כבוד לתערוכת "בעינינו ראינו" של שליחי "ידיעות אחרונות" ו־ynet – העיתונאי רונן ברגמן והצלם זיו קורן – שמוצגת במרכז פרס לשלום ולחדשנות ביפו: סגן ראש עיריית קייב, ויצ'יסלב ניפופ, הגיע אמש (יום ה') לצפות בתמונות ובתיעוד הקשה והמרגש.
1 צפייה בגלריה
רונן ברגמן זיו קורן ויצ׳יסלב ניפופ סגן ראש עיריית קייב תערוכה מרכז פרס לשלום
רונן ברגמן זיו קורן ויצ׳יסלב ניפופ סגן ראש עיריית קייב תערוכה מרכז פרס לשלום
משמאל: רונן ברגמן זיו קורן עם ויצ׳יסלב ניפופ ורומן גולדמן, מנכ"ל ארגון "פרידה", אמש בתערוכה
(צילום: טל שחר)
ההכנסות ממכירת הכרטיסים בתערוכה יועברו כתרומה לסיוע לנשים וילדים שנאלצו להימלט מבתיהם בגלל מוראות המלחמה.
במשך שעה ארוכה הביט ניפופ, שאמור להיות ראש העיר הבא של קייב, בתמונות שתיעדו את ההרס והחורבן בעירו האהובה. הוא התעכב במיוחד על צילום שכותרתו "אפילו קבר לא היה להם" – אדם מיואש שעומד לפני שורת ארונות.
משם המשיך לתמונת "קניון המוות" – קניון רטרוויל – רב־קומות שהפך לעיי חורבות. לצידו עמדה רופאה מקייב שהגיעה להתמחות בבית החולים איכילוב כדי לשפר את הטיפול בנפגעי המלחמה. "הייתי שם בפיצוץ של הקניון שבו נהרגו שמונה, וטיפלתי בפצועים", סיפרה.
בצילום אחר, שכותרתו "זה היה ביתם", נראה בית מגורים שחרב. ברגמן אמר לניפופ: "לעורכים שלנו ב'ידיעות אחרונות' וב־ynet היה חשוב שעיתונאי וצלם יהיו בלב ליבה של הלחימה. לדבר עם התושבים שהפכו לפליטים ולצלם את ההרס והחורבן".
אירוע ההתרמה בפתיחת התערוכה
(צילום: נדב אבס)

ניפופ, שהגיע לארץ ביוזמת "פרידה" – ארגון הצלה ישראלי־אוקראיני המתמחה בעזרה רפואית וחילוץ מרחבי אוקראינה – אמר: "מדהים ומרגש לראות את התערוכה שמביאה לישראלים את הזוועות שאנחנו עוברים. אנחנו ננצח במלחמה, משפחות שאיבדו את בתיהם יחזרו לשגרת חיים במהרה". מדי פעם הראה תמונות מהסמארטפון שלו המציגות בניינים שנהרסו ושאותם הספיק כבר להקים מחדש.
המסע של ברגמן וקורן נמשך 27 ימים, הדיווחים והצילומים שלהם פורסמו מדי יום ב"ידיעות אחרונות" וב־ynet. "מצאתי את עצמי ברגעים מסוימים לא מאמין שאני עומד על אדמת אירופה ומצלם פשעים נגד האנושות ב־2022", אמר קורן.