פוליטיקאי ממפלגת הימין האיטלקית "הליגה" נשלח היום (ד') למעצר בית אחרי שירה למוות במהגר ממרוקו במהלך קטטה בבר. האיש, מסימו אדריאטיצ'י, הוא חבר במועצת העיירה ווגרה מטעם "הליגה", מפלגה שיש הרואים בה מפלגת ימין קיצוני, והפרשה שבה הוא מעורב כעת מחוללת סערה בארצו.
אדריאטיצ'י הרג את המהגר בן ה-39, יונס אל-בוסתאווי, במהלך קטטה שפרצה ביום שלישי בלילה בבר במרכז ווגרה. לפי דיווחים בתקשורת המקומית, אדריאטיצ'י טוען שכדור נפלט מהאקדח שלו משום שאל-בוסתאווי דחף אותו אל הקרקע כשניסה להתקשר למשטרה.
4 צפייה בגלריה
מסימו אדריאטיצ'י
מסימו אדריאטיצ'י
מסימו אדריאטיצ'י. "ניסיתי להתקשר למשטרה"
4 צפייה בגלריה
מתיאו סלביני
מתיאו סלביני
מתיאו סלביני. "אדריאטיצ'י היה קורבן והגיב"
(צילום: MCT)
מנהיג מפלגת הליגה מתיאו סלביני, שנחשב למנהיג הימין הקיצוני באיטליה, מיהר לצאת להגנת אדריאטיצ'י ולהדוף את הביקורת על מעשיו. סלביני, שכיהן עד לא מזמן כשר הפנים ונחשב למוביל המאבק נגד המהגרים באיטליה, טען כי אדריאטיצ'י הוא אדם הזוכה לכבוד רב בקהילה המקומית: "הוא היה קורבן של התקפה, הגיב – ובטעות נורה כדור", אמר בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות. הוא הוסיף כי סביר להניח שאדריאטיצ'י פעל מהגנה עצמית, ורמז שלאל-בוסתאווי יש עבר פלילי.
יריביו הפוליטיים של סלביני, מנגד, העלו את התהייה מדוע אדריאטיצ'י, שוטר לשעבר שהחזיק נשק ברישיון, נשא איתו נשק במקום ציבורי. הם גם מתחו ביקורת על דבריו של סלביני, וטענו כי הוא נחפז למסקנות לפני שהמשטרה השלימה את חקירתה.
4 צפייה בגלריה
מהגרים מ אפריקה ב איטליה ספינת סיוע אושן ויקינג יורדים ל אי למפדוזה
מהגרים מ אפריקה ב איטליה ספינת סיוע אושן ויקינג יורדים ל אי למפדוזה
מהגרים מאפריקה מגיעים לאי האיטלקי למפדוזה דרך הים התיכון
(צילום: AP)
"כולם, בלי יוצא מן הכלל, צריכים לגנות את הרעיון של מערב פרוע ושל לקיחת החוק לידיים", אמר וניצ'ו פלופו, יו"ר שלוחת המפלגה הדמוקרטית, שהיא מפלגת מרכז-שמאל, באזור לומברדיה שבצפון איטליה. "אם מפלגת הליגה חושבת שנשיאת נשק מביאה ביטחון – זה מדאיג מאוד, כי זה מביא רק לעוד שפיכות דמים ובטח שלא מביא חוק וסדר", טען.
כמו מדינות אחרות באיחוד האירופי, לאיטליה יש חוקי נשק נוקשים הקובעים מי רשאי להיות בעלים של נשק ולהשתמש בו, ואלימות נשק מהסוג הזה נדירים בה. אדריאטיצ'י, שבאזור מגוריו מכונה "השריף", היה האחראי על תיק הביטחון במועצה המקומית.
4 צפייה בגלריה
איטליה מתיאו סלביני הליגה בחירות הפרלמנט האירופי
איטליה מתיאו סלביני הליגה בחירות הפרלמנט האירופי
סלביני. בשיאו הנהיג את המפלגה החזקה באיטליה
(צילום: רויטרס)
איטליה היא אחד משערי הכניסה הגדולים ביותר של מהגרים מאפריקה ומהמזרח התיכון לאירופה. מאז תחילת העשור הקודם עשו את דרכם מאות אלפי מהגרים, אם לא מיליונים, בסירות לאיטליה דרך הים התיכון. חלקם השתקעו בארץ המגף, ואחרים המשיכו למדינות אחרות, עשירות יותר, במערב אירופה.
בצל התמיכה של מפלגות שמאל בקליטת המהגרים, בימין האיטלקי הזהירו מ"כיבוש מזדחל" של איטליה על-ידי אזרחים זרים, ועל רקע האזהרות מהאלימות והפשיעה שהמהגרים מביאים איתם לכאורה נסקה התמיכה במפלגתו של סלביני בשנים האחרונות. בשיאה הייתה המפלגה החזקה באיטליה, אך בשנתיים האחרונות דעך מעט כוחה.