1 צפייה בגלריה
מכלית נפט בבעלות ישראלית הותקפה על ידי מל"טים איראניים
מכלית נפט בבעלות ישראלית הותקפה על ידי מל"טים איראניים
(צילום: canye hampton)
מכלית נפט של חברת הספנות "זודיאק" שבבעלות חלקית של המיליארדר הישראלי אייל עופר, הותקפה בידי כלי שיט ומל"טים מתאבדים של משמרות המהפכה במפרץ הפרסי. כך דווח ב-BBC בפרסית. לפי הדיווח הספינה, Campo Square, הותקפה בים הערבי לפני כשבוע, ב-10 בפברואר.
גורם צבאי אמריקני וגורם צבאי במזרח התיכון אמרו ל-BBC בפרסית כי "נעשה שימוש בכמה כלי שיט איראניים וכן במל"טים מתאבדים". מכלית הנפט שהותקפה מפליגה תחת דגל ליבריה, אך חברת הספנות "זודיאק" נמצאת בשליטה של איש העסקים הישראלי, ובסיסה בבריטניה ביוון.
העיתון הסעודי "אילאף" דיווח כי בשבוע שעבר אוניית מסחר של איחוד האמירויות הותקפה ביום שישי שעבר במפרץ הפרסי, באמצעות מל"טים איראניים. בעיתון ציטטו גורם מערבי בכיר שאמר כי "המתקפה הייתה כאשר שלוש אוניות שטו אחת ליד השניה". אחת מאותן שלוש אוניות היא Campo Sqaure שבבעלות חלקית של עופר. שתי האחרות שהיו איתה, כך לפי הדיווח, שייכות לאיחוד האמירויות. בדיווח מציינים שהאוניה האמירתית שנפגעה המשיכה לאחד הנמלים באזור, שם עגנה לבדיקת נזקים - בדומה למכלית הנפט של חברת הספנות "זודיאק".
הגורם האמריקני אמר ל-BBC בפרסית כי בתקיפה ככל הנראה נעשה שימוש במל"ט מתאבד מסוג "שאהד-136" - אותו מל"ט בו נעשה שימוש על ידי מוסקבה במלחמת רוסיה-אוקראינה. הגורם המזרח-תיכוני הוסיף כי התקיפה עלולה להתפרש כ"התעצמות הפעולות של איראן נגד עולם הספנות".
משרד החוץ הבריטי הגיב על הדיווחים: "יש לאפשר למכליות לנוע בחופשיות ובהתאם לחוקים הבינלאומיים. אנחנו עובדים עם בעלות בריתנו כדי להבין את האירוע".
לפי האתר Marine Traffic למעקב וניטור תנועות כלי שיט וכלים ימיים נוספים, שתי האוניות הנוספות פועלות תחת דגל ליבריה, ומיקומן האחרון של שלוש הספינות המעורבות בתקרית הוא באזור המפרץ הפרסי. הדגל שהן שטות תחתיו, נסביר, אינו אומר דבר לגבי בעלי האוניות.

המלחמה הימית החשאית

בין איראן לישראל התנהלה בשנים האחרונות "מלחמה ימית חשאית", שבמהלכה דווח על שלל תקריות שבהן נפגעו מכליות וספינות המזוהות עם ישראל, ודווח גם על כמה תקריות שבהן נפגעו ספינות שקשורות לאיראן. Campo Square היא הספינה השלישית לפחות של "זודיאק" שהותקפה בשנתיים האחרונות.
בחודש נובמבר האחרון הותקפה מכלית נפט נוספת, שבבעלות המיליארדר הישראלי עידן עופר. היא נפגעה על ידי מל"ט נושא פצצה ליד חופי עומאן, ימים ספורים לפני פתיחת המונדיאל בקטאר הסמוכה. גם אז המל"ט היה מסוג "שאהד-136".
אחת התקריות החמורות ביותר באותה "מלחמה ימית חשאית" התרחשה ביולי אשתקד, אז הותקפה באמצעות מל"ט מכלית הנפט "מרסר סטריט", גם כן מול חופי עומאן, ושני אנשי צוות - אזרחי רומניה ובריטניה - נהרגו. במערב האשימו כי שרידי המל"ט העידו שהוא יוצר על ידי איראן, והאשימו אותה באחריות למתקפה. גורם מודיעיני בכיר בישראל אמר אז לעיתון "ניו יורק טיימס" כי מדובר היה בתגובה לסיכולים הישראליים נגד משלוחי הנפט מאיראן למשטר אסד ומשלוחי הנשק לחיזבאללה.
פורסם לראשונה: 20:52, 17.02.23