הפילנתרופ ואיש העסקים הטורקי אוסמן קוואלה נידון אתמול (שני) למאסר עולם, ללא אפשרות לחנינה, אחרי שהורשע בניסיון להדיח את ממשלת טורקיה באמצעות מימון הפגנות. משפטו של קוואלה בן ה-64 עורר זעם במדינות המערב, שמחו על כך שהמשפט מוטה פוליטית. קוואלה היה כלוא במשך ארבע שנים וחצי, למרות שלא הורשע באף עבירה. הוא דחה את האישומים נגדו.
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן וקוואלה. "ניסה להדיח את הממשלה"
(צילום: EPA, AP )
קוואלה הורשע במימון ההפגנות שהיו בטורקיה ב-2013, כשמחאה מצומצמת בפארק טקסים גזי באיסטנבול הפכה לגל הפגנות ענק ברחבי המדינה נגד שלטונו של רג'פ טאיפ ארדואן. בית המשפט באיסטנבול גזר 18 שנות מאסר על שבעה נאשמים נוספים, "שסייעו לניסיון להדיח את הממשלה".
זו הפעם השנייה שבה קוואלה הועמד לדין על "חלקו" בהפגנות ב-2013. במשפט הראשון הוא זוכה: קוואלה, שנכלא ב-2017, שוחרר בפברואר 2020 - אך נעצר שוב, עוד לפני שהספיק לחזור הביתה. בית משפט נוסף האשים אותו במימון ההפגנות ב-2013 - וגם במעורבות בניסיון ההפיכה הצבאית ב-2016. ארדואן האשים את קוואלה בניסיון להדיח את הממשלה הטורקית, ובתשובה לדרישות של ארצות המערב לשחרר אותו אמר שגם הן לא היו משחררות "שודדים, רוצחים וטרוריסטים". ארדואן הציג את קוואלה, שבנוסף היה פעיל זכויות אדם, כ"סוכן" של המיליארדר ג'ורג' סורוס.
3 צפייה בגלריה
אוסמן קוואלה פילנתרופ ואיש עסקים נשלח ל מאסר עולם טורקיה
אוסמן קוואלה פילנתרופ ואיש עסקים נשלח ל מאסר עולם טורקיה
זוכה ב-2020 - ונעצר שוב אחרי כמה שעות
(צילום: AFP )
מאז ניסיון ההפיכה נגד ארדואן ב-2016 עשרות אלפי בני אדם נכלאו בטורקיה או הודחו מעבודתם. בית המשפט החליט לזכות את קוואלה ממעורבות בניסיון ההפיכה, וכן מעבירות ריגול, בעקבות מחסור בראיות - אך הפעם הוא הורשע שניסה להדיח את הממשלה באמצעות ההפגנות ב-2013.
לקראת גזר הדין מסר קוואלה הצהרה בווידאו. קוואלה, שכלוא בבית סוהר באיסטנבול, אמר שדרישת התביעה להטיל עליו מאסר עולם מתבססת על "ראיה שאינה ראיה", ושקולה ל"מעשה התנקשות, באמצעות מערכת המשפט". בבית המשפט הצטופפו היום יותר מ-200 איש – כולל חברי אופוזיציה ופעילי זכויות אדם. רבים מהם קראו קריאות מחאה לעבר השופטים.
3 צפייה בגלריה
מפגינים מחוץ לבית המשפט ב איסטנבול אחרי גזר הדין של אוסמן קוואלה טורקיה
מפגינים מחוץ לבית המשפט ב איסטנבול אחרי גזר הדין של אוסמן קוואלה טורקיה
מפגינים מחוץ לבית המשפט באיסטנבול, היום
(צילום: AFP )
בית הדין האירופי לזכויות אדם אמר שמשפטו של הפילנתרופ הטורקי מוטה פוליטית, ומהווה חלק מדיכוי של מתנגדי השלטון בכהונת ארדואן. בית הדין האירופי קרא לשחרר את קוואלה בסוף 2019, וטען שכליאתו נועדה להשתיק את הפילנתרופ - שתרם רבות לחברה הטורקית לפני שנעצר ב-2017.
שגרירויות של מדינות במערב – כולל של ארה"ב וגרמניה – קראו גם הן לשחרורו של קוואלה בשנה שעברה, וכתוצאה מכך ארדואן איים שיגרש את השגרירים שלהן. מארגון Human Rights Watch נמסר אחרי גזר דינו של איש העסקים הטורקי: "זו התוצאה הכי גרועה שיכולה להיות למשפט ראווה".
פורסם לראשונה: 23:00, 25.04.22