חברי הפאנל קוראים לממשלה לשים את הנושא בראש מעייניה. סרוגו, יוליס, קוינט ואלמליח
(צילום: סיני דוידפור)

מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח וראש רשות מקרקעי ישראל יעקב קוינט דיברו היום (שני) בוועידת הנדל"ן השנתית של ynet ו"ידיעות אחרונות" על התכנון ועל הביצוע בהקשר של הפשרת קרקעות ובנייה במדינה. אלמליח אמר כי "צריך לדאוג להיצע והכול מתחיל בתכנון. אני רוצה להגיע למצב שאין מחסור כדי לייצר את ההיצע הבא".
"צריך לטפל בנושא התשתיות שתומכות בפיתוח, בהן בתי חולים, מחלפים וכבישים, ויש לנו תוכניות ביצוע לטווח הקרוב ול-2050. השנה נכפיל את היקף ההתחדשות העירונית של השנה שעברה ואנחנו רואים זאת כמגמה שצריך לקדם", אמר אלמליח, שהוסיף כי "אנחנו הגורם המקצועי אבל צריך שהממשלה תפנה תקציבים לקיום התשתיות".
4 צפייה בגלריה
רפי אלמליח מינהל התכנון ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
רפי אלמליח מינהל התכנון ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
"השנה נכפיל את היקף ההתחדשות העירונית". רפי אלמליח
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
יעקב קוינט מנהל רשות מקרקעי ישראל ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
יעקב קוינט מנהל רשות מקרקעי ישראל ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
"אנחנו בדרך הנכונה ובקרוב נראה תוצאות חיוביות". יעקב קוינט
(צילום: יאיר שגיא)
קוינט התייחס לתהליכים ברשות מקרקעי ישראל ולכך שלמרות שיווק מכרזי הדירות האינטנסיבי המחירים לא יורדים: "זה לוקח זמן, בטווח הקצר והבינוני מחיר מטרה הוא פתרון, אנחנו באמת מציפים את השוק. בטווח הארוך הגדלת ההיצע תפתור את המשבר". לדבריו, "נדרשת עבודה מסונכרנת של כל משרדי הממשלה לפי תוכנית דיור רב ממשלתית. אם כל המשרדים יבינו שנושא הדיור בראש סדר העדיפויות הבעיה תיפתר".
ראש מקרקעי ישראל הביע תקווה שהממשלה החדשה תקבל הצעה של הגוף שלדבריו "תקל גם על קבלנים וגם על זוגות צעירים במימון הון ראשוני. ההצעה אומרת שהקבלן ישלם 60% מערך הקרקע ואת היתרה יפרסו הרוכשים לתשלומים. אין ספק שאנחנו בדרך הנכונה ואני מאמין שבקרוב נראה תוצאות חיוביות".
4 צפייה בגלריה
כרמית יוליס משנה ליועמ"ש ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
כרמית יוליס משנה ליועמ"ש ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
"הזרועות הממשלתיות צריכות לעבוד כמכונה משומנת". כרמית יוליס
(צילום: יאיר שגיא)
המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט אזרחי), עורכת הדין כרמית יוליס, התייחסה לחקיקה בתחום הנדל"ן בשנה החולפת ואמרה כי "הדבר החשוב ביותר הוא הרפורמה בקשר להתחדשות העירונית. בנוסף, בשנים האחרונות נעשית עבודה רחבה להסדרת תחזוקת מבנים". לדבריה, "אנשים משלמים ועד בית, ויכול להיות שיש חברת ניהול והניקיון בסטנדרט גבוה, אבל אף אחד לא ערב שהגנרטור ומערכות כיבוי אש מטופלים כמו שצריך".
"הזרועות הממשלתיות שנוגעות לדיור צריכות לעבוד כמכונה משומנת, אבל הדירקטיבה צריכה להיות ברורה. פעם קראו לזה מטה דיור והיום זה יכול להיות ועדה להסרת חסמים", אמרה יוליס. היא גם התייחסה לפרויקט המטרו ואמרה כי "חלק גדולה מהחקיקה עשתה דרך משמעותית לפתח את הפרויקט הענק הזה שכורך בתוכו פיתוח עירוני אינטנסיבי".
4 צפייה בגלריה
ראול סרוגו ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
ראול סרוגו ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
"הממשלות בעשור וחצי האחרון נכשלו כישלון חרוץ בדיור". ראול סרוגו
(צילום: יאיר שגיא)
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו אמר מצדו כי ישנו כישלון בתחום הדיור מצד ממשלות ישראל, שנמשך 15 שנה. "הן נכשלו כישלון חרוץ בטיפול בשוק הדיור. אני מצפה מנתניהו שיוביל את הנושא כי בשנים האחרונות הוא היה רוב הזמן ראש הממשלה והוא נתן לאחרים לעבוד והם נכשלו", אמר. "יש בעיות בתכנון ובשיווק של הקרקעות, ורגולציה ובירוקרטיה ברשויות המקומיות". עוד אמר סרוגו כי "הקבלנים יודעים לבנות בהיקפים גדולים מאוד, אבל יש בעיה בעובדים וחסרים מהנדסים ומנהלי עבודה רבים. הממשלה לא משקיעה כלל בהכשרות הרלוונטיות".
"אי אפשר לפתור ככה משבר. בחודשים האחרונים התבשרנו שיש גידול בשיווק קרקע אבל עליית הריבית עצרה הכול, והורידה אותנו מקצב של 20 אלף יחידות דיור ל-15 אלף וזה עוד ירד", אמר סרוגו. "כל אחד עושה מה שהוא רוצה ויש בעיה בין הרשויות. מדברים כאילו אנחנו לא באותה מדינה וזה מדאיג. כל הגורמים שקשורים בדיור מפוצלים עכשיו בין משרדי הממשלה ואנחנו רואים את המריבות".
סרוגו הסביר מדוע עליית הריבית שינתה את ההיצע וביקוש בתחום הדיור: "עלייה בריבית גורמת לעלייה בשכר דירה. אנשים לא קנו דירות להשקעה, ואלה שכן קנו העלו את שכר הדירה כדי להחזיר את המשכנתה שעלתה, לכן העלאת הריבית גורמת לאינפלציה". לדבריו, "באווירה כזו הממשלה צריכה להתחיל לעבוד מחר בבוקר, אין ימי חסד לאף אחד".