נשיא המדינה יצחק הרצוג ייצא מחר (רביעי) לביקור נשיאותי היסטורי בירדן, בהזמנת המלך עבדאללה השני. אמנם השניים כבר נפגשו מאז נכנס הרצוג לתפקידו, אך הפגישה אז הייתה חשאית. מדובר בפגישה פומבית ראשונה זה שנים בין נשיא ישראלי למלך ירדן, שעצם קיומה מתפרסם עוד טרם נועדו המנהיגים.
בביקור המתוכנן, נשיא המדינה יבקר בעמאן, שם יתקבל בטקס קבלת פנים רשמי בארמונו של המלך. הנשיא ומלך ירדן יקיימו פגישה בארבע עיניים ולאחריה פגישה בילטראלית בהשתתפות יועצי שני המנהיגים. "בסיום הפגישות יחזור הנשיא לישראל", נמסר מלשכתו של הרצוג.
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג,  המלך עבדאללה ירדן
נשיא המדינה יצחק הרצוג,  המלך עבדאללה ירדן
הנשיא הרצוג והמלך עבדאללה השני. מחר - פגישה פומבית ראשונה זה שנים
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ, gettyimages)
עם כניסת הנשיא הרצוג לתפקידו, התקשר מלך ירדן לברך על בחירתו, מאז שוחחו ונפגשו השניים מספר פעמים. בביקור, המתואם עם ראש הממשלה, שר החוץ ומשרדיהם, ידונו המנהיגים במספר נושאים, ובהם: הידוק הקשרים בין המדינות, שמירה על היציבות באזור בדגש על תקופת החגים הקרובה, חיזוק השלום והנורמליזציה וההזדמנויות הרבות שמערכת היחסים בין ישראל, ירדן והאזור כולו טומנים בחובם.
מוקדם יותר היום נפגש שר הביטחון בני גנץ עם עבדאללה מלך ירדן בארמונו. הפגישה, שנערכה יממה לאחר שהמלך נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה, עסקה באתגרים הביטחוניים האזוריים לקראת חודש הרמדאן. לשכתו של המלך עבדאללה פרסמה תמונה מתוך הפגישה. בפגישה העלה השר גנץ בפני המלך את הצעדים שמתכוונת ישראל לעשות על מנת לשמור על חופש הפולחן בירושלים וביהודה ושומרון ואת חשיבות התיאום הביטחוני בימים אלו.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בפגישה בירדן
בני גנץ בפגישה בירדן
בני גנץ בפגישה בארמונו של המלך, היום
(צילום: AFP/JORDANIAN ROYAL PALACE / YOUSEF ALLAN)
4 צפייה בגלריה
מלך ירדן עבדאללה פגישה עם אבו מאזן ב רמאללה
מלך ירדן עבדאללה פגישה עם אבו מאזן ב רמאללה
מלך ירדן בפגישה עם אבו מאזן ברמאללה, אתמול
(צילום: רויטרס)
מנגד, מלשכתו של מלך ירדן עבדאללה השני נמסר כי מלך ירדן העלה במהלך הפגישה את הצורך "לכבד את זכותם של המתפללים המוסלמים במסגד אל-אקצא ולמנוע פרובוקציות שיובילו להסלמה". עוד נמסר כי לפני פגישת עבדאללה-גנץ, שר החוץ הירדני נועד עם גנץ ודן עימו בסוגיות כלכליות ומדיניות הנוגעות לצרכיהם של הפלסטינים.
עוד קודם לכן נודע כי השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, ביקר בשבוע שעבר בחשאי בירדן ונועד עם שר החוץ איימן א-ספדי. במשרד לביטחון הפנים מסרבים להתייחס לפרסום, אך נודע כי הוא התקיים על רקע החשש מהסלמה ביטחונית בחודש הרמדאן, ובמהלכו דנו הצדדים בהקלות אפשריות לפלסטינים.
4 צפייה בגלריה
השר לביטחון פנים עמר בר לב ושר החוץ של ירדן איימן ספדי
השר לביטחון פנים עמר בר לב ושר החוץ של ירדן איימן ספדי
עוד לפני הפיגועים בב"ש ובחדרה. בר-לב נפגש בחשאי עם שר החוץ הירדני
(צילום: יואב דודבקיץ', AP)
לדריכות בעקבות הפיגועים האחרונים מתווספת המתיחות לקראת חודש הרמדאן שיתחיל בסוף השבוע. ח"כ איתמר בן גביר ממפלגת "הציונות הדתית" מתכוון לעלות להר הבית ביום חמישי, ויש חשש כי האירוע יהיה נפיץ. "כל ערב ראש חודש אני נוהג לעלות להר הבית וכך אעשה גם ביום חמישי הקרוב. מקווה שלמפכ"ל הכושל ולשר השמאלן בר לב אין כוונה לשבור את הססטוס קוו בהר הבית ולגרום להסלמה. כל נסיון למנוע מח"כ יהודי לעלות להר הבית, יעביר מסר של כניעה לטרור וילבה את האש", הוא אמר.
סגן מנהיג חמאס, סאלח אלערורי, איים על ישראל מפני פעולות במסגד אל אקצא במהלך חודש רמדאן. "כל תוקפנות ישראלית על המתפללים במסגד אל אקצא יובילו להסלמה ולפתיחת שערי הגיהנום. ישראל נמצאת כעת תחת מבחן ירושלים ואל אקצא", אמר.