2 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי, ג'סטין טרודו
עמיחי שיקלי, ג'סטין טרודו
השר שיקלי וראש ממשלת קנדה. "נקבל את השר בברכה"
(צילום: משה מזרחי, AP)
ביקורו הצפוי של שר התפוצות עמיחי שיקלי בקנדה, שנקבע לסוף החודש ובמהלכו ייפגש השר עם חברי אופוזיציה בבירה אוטווה ובמונטריאול, עורר מתיחות דיפלומטית. חברי המפלגה הליברלית בקנדה, שעומדים בראשות הפרלמנט, נעלבו מכוונת השר וטענו כי "ממשלת ישראל מעוניינת לפתח יחסים רק עם הימין הקיצוני, ולא עם הממשלה הקנדית".
• לקריאת המברק מהשגרירות בקנדה למשרד החוץ - לחצו כאן
מתווה הביקור "הבעייתי" - כפי שהוגדר על ידי נציגים בממשלת קנדה - מציג שורת פגישות בקהילות היהודיות, שיחות על חינוך יהודי ומאבק באנטישמיות, וגם השתתפות בשני אירועים שמארגנים גורמים נוצריים אוונגליסטיים המזוהים עם האופוזיציה במדינה. הארגון הנוצרי בפרלמנט עורר סערה תקשורתית לפני כחודשיים, אז חברת פרלמנט שמרנית נפגשה עם חברה במפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD).
במטרה לאזן את הביקור, הציעו גורמים בשגרירות ישראל בקנדה לפנות לאגודת הידידות בראשות חבר הפרלמנט הליברלי אנתוני האוספאת'ר, ולהיפגש עמו. אולם טרם יצירת הקשר עם האגודה הפיצו חברי הארגון הנוצרי הזמנות לאירועים בהם מתכננן השר שיקלי להשתתף. חברי הפרלמנט הליברליים הופתעו לגלות על השתתפותו, והתאכזבו כי לא עודכנו כלל על הגעתו לקנדה - אלא דרך ההזמנה בלבד.
2 צפייה בגלריה
 חבר פרלמנט קנדי
 חבר פרלמנט קנדי
אנתוני האוספאת'ר. ראש אגודת הידידות
רונן הופמן, שגריר ישראל בקנדה, שוחח עם האוספאת'ר והציע לצמצם את נוכחותו של שיקלי באירוע האופוזיציוני, ולפנות זמן לפגישות עם שרים בממשלה הקנדית ועם נציגים מאגודת הידידות. בשלב זה כבר הועברו מסרים נוקבים מטעם חברי פרלמנט ליברליים, שמסרו כי נעלבו מארגון ביקור מדיני שלא דרך הפרוטוקול - ללא הזמנה רשמית - וכמענה לאירוע של ארגון ימין קיצוני.
נוסף על כך, השר שיקלי ושגריר ישראל הופמן הוזמנו להשתתף באירוע שמארגן הקולג' הנוצרי בטורונטו, שמזוהה בקרב קנדים רבים עם גופי דת ימניים קיצוניים. בשנה שעברה השתתף בו שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, אולם השנה השגריר הופמן נמנע מהגעה לאירוע בשל המצב הרגיש.
למרות השתתפותו באירועים והביקורת הנוקבת נמסר כי ממשלת קנדה "תקבל את השר בברכה". מנגד, טרם נקבעו פגישות. השר הקנדי לביטחון הציבור והשר למורשת קנדה טרם נענו להזמנה. במברק ששלחה שגרירות ישראל בקנדה למשרד החוץ נכתב כי "כל ביקור בעתיד יאורגן בערוצים המקובלים, ולא באמצעות קביעת עובדות".
יועצו של השר, טוביה שטרוק, מסר כי פעילותו סביב הביקור הייתה מתואמת ב-100% עם משרד החוץ הישראלי. "מטרת הביקור היא בראש ובראשונה החינוך היהודי והמאבק באנטישמיות. 'על הדרך' הוזמנו לאירועים פרו ישראליים. פניתי למשרד החוץ ושם נאמר כי אין שום בעיה להשתתף באירוע. השר ייפגש גם עם שרים ואף ישתתף באירוע לכבוד יום ירושלים, שם ייפגש עם שדולת הידידות. הכעס נובע מפוליטיקה פנים קנדית, אין מה להתרגש. התנצלנו בדיעבד".