(צילום: ירון ברנר)

אחרי חתימת נספח התפקידים עם עוצמה יהודית, המשא ומתן הקואליציוני צפוי להתחדש היום (ראשון). ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו אמור להיפגש במהלך היום עם ששת ראשי הקואליציה המיועדת, ובליכוד מתכוונים לקדם חתימה על הסכם עם ש"ס ועם נעם - ובכך להגביר את הלחץ הציבורי על יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שנחשב לאגוז הקשה ביותר לפיצוח.
בצהריים התפתחה מחלוקת חדשה דווקא עם יהדות התורה. יו"ר דגל התורה משה גפני אמר כי הפגישות הנפרדות אינן מקובלות על יהדות התורה. "אם נתניהו רוצה להיפגש - זה צריך להיות איתי ועם ידידי יצחק גולדקנופף", אמר על מי שהוא יו"ר אגודת ישראל. גפני חושש למעשה כי נתניהו עושה "הפרד ומשול" לשני הפלגים של יהדות התורה ואמר לפני הפגישה בין נתניהו לגולדקנופף: "מתחילת המשא ומתן אנחנו עומדים על כך שנציגי דגל התורה ואגודת ישראל יגיעו לפגישות המשא ומתן יחד, וכך זה יהיה".
3 צפייה בגלריה
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
נתניהו. עושה "הפרד ומשול" לגפני וגולדקנופף?
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
גורם ביהדות התורה אמר: "בימים האחרונים הליכוד מנסה לסכסך בתוך המפלגה. נתניהו נפגש עם גולדקנופף ועם גפני בנפרד ומהר מאוד הבנו שעם כל אחד מהם הוא מדבר נגד השני. כך גם בדרגים הנמוכים יותר. הליכוד מנסה לסכסך בין פרוש למקלב וכדומה. עכשיו גם לישיבות ראשי הסיעות הוזמן רק גולדקנופף. הוא חייב להבין שזה לא יעזור לו. החסידים והליטאים מאוחדים ומתואמים בדרישות המשא ומתן. אין פערים בינינו. אנחנו ביחד בעניין הזה. לא ניתן שיפוררו אותנו מבפנים".
כאמור, עם הציונות הדתית אין בינתיים התקדמות כלשהי. לפחות בינתיים, סמוטריץ' מסרב לתת יד להחלפת יו"ר הכנסת - עד שהפרטים המלאים יסוכמו איתו. אחרי שמיקי לוי מיש עתיד יוחלף ביו"ר שזהותו עדיין לא נקבעה, תפעל הקואליציה להעביר חקיקה שתאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר, ורק אז כנראה תושבע הממשלה.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
נתניהו. הממשלה תושבע רק כשהחקיקה תאפשר את מינוי דרעי
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
נחשב האגוז הקשה. סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי )
תיקון חוק יסוד: הממשלה, המוצע על ידי חבר מפלגתו של דרעי, ח"כ משה ארבל, עוסק בתנאים הנדרשים כדי להיות כשיר לכהן כשר. הסעיף המדובר, שדורש תיקון, פוסל כהונה של מי שנידון לעונש מאסר וטרם עברו שבע שנים מריצוי מאסרו או מיום מתן פסק הדין, אלא אם כן יו"ר ועדת הבחירות לכנסת קבע כי אין במעשיו קלון. הסעיף המדובר לא מבהיר במפורש אם ב"מאסר" נכלל גם מאסר על-תנאי, כפי שנגזר על דרעי, ובהצעה שלו מבקש ח"כ ארבל לתקן זאת.
דרעי, נזכיר, הורשע בינואר השנה בעבירות מס, שייתכן שיש עימן קלון, לאחר שהגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות. הייתה זו הרשעה שנייה שלו, אחרי שב-1999 הורשע בשוחד ובעבירות נוספות ונידון לשלוש שנות מאסר. אז הושת עליו גם קלון, שמנע ממנו לכהן בתפקידים ציבוריים. מועד הקלון ההוא חלף בתום שבע שנים, ודרעי חזר למערכת הפוליטית ושב לכהן כשר הפנים, תפקיד בו כיהן גם לפני הרשעתו הראשונה. בניגוד לאותה הרשעה, סוגיית הקלון בהרשעה החדשה בעבירות מס טרם הוכרעה.
בעניין המו"מ, חלוקת התפקידים נחשבת הסוגייה החשובה ביותר בעיני השותפות, ולכן בליכוד רוצים לחתום איתן קודם כל על זה. מרבית הנושאים וקווי היסוד עם השותפות כבר מוסכמים. סלע המחלוקת העיקרי מול בצלאל סמוטריץ' הוא רצונו לקחת לא מעט אגפים וסמכויות ממשרדים אחרים - בהם הביטחון והחינוך - שלא מופקדים בידי המשרדים שאותם מפלגתו צפויה לאייש. נציגיו של נתניהו מסרבים לדרישות אלה וטוענים כי המשרדים שהוא קיבל סגורים, אלא אם הוא יחזור בו. גם אם לא תירשם התקדמות עם סמוטריץ', כאמור, בליכוד שואפים לחתום עם יתר השותפות ובכך להפעיל לחץ ציבורי על הציונות הדתית.
פורסם לראשונה: 09:12, 27.11.22