה", ענתה לה. לאחר מכן שאלה אותה המאבטחת אם יש לה חולצה נוספת כדי שלא תעורר "פרובוקציה".
2 צפייה בגלריה
 החולצה "מעוררת הפרובוקציה" והמאבטחת ברכבת
 החולצה "מעוררת הפרובוקציה" והמאבטחת ברכבת
החולצה "מעוררת הפרובוקציה" והמאבטחת ברכבת
2 צפייה בגלריה
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
ההפגנה בכיכר הבימה במוצאי השבת
(צילום: א.א צילומי אוויר)
בתיעוד שעלה ברשתות החברתיות נראית המאבטחת, יחד עם מאבטח נוסף, מונעים ממנה להיכנס לתחנת הרכבת ומנסים להשיג את האחראי עליהם בטלפון. "יש נוהל שאומר שצריך לשמור על הסדר הציבורי", טען המאבטח. בת ה-59 ניסתה להבין כיצד היא מפרה את הסדר הציבורי, והמאבטח ענה לה בכעס: "אם תתני לי לדבר תוכלי להבין יופי, במקום לייצר פרובוקציות".
בפוסט הוסיפה המפגינה: "היום זו אני שיכולה לענות ושיכולה לקחת מונית אם ימנעו ממנה לנסוע ברכבת, מחר זה אדם בצבע או בלאום שלא בא למאבטחים טוב בעיניים". האירוע הסתיים לאחר שמנהל התחנה הורה על המאבטחים במקום לאפשר לה להמשיך לרכבת.
גורם ברכבת ישראל אמר היום (שלישי) ל-ynet: "אין ספק שהמאבטחת טעתה. אמנם ישנה הוראה שלא להכניס אנשים לתחנה עם חולצות שעליהם כיתוב שיכול לעורר פרובוקציות, אך זה לא המקרה והנהלים הבוקר חודדו".
מרכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל אחראית להסעת מיליוני אזרחים בשנה ברחבי הארץ, ובשים לב לכך פועלת לשמירה על בטיחותם וביטחונם מבלי לקחת חלק בכל דיון פוליטי לצד זה או אחר. לשם כך, מאבטחי הרכבת מוצבים בתחנות במטרה לשמור על הסדר הציבורי וביטחון ציבור הנוסעים והנוסעות. לא ניתן להפגין או להיכנס לתחנות הרכבת עם אמצעי וחומרי הפגנה מכל סוג שהוא (לרבות שילוט, דגלים וכיו"ב), ולכן התבקשה הנוסעת להמתין מספר רגעים להתייעצות של המאבטחת עם צוות התחנה, שאישר את כניסתה בתום הבדיקה. האירוע המתואר אינו תואם את נהלי הרכבת ואת ההנחיות לצוותי האבטחה. הנהלים חודדו על מנת שמקרים מסוג זה לא יישנו בעתיד".