3 צפייה בגלריה
אלישע ירד
אלישע ירד
אלישע ירד ואחד העצורים הפלסטינים. שניהם כבר שוחררו
(צילום: שלו שלום, גיל יוחנן, דובר צה"ל)
שבוע חלף מאז הירי למוות בפלסטיני בכפר בורקה שליד רמאללה, ובזמן שהחשודים נעים מבית משפט אחד לאחר, והסטטוס שלהם משתנה מעצורים למשוחררים ולהפך - קרב הגרסאות עודנו בעיצומו.
על דבר אחד אין ויכוח. קוסאי מעטאן, בן 19 מבורקה, נורה למוות מאקדחו של יחיאל אינדור, בעימות ביום שישי בערב, בין כ-200 תושבי בורקה לעשרות מתנחלים שהגיעו ברובם מאדמות המאחז הבלתי-חוקי עוז ציון. מכאן הגרסאות משתנות.
על פי גרסת המתנחלים, רועה צאן יצא למרעה בשעות אחר הצהריים בערב שישי, עקב החום הכבד. בשלב מסוים, סמוך לשעה 18:00, הגיעו לכיוון הרועה שהיה לבדו קבוצת פלסטינים - ואז פרץ לדבריהם עימות שבמהלכו השתמשו הפלסטינים באבנים, זיקוקים ואלות.
אלישע ירד, באחד הדיונים שלאחר מעצרו
(צילום: גיל יוחנן)

3 צפייה בגלריה
ח״כ צבי סוכות מבקר את החשוד בירי
ח״כ צבי סוכות מבקר את החשוד בירי
ח״כ צבי סוכות מבקר את אינדור החשוד בירי
רועה הצאן הזעיק מתנחלים שמתגוררים באזור, ואז על פי החשד הגיעו למקום אינדור, תושב עפרה, ואלישע ירד - ששימש בעבר כיועצה של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך ומתגורר בעוז ציון. לפי המתנחלים, במהלך העימות נפגע אינדור מראשו בסלע ונפצע קשה. "אז, ובכוחותיו האחרונים, הצליח להגן על עצמו באמצעות שימוש באקדחו האישי שאותו הוא מחזיק ברישיון".
לפי אותה גרסה, נשקו של אינדור נפל לאחר מכן, ואלישע ירד לקח אותו מחשש שייפול לידיים פלסטינים והביא אותו לביתו. הוא החזיר אותו לאחר מכן לאינדור, וכך גם אמר לשוטרים שהגיעו לביתו. ירד נעצר, בין היתר מחשש לשיבוש הליכי חקירה, ואתמול - לאחר רצף עתירות - הוא שוחרר למעצר בית.
לאחר מעצרם של השניים, נעצרו גם חמישה תושבי בורקה, בין היתר בחשד שהשליכו את הסלע שפצע את אינדור - אבל היום שוחררו כולם בבית המשפט הצבאי במחנה עופר. השופט קבע כי "אין חשד סביר למיוחס להם".
אב ושלושת בניו היו בין העצורים, ולפי גרסת הפלסטינים היום, המתנחלים נכנסו לכפר - בניגוד לטענה עד כה שהעימותים התרחשו בפאתי בורקה. סנגור המשטרה אמר כי האב נפצע בתקרית מירי לרגלו, ובעקבות המלצת הרופאים הקליע נותר ברגל.
ח"כ אחמד טיבי, עם הפלסטינים שנעצרו ושוחררו
(צילום: גיל יוחנן)

3 צפייה בגלריה
מפה מנקודת העימות, אשר התרחש כ- 250 מטר מבורקה וכק״מ מהמאחז עוז ציון
מפה מנקודת העימות, אשר התרחש כ- 250 מטר מבורקה וכק״מ מהמאחז עוז ציון
מפת העימות. התרחש כ-250 מטר מבורקה
(צילום: דובר צה"ל)
"כשנכנסו המתנחלים לכפר הגעתי אליהם ואמרתי בעדינות שאנחנו לא רוצים בעיות. כבר כשהתקרבתי הרביצו לי בגב ואחד מהם ירה לי ברגל מטווח קצר", אמר האב. עדיין לא ברור מתי האב נורה ברגלו - אם לפני הירי למוות במעטאן או אחריו.
לפי המשטרה, אינדור היה היחיד שאחז בנשק. באחד הדיונים בבית המשפט ציין נציג המשטרה כי המתנחלים הגיעו רעולי פנים, ולפי כוחות הביטחון הם הגיעו למרחק של כ-250 מטר מבורקה - בשטח הפלסטיני.
סנגורם של תושבי בורקה העלה טענה מעניינת בבית המשפט, ולפיה יש להחיל על המקרה את חוק דרומי, המעניק פטור מאחריות פלילית למי שפעל נגד פורץ שחדר לביתו. החוק אושר לפני 15 שנה על רקע פרשת החוואי שי דרומי שירה למוות בבדואי שפרץ לחוותו. "המתנחלים פלשו לקרקע, מדובר בהגנה על השטח", הסביר הסנגור בדיון.
קרב גרסאות אחר התחולל מיום העימות בין המתנחלים לבין צה"ל. המתנחלים טענו שפנו בזמן אמת לכוחות הביטחון, אבל אלו הגיעו באיחור גדול - מה שהוביל להחרפת העימות.
"הטענות? שקר": דובר צה"ל, בריאיון שבו התייחס גם לאמירות המתנחלים
(צילום: אסף חן)

על הטענה הזו ענה השבוע ב-ynet Live דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי: "זה שקר. העובדות הן שבשעה 8 בערב יש טלפון ראשון שאנחנו מקבלים אותו ממנהלת התיאום וקישור - קצין בחטיבת בנימין שאחראי על הקשר עם המנגנונים הפלסטינים מקבל טלפון מהם ואומרים לו שיש חיכוך בבורקה. לא מציינים את האזור, אז נוסע סיור על ציר 60 ולא רואה חיכוך כיוון שכל החיכוך היו בשטחים רחוקים מאוד מהציר.
"ב-20:52 בערב אנחנו מקבלים טלפון מקצין ביטחון של גבעת אסף, שאליו התקשרו כנראה כשהרגישו סיכון, לדעתי קרוב לשעתיים אחרי שהאירוע התחיל, ואז הוא אומר לנו שיש אירוע. אנחנו מתחילים להתארגן לנסות להבין איפה האירוע ורק ב-21:09 אנחנו מקבלים את המיקום המדויק. תוך 11 דק' המח"ט נמצא שם זה, אחרי שהיה ירי והיה פצוע. גם לוקח לנו זמן להבין שיש פצוע מכיוון שהוא התפנה לבדו למאחז ומשם פינינו אותו באמבולנס של צה"ל. אם היינו יודעים ב-7 בערב, אם היינו מקבלים טלפון ב-7 בערב שיש חיכוך, אני מניח בסבירות גבוהה שהיינו מונעים את האירוע הזה".
פורסם לראשונה: 23:47, 10.08.23