הרשויות בפלורידה עצרו בשבת אזרח ישראלי בחשד שהעביר לרוסיה חלקי חילוף אמריקנים למטוסי נוסעים, תוך הפרה של הסנקציות הבינלאומיות. הסנקציות הוטלו על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה. החשוד נעצר אף שאינו אזרח אמריקני, משום שהחוק בארה"ב קובע כי כל עוד מדובר במוצרים אמריקניים - מדובר בהפרה של החוק.
1 צפייה בגלריה
מטוס תובלה רוסי סובייטי איליושין il-76 רוסיה Ilyushin
מטוס תובלה רוסי סובייטי איליושין il-76 רוסיה Ilyushin
הישראלי קשר קשר עם חברת תעופה רוסית כדי להבריח חלקי חילוף. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
יחד עם החשוד נעצר ישראלי נוסף, אך בחקירתו הגיעו הרשויות למסקנה שאין לו קשר לפרשה והוא שוחרר. הישראלי החשוד נותר במעצר ונמצא בחקירה של משרד המסחר האמריקני – המשרד לאכיפת יצוא שאחראי גם על אכיפת סנקציות. המשרד לאכיפת יצוא הגיש תצהיר לבית משפט בארה"ב שבו מפורטים החשדות.
על פי התצהיר, הישראלי חשוד כי סיפק מידע שגוי או מטעה בנוגע ליצוא, תוך הפרה של סנקציות אמריקניות, ובסעיף נוסף של קשירת קשר להברחת מוצרים מארה"ב. החברה שבבעלותו, על פי התצהיר, שלחה לרוסיה חלקי חילוף למטוסים אזרחיים – תוך הפרה של חוקי היצוא והרגולציה בארה"ב. הישראלי קשר קשר עם חברת תעופה רוסית כדי להבריח באופן לא חוקי מארה"ב חלקי חילוף למטוסים. כדי להסתיר את ההברחה, הישראלי חשוד גם שסיפק לרשויות בארה"ב מידע שקרי למסמכי היצוא.
שינוע חלקי החילוף נעשה באמצעות חברות באיים המלדיביים ובאיחוד האמירויות, והיעד הסופי היה מוסקבה. לפי התצהיר, הישראלי לא חשוד בסחר בחלפים אלא בשינוע שלהם.
מרדכי ציביןעו"ד ציבין
סנגורו של החשוד, עו"ד מרדכי ציבין, המתמחה בייצוג ישראלים שנעצרים בחו"ל, בעיקר בהיבטים בינלאומיים ובענייני אינטרפול, אמר כי החשדות אינם מבוססים. "מרשי הינו אדם נורמטיבי, שומר חוק, שמעולם לא נמצא רבב בעיסוקיו, לא היה מודע לדברים בהם הוא חשוד", הוא אמר. "העובדה שהוא חשוד במספר נושאים, אינה מהווה ראיה, משום שטרם הייתה הזדמנות לאמת או להכחיש. יש לנו אמון מלא במערכת אכיפת החוק של ארה"ב, יותר מכל מדינה אחרת בעולם. אני מקווה, לכשהדברים ייבדקו לעומק, יגיעו האמריקנים למסקנה כי מרשי נקי מכל חשד".