ראש הממשלה בנימין נתניהו "שלף" הערב (יום חמישי) הבטחה מפתיעה, שלפיה הוא מקדם חוק שיתגמל יוצאי צבא באמצעות מתן הנחות "עצומות" על קרקעות בגליל ובנגב, באזורי עדיפות לאומית.
ההצהרה של נתניהו
(צילום: לע"מ)

1 צפייה בגלריה
שער ידיעות אחרונות 10.01.2010
שער ידיעות אחרונות 10.01.2010
שער "ידיעות אחרונות", 25 בינואר 2010
לפי מה שאמר נתניהו, החוק שאותו הוא מקדם יעניק לחייל משוחרר שאין ברשותו דירה הנחה של עד 90 אחוז על הקרקע, ולוחם משוחרר ללא דירה יוכל לקבל עד 95 אחוז הנחה - כלומר, כמעט בחינם. על פניו, אכן מדובר בהטבה מבטיחה ומשתלמת - אך למעשה, מדובר בהבטחה ממוחזרת. נתניהו כבר הבטיח הבטחות דומות כשהיה שר האוצר ב-2005 - וגם כראש ממשלה בשנת 2010.
במשרד האוצר, אגב, כלל לא מכירים לפי שעה שיש תוכנית עדכנית כזו. בנוסף, נתניהו אמר כי מדובר בהנחה "עד" 95 אחוז, כך שבפועל הסכום יכול להיות נמוך בהרבה. כשהבטיח הבטחות דומות ב-2010 וב-2005, שווי הקרקעות שהובטחו ללוחמים היה נמוך משמעותית מהשווי שלהן כעת, בשל הזינוק שחל במחירי הדיור מאז.
נתניהו, שמבין שחוק הגיוס שאליו הוא שואף - שיכלול יעדים לגיוס חרדים לצה"ל ולשירות האזרחי, ולא גיוס מלא שלהם - לא יספק את הציבור היהודי שנושא בנטל, שצפוי לגדול עוד בעקבות המלחמה. ראש הממשלה טען כי אי אפשר להשיג "הסכמה מוחלטת" סביב חוק הגיוס "בלי לפלג את העם ובלי להסית נגד אף ציבור". מדבריו עולה שהוא לא מתכוון לפעול נגד "השותפים הטבעיים", הפוליטיקאים מהמפלגות החרדיות, ולכן שואף להגיע איתם להבנות.
לנתניהו צפוי עימות בעניין עם שר הביטחון יואב גלנט, שאמר כי לא יגיש את חוק הגיוס כל עוד הוא לא מקובל על כל חלקי הקואליציה. מה שהציע נתניהו, לפי שעה, לא מקובל על השר בני גנץ ועל חלקים נרחבים בציבור - שדורשים מהחרדים להיכנס תחת האלונקה. לכן ראש הממשלה היה חייב לצרף להצעתו הצפויה לחוק הגיוס גם המתקה של הגלולה המרה עבור הציבור החילוני והדתי, שכלל לא ברור אם היא ישימה.