(צילום: אבי חי)

בשיאה של היממה הדרמטית של הקואליציה לקראת הודעתה של רע"מ על המשך דרכה, המערכת הפוליטית נכנסה לסחרחרה גדולה עוד יותר אחרי מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה. למרות פגרה רצופת אירועים ומהמורות לקואליציה שעוד מנסה לשקם את מה שנותר ממנה בכוחותיה האחרונים, אתמול היה נראה שהמשבר עם רע"מ, חמור ורציני ככל שיהיה, עדיין פתיר.

מות העיתונאית הפלסטינית - כתבות נוספות

אלא שאז התחילו לזרום הסרטונים ממחנה הפליטים ג'נין, והדיווחים הראשוניים על הרג העיתונאית טלטלו עוד יותר את היסודות העדינים שעליהם נשענת הקואליציה. זה לא שאירועי ג'נין או הטרור הרצחני ברחובות הובילו את עבאס להיכנס לקואליציה ובגינם הוא יצא ממנה, אך האווירה שנוצרה דוחקת אותו לפינה שממנה כבר קשה להיחלץ.
2 צפייה בגלריה
 מנסור עבאס
 מנסור עבאס
האווירה הציבורית מסוגלת לדחוק את עבאס החוצה
(צילום: AFP)

המשוואה, מסבירים גורמים פוליטיים בכירים, היא פשוטה: ככל שהשיח הביטחוני קשור לנושאים אזרחיים, השותפות עם רע"מ לגיטימית יותר גם מבחינת עבאס וגם מבחינת אנשי הימין בממשלה. אך כשהשיח הופך ללאומני וצבאי, עבאס נדחק לפינה ואיתו גם הצד הימני בהתאמה. "המשותפת הם הסמוטריצ'ים של הרחוב הערבי", ניתח גורם פוליטי בכיר את הסיבות להיווצרות המשוואה. "כשם שסמוטריץ' מלבה את האש בקרב קיצוניים ימניים, המשותפת עושה את אותו דבר בקרב הקיצוניים שבערביי ישראל".
המבחן של עבאס כעת הוא דרמטי, אולי אפילו הגדול ביותר מאז ששינה את הקו השולט והציג תפיסת עולם מנוגדת לזו שהציגו הערבים בכנסת לאורך השנים. כמו ביום שנכנס לקואליציה מבין יו"ר רע"מ כי הממשלה בראשות בנט תקדם פעולות אזרחיות וכלכליות לשיפור חיי האזרחים הערבים ותלך לקראתו ככל שניתן, אבל התערבות פוליטית בנושאי ביטחון לאומי - לא יהיה גם במחיר פירוק הממשלה.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
הקווים האדומים: עזה, ג'נין וירושלים. נפתלי בנט
(צילום: אולבייה פיטוסי)
בנט, שכבר הלך מספיק רחוק בשותפות עם עבאס, ממשיך לשרטט את הקו האדום: עזה, ג'נין, ירושלים והר הבית הם מחוץ לשיקולים הקואליציוניים. כל נגיעה של עבאס באותם תפוחי אדמה לוהטים משמעותה פיצוץ מיידי של הקואליציה. עכשיו, כשכל הקלפים על השולחן, עבאס יצטרך להחליט אם הוא בפנים או בחוץ, ולאווירה שתיווצר פה בשעות ובימים הקרובים תהיה השפעה דרמטית.