על רקע הלחץ ההולך וגובר על נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לפרוש מהמרוץ לנשיאות, ב"ניו יורק טיימס" דווח הלילה (בין שישי לשבת) כי הנשיא מתחיל לשקול את האפשרות שאכן יעשה זאת, אך יש דבר אחד שעשוי לגרום לו "לקחת את הזמן" בקבלת ההחלטה - ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון בשבוע הבא.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ג'ו ביידן בנימין נתניהו
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, REUTERS/Elizabeth Frantz)
לפי הפרסום, בעוד ביידן והצוות שלו מתעקשים שהוא יתמודד בבחירות ב-5 בנובמבר מול דונלד טראמפ, מקורביו אומרים בשיחות סגורות שהוא "מקבל יותר ויותר" את העובדה שאולי לא יוכל לעשות זאת, וחלקם אף החלו לדון בתאריכים אפשריים שבהם הוא יודיע על כך באופן רשמי. הלחץ על ביידן החל בעקבות ההופעה הרעה והחלשה שלו בעימות הטלוויזיוני מול טראמפ לפני שלושה שבועות ופליטות הפה המטרידות שניפק מאז.
עם זאת, לפי ה"ניו יורק טיימס" יועציו של ביידן מאמינים שהוא לא ירצה לעשות זאת לפני נאומו של נתניהו בקונגרס האמריקני ביום רביעי, לשם הוזמן על ידי המפלגה הרפובליקנית - מכיוון שהנשיא "לא ירצה לתת לנתניהו את הסיפוק בעקבות היחסים המתוחים בין השניים על רקע המלחמה בעזה".
יש לציין כי עדיין לא ברור אם ביידן ונתניהו בכלל ייפגשו, מכיוון שהנשיא נדבק בקורונה ושוהה כעת בבידוד. השניים אמורים להיפגש ביום שני, וייתכן שהפגישה תידחה. כך או כך, נתניהו אמור להיפגש עם סגניתו של ביידן, קמלה האריס.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, ברק אובמה, ננסי פלוסי
ג'ו ביידן, ברק אובמה, ננסי פלוסי
ננסי פלוסי וברק אובמה. "המסיתה הראשית והמושך בחוטים"
(צילום: רויטרס, Mandel NGAN/AFP)
דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר שלשום במהלך תדרוך לעיתונאים כי נכון לעכשיו הפגישה בין ביידן לנתניהו תתקיים כמתוכנן, למרות הידבקות ביידן בקורונה. "יש לנו כל כוונה שהמפגש עם נתניהו יקרה כשהוא מגיע לעיר. אני לא יודע להגיע מתי בדיוק זה יקרה, וצריך לוודא שהבריאות של הנשיא מקבלת עדיפות והחלמתו", הוא אמר.
בדיווח של ה"טיימס" מודגש כי נכון להיום ביידן לא שינה את דעתו בקשר להתמודדות בבחירות, לפי שני גורמים שמעורים בנושא, שאף אומרים כי אלה שלוחצים עליו לפרוש עלולים לקבל את התוצאה ההפוכה מבחינתם - שכן דווקא הלחץ הכבד עשוי לגרום לו להתמודד בכל זאת.
ביידן נמצא כעת בבידוד כאמור בביתו בעיירה רחובות ביץ' בדלאוור, ולפי הדיווח של ה"ניו יורק טיימס" הוא כועס יותר ויותר על מי שעד לא מזמן היו בעלי בריתו הקרובים ביותר. מקורביו אומרים כי הנשיא נמצא מספיק שנים בפוליטיקה כדי להבין שההדלפות שמופיעות בתקשורת בימים האחרונים מתואמות כדי להגביר את הלחץ עליו לזוז הצידה. לדבריהם, הוא רואה ביו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי "המסיתה הראשית", אבל הוא כועס גם על הנשיא לשעבר ברק אובמה, שתחתיו ביידן שימש כסגן נשיא - ובו הוא רואה "המושך בחוטים מאחורי הקלעים".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס ו ג'ו ביידן בצל הדיווחים על קרע ביניהם
ארה"ב קמלה האריס ו ג'ו ביידן בצל הדיווחים על קרע ביניהם
ביידן וסגניתו קמלה האריס. היא זו שתתמודד מול טראמפ?
(צילום: EPA)
שלשום פרסם העיתון "וושינגטון פוסט" כי אובמה אמר למקורביו שביידן צריך לשקול בכובד ראש את סיכוייו לנצח בבחירות. לפי העיתון, בימים האחרונים אמר אובמה כי הסיכויים של ביידן לנצח את טראמפ פחתו בצורה משמעותית. אובמה, שנותר דומיננטי מאוד במפלגה הדמוקרטית, שוחח עם ביידן רק פעם אחת מאז העימות הנשיאותי. לפי "וושינגטון פוסט", בשיחות עם מקורביו הדגיש אובמה כי ביידן בהחלט צריך להכריע בשלב זה אם להמשיך במרוץ או לפרוש. הנשיא לשעבר לא מתבטא בפומבי בנושא, ופועל מאחורי הקלעים.
עוד נחשף שלשום כי פלוסי, בכירה דמוקרטית הנחשבת לבעלת השפעה אישית על ביידן, אמרה לו לאחרונה בשיחה פרטית כי הסקרים מראים שהוא אינו יכול לנצח את טראמפ, וכי הדבר עלול להרוס גם את סיכויי הדמוקרטים להשיב לעצמם את הרוב בקונגרס. בנוסף פורסם כי גם מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר לביידן בפגישה בין השניים לפני שבוע כי "עדיף למדינה ולמפלגה הדמוקרטית אם יפרוש מהמרוץ לנשיאות".
כבר שלשום סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי ביידן שוקל כעת בכובד ראש את הפרישה מהמרוץ, ולפי גורמים דמוקרטים רבים, פרישה היא רק שאלה של זמן. "אני יודע שהוא עושה עכשיו חשבון נפש, הוא חושב על זה ברצינות רבה", אמר אחד הגורמים, שביקש להישאר בעילום שם. גורם בקמפיין ביידן, שגם הוא לא הזדהה בשמו, אמר לרויטרס: "כן, זה נגמר. זה רק עניין של זמן".
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נואם בועידת הרפובליקנים
דונלד טראמפ נואם בועידת הרפובליקנים
דונלד טראמפ. מי יתמודד מולו ב-5 בנובמבר?
(צילום: Joe Raedle/Getty Images)
בנוסף, פורסמו דיווחים לפיהם ביידן כבר לא שולל אפשרות של פרישה, על רקע החשש הכבד במפלגה הדמוקרטית מסיכוייו לנצח בבחירות - והתהיות לגבי תפקודו של הנשיא בן ה-81. ביידן אמנם מצהיר בפומבי שהוא לא מתכוון לפנות את הבמה כאמור, אך לפי הדיווחים האחרונים הוא כבר שואל את מקורביו אם לסגניתו קמלה האריס - שנחשבת לפייבורטית להחליף אותו במקרה שיפרוש – יש סיכויים טובים יותר בקרב מול טראמפ.
לפני כמה ימים התפרסם קטע מריאיון שנתן ביידן ושבו אמר כי ישקול לפרוש מהמרוץ לנשיאות רק אם תצוץ בעיה רפואית, הצהרה שהיו שפירשו אותה כהתגמשות מסוימת בסירובו העיקש של ביידן לוותר על המועמדות. שעות אחדות אחרי פרסום הקטע הזה, הודיע הבית הלבן כי ביידן נדבק בקורונה וכי הוא חווה תסמינים קלים. ההודעה כי נדבק בנגיף התפרסמה אחרי שהנשיא הגיע ללאס וגאס כדי להשתתף בכמה אירועי בחירות, ובשעה שבאחד מהם כבר חיכו לו תומכים רבים.
בתוך כך, דמוקרטים נוספים בקונגרס קראו הלילה בפומבי לנשיא להעביר את הלפיד למועמד אחר במפלגה הדמוקרטית, בהם הסנאטור מרטין היינריך מניו מקסיקו, הסנאטור שרוד בראון מאוהיו ולפחות תשעה חברי קונגרס דמוקרטים בבית הנבחרים.