3 צפייה בגלריה
ספינת MERCER STREET שהותקפה
ספינת MERCER STREET שהותקפה
מל"טים התאבדו על חדרי המגורים. הספינה שהותקפה, לפי גורמים איראניים
אתר החדשות האיראני "אל-עאלם" בשפה הערבית דיווח הערב (יום שישי) מפי "גורמים יודעי דבר" כי המתקפה נגד הספינה MERCER STREET ליד עומאן, שבה נהרגו היום אנשי צוות רומני ובריטי, הייתה תגובה לתקיפה ישראלית שהתרחשה לאחרונה בסוריה. באותו דיווח נטען כי בתקיפה בסוריה נהרגו "שני אנשי ההתנגדות" שמוצאם לא צוין. מדובר על התקיפה שהתרחשה בשבוע שעבר ליד חומס, וכעת מתברר שכוונה נגד שדה התעופה א-דבעה. גורם ישראלי אמר ל-ynet בתגובה כי "לישראל יהיה קשה להתעלם מהתקיפה".
בערוץ טלגרם שמזוהה עם משמרות המהפכה עלתה היום תמונה של ספינה עולה באש, ונכתב לצידה כי מדובר בתיעוד של "הספינה הישראלית" שהותקפה. עם זאת, לא נלקחה אחריות על המתקפה. מדובר בערוץ שנחשב כמקורב למשמרות המהפכה, ולא מן הנמנע שזה ערוץ לא רשמי שמטרתו להעביר מסרים. למרות שהספינה כונתה ישראלית בדיווח האיראני, חשוב להדגיש - מדובר בספינה בבעלות יפנית, ששטה תחת דגל ליבריה, ומפעילה אותה חברת Zodiac Maritime הבריטית - שבבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר.
התקיפה באל-קוסייר שיוחסה לישראל

3 צפייה בגלריה
ספינה שהופעלה על ידי חברה בבעלות ישראלית הותקפה סמוך לעומאן
ספינה שהופעלה על ידי חברה בבעלות ישראלית הותקפה סמוך לעומאן
"פעולת טרור נגד מטרה אזרחית, עם הרוגים אירופיים". הספינה
(צילום: Johan Victor מתוך marinetraffic.com)
שדה התעופה א-דבעה נמצא סמוך לעיר אל-קוסייר שבמערב מחוז חומס, שקרובה מאוד לגבול סוריה-לבנון. לעיתים מכונה שדה התעופה גם אל-קוסייר. הסורים טענו אז כי "לא היו נפגעים בתקיפה, אך נגרם נזק לרכוש". אם הדיווחים מאיראן אכן נכונים, מדובר בהסלמה משמעותית של העימות בין ישראל לאיראן - בים, בסוריה ובכלל, שכן עד כה לא היו הרוגים במתקפות ההדדיות שיוחסו לישראל ולאיראן בים. פרשננו רון בן ישי אמר אז כי היות שאל-קוסייר היא צומת דרכים מרכזי בין סוריה ללבנון, ניתן להעריך שהתקיפה הישראלית כוונה נגד משלוח של אמצעי ייצור ואולי אפילו מערכות נ"מ או טילים מדויקים שעמדו לעבור לחיזבאללה.
ב"ניו יורק טיימס" דווח כי המתקפה על הספינה התבצעה באמצעות כמה כטב"מים איראניים שהתרסקו על חדרי המגורים שמתחת לגשר הפיקוד של הספינה. לפי ערוץ הטלגרם שמקורב למשמרות המהפכה, המל"ט שתקף את הספינה הוא מסוג "שאהד 136" - מל"ט תקיפה איראני מתאבד, שנטען בעבר שאיראן מפעילה בתימן. בישראל אומרים כי הספינה הותקפה פעמיים - בפעם אחת ללא נפגעים או נזק, ואחרי כמה שעות בפעם השנייה, אז נהרגו אנשי הצוות.
סוכנות הידיעות של עומאן דיווחה מפי גורם בכיר במרכז לביטחון ימי בסולטנות כי האירוע התרחש מחוץ למרחב הימי של עומאן. לדברי אותו גורם: "מיד עם קבלת המידע פעל המרכז ונקט בצעדים הנדרשים בתיאום עם גורמים צבאיים, ביטחוניים ואזרחיים כדי להתמודד עם האירוע. חיל האוויר של עומאן ביצע סיורים מעל אזור התקיפה". בעומאן הבהירו שיפעלו לאפשר תנועה בטוחה במרחב הימי.

גורם מדיני: "המערכה מול איראן תימשך"

שר החוץ יאיר לפיד שוחח עם מקבילו הבריטי דומיניק ראאב בעקבות המתקפה, וציין בפניו את "הצורך להגיב בחומרה" על המקרה. מלשכתו של לפיד נמסר כי הוא הנחה את השגרירויות בוושינגטון, בלונדון ובאו"ם לפעול מול בני שיחם בממשל ובמשלחות הרלוונטיות במטה האו"ם בניו יורק. לדבריו, "איראן אינה רק בעיה ישראלית, אלא יצואנית של טרור, הרס וחוסר יציבות הפוגעים בכולנו. לעולם אסור לשתוק למול הטרור האיראני הפוגע גם בחופש השיט". מחלקת המדינה האמריקנית מסרה כי היא מודאגת מתקיפת הספינה, ועובדת יחד עם בנות בריתה כדי לברר את נסיבותיה.
אחרי שמוקדם יותר אמר ל-ynet גורם ישראלי בכיר כי ישראל מאשימה את איראן בתקיפה ורואה בה "פעולת טרור", מסר הערב גורם מדיני: "איראן זורעת אלימות והרס בכל פינה באזור. מרוב להיטות לתקוף מטרה ישראלית הם סיבכו והפלילו את עצמם בהרג אזרחים זרים. ההתקפה האיראנית מתבצעת ימים ספורים לפני השבעתו של הנשיא החדש ראיסי, נאמנו של המנהיג העליון האיראני, שהיה אחראי על חיסולים המוניים של מתנגדי משטר. המסכות יורדות ואי אפשר להעמיד פנים שלא יודעים מה טיבו של המשטר האיראני. איראן היא לא רק בעיה של ישראל, היא בעיה עולמית, והתנהגותה מסכנת את חופש השיט והמסחר העולמיים. המערכה שלנו מולם תימשך".
3 צפייה בגלריה
כוחות ימיים אמריקניים במצר הורמוז
כוחות ימיים אמריקניים במצר הורמוז
קיבלו קריאת מצוקה - אך לא ליוו את הספינה. כוחות ימיים אמריקניים במצר הורמוז, ארכיון
(צילום: AFP)
רויטרס דיווחה כי בהסתמך על דו"חות מודיעין, גורמים אירופיים ואמריקנים מייחסים את המתקפה לאיראן גם כן - אך עדיין מחפשים הוכחות מקיפות לכך. שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי קיימו שיחת התייעצות אחרי המקרה.
מוקדם יותר נודע כי בישראל מעריכים שאיראן אחראית למתקפה נגד הספינה. "האונייה הזו לא קשורה לישראל", קבע גורם ישראלי בכיר, והדגיש כי מדובר בפעולת טרור. הגורם התייחס גם לעימות הימי בין ישראל לטהרן, ואמר: "אין סימטריה בינינו, ואין להציג זאת כדבר סימטרי. מה שהאיראנים עשו זו פעולת טרור נפשעת. אנחנו לא עושים פעולות טרור. הפעולות שלנו הן בהתאם לכל הכללים, ונגד מחבלים".
לדברי הגורם, "האיראנים פעלו נגד אונייה עם דגל זר, בבעלות חברה יפנית, והרגו אזרחים חפים מפשע. אין כאן קשר לישראל. זו חברה בניהול בריטי, שפועלת תחת מינהל הספנות הבריטי. יש כאן לכל היותר בעלות חלקית ישראלית. אין כאן איזון. הם רוצים לקבוע כללים של טרוריסטים, ולפגוע באזרחים חפים מפשע. זה מעיד על חולשה גדולה שלהם ולא על עוצמה".
רון בן ישי ועמוס ידלין מדברים על העימות הימי, אפריל 2021
(צילום: משי בן עמי)

"האיראנים לא יודעים להיות בררניים", הוסיף הגורם. "פועלים נגד אוניות בצורה ספורדית. הם פגעו באוניות שאין להן כל קשר לישראל. האונייה הזו לא קשורה למנהל הספנות הישראלי, אין לה דגל ולא היו בה סחורות ישראליות. היא גם לא הייתה בדרך לישראל או ממנה. זו פעולת טרור נגד מטרה אזרחית, ספינה לא חמושה, עם הרוגים אירופיים חפים מפשע".
לדברי הגורם, אנשי הצוות שנהרגו במתקפה הם קפטן רומני ומאבטח בריטי. "זה טרור של מנוולים", תקף. "האיראנים, עם המודיעין החלקי שלהם, עושים מעשים של טרוריסטים. הם הסתבכו עכשיו עם הרומנים והבריטים".
חברת זודיאק שמפעילה את הספינה מסרה כי אחרי המתקפה ליוו כוחות אמריקניים את כלי השיט לחוף מבטחים, אך גורם במשרד ההגנה אמר שעל אף שהכוחות קיבלו קריאת מצוקה - הם לא ליוו את הספינה. מזודיאק נמסר גם כי מלבד השניים שנהרגו, לא ידוע לה על נפגעים נוספים בתקרית. "הפרטים על התקרית עדיין נבדקים, והחקירה בעיצומה", הודיעה החברה. "אנחנו ממשיכים לעבוד קרוב עם רשות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) ועם כל הרשויות הרלוונטיות".
פורסם לראשונה: 17:33, 30.07.21