ברקע הדיווחים על עסקת חטופים אפשרית וההמתנה לתשובת חמאס, תוקף יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן בריאיון ל-ynet את ההתנהלות הישראלית, שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו. עיקר הביקורת שלו מופנית כלפי מנופי הלחץ, שאיבד נתניהו בעזה. לדבריו, הדבר מציב את ישראל בעמדת חולשה.
הביקורת של ליברמן מופנית גם כלפי העובדה שישראל לא מתכוונת לגבות מחיר טריטואלי בדרום ובצפון, וחוזרת למעשה למדיניותה הקודמת. לדבריו, התנהלותו של נתניהו גם הופכת מסוכנת סביב החתירה להסכם עם סעודיה, שיגבה מישראל מחירים כבדים, שיתבררו במלואם רק בהמשך.
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ח"כ אביגדור ליברמן. "אם נתניהו לא עובר לגור במטולה - אל תחזרו"
(צילום: קובי קואנקס)
"הגענו למצב אבסורדי, שכולם מחכים למילה האחרונה של חמאס", אמר ליברמן. "כרגע, חמאס מנהל הכול מעמדת כוח. סינוואר מנהל את האירוע ומכתיב לנו את המהלכים. הסיבה לכך היא אחת: נשארנו בלי מנופים".
לדברי ליברמן, שכיהן בעבר כשר הביטחון ושר החוץ, ברגע שבו ישראל החלה לאפשר הכנסה שוטפת של מאות משאיות - ובהן קמח, תרופות, דלק, וסיוע אחר, הדבר בעצם מקל על המחבלים שמשתלטים על הסיוע ולא מזדרזים לחתור לעסקה. "ברגע שכל יום עושה את דרכו סיוע לתוך עזה, מעבר כרם שלום נפתח לאספקת מים, התרופות זורמות למחבלים באין מפריע, בזמן שאנחנו אפילו לא יודעים האם החטופים שלנו מקבלים תרופות, איבדנו את מנופי הלחץ העיקריים שלנו. לזה צריך להוסיף את העובדה שלא השתלטנו על רפיח ועל ציר פילדלפי", אמר יו"ר ישראל ביתנו.
"התרופות זורמות למחבלים באין מפריע, בזמן שאנחנו אפילו לא יודעים האם החטופים שלנו מקבלים תרופות"
לדבריו, כמו בישראל - גם חמאס מתעדכן במתרחש דרך התקשורת הישראלית ורואה את הדיווחים על סיום הלחימה בחאן יונס בעוד שבוע עד 10 ימים. "הם רואים לאן האירוע הזה הולך", הוא אמר. "מסבירים שעוברים לנהל את המלחמה בעצימות נמוכה - זו לא עצימות נמוכה, אלא שטויות".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבת גבעתי במוצב האימונים של חמאס במערב חאן יונס
תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבת גבעתי במוצב האימונים של חמאס במערב חאן יונס
"בחמאס רואים לאן האירוע הזה הולך". לוחמי צה"ל בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל )
לשאלה האם היה מתנהל אחרת מול לחץ אמריקני, בזמן שארה"ב מסייעת באופן שוטף למלחמה, השיב ליברמן: "יש פה עמדה בלתי מוסרית שצריך להסביר אותה. לא הגיוני שדואגים לצד אחד מבחינה הומניטרית. החטופים שלנו עוברים שם גיהנום. מה שאנחנו רואים פה זה חוסר יכולת עמידה מול לחצים חיצוניים. זה דבר בלתי סביר. זאת הסיבה שוויתרנו על כל המנופים ונשארנו בלי כלום".
לדבריו, ההתנהלות הנוכחית מעידה שבצד הישראלי לא יודעים לגבות את המחיר ההכרחי והמתבקש. "העובדה הזו בעצם מבשרת על כך שאנחנו מנציחים את המלחמה", הוא אמר. "השאלה היא איך מונעים את המלחמה הבאה. גם בדרום וגם בצפון. דפוס הפעילות של הממשלה כרגע מעיד שתהיה בוודאות מלחמה נוספת. אם לא גובים מחיר, זה יקרה שוב בוודאות. חובה לגבות מחיר בהנהגה: הנייה וסינוואר. הדבר השני שהם היו חייבים לשלם בטריטוריה, כמו שהיה בכל המלחמות הגדולות בעולם. אין מלחמה שבה לא משלמים בשטח. פה אם אנחנו לא נשלוט בצפון הרצועה ולא נייצר קילומטר של טווח ביטחון לאורך כל הגבול - זה רק עניין של זמן נחזור לאותו דבר. המלצתי לתושבי הדרום: אל תחזרו הביתה עד שאין שליטה ישראלית בצפון הרצועה".
גם לגבי הצפון הולכת וגוברת בימים האחרונים הביקורת על היעדר המדיניות, ועל כך שתושבים רבים אינם יודעים מתי יוכלו לחזור לבתיהם. "מה שמסתמן בצפון לפי הפרסומים, זה הסדר דמיקולו. חיזבאללה יזוז קצת, העיקר להביא שקט מדומה. שוב הכלה. עוד מאותו דבר. בממשלת ישראל עסוקים כל הזמן ב'להחזיר את השקט'. מונח תבוסתני כשלעצמו. לא צריך להחזיר את השקט, אלא להחזיר את הביטחון. אני אומר גם לתושבי הצפון: אם נתניהו לא עובר לגור במטולה - אל תחזרו. זה לא העיקר להכריז שהגענו להסדר".
4 צפייה בגלריה
חומרים מפעילות הכוחות בשטח לבנון שהציג דובר צה"ל דניאל הגרי בהצהרתו
חומרים מפעילות הכוחות בשטח לבנון שהציג דובר צה"ל דניאל הגרי בהצהרתו
"אם נתניהו לא עובר לגור במוטולה - אל תחזרו". תותח בפעולה בגבול הצפון
(צילום: דובר צה"ל)
לדבריו, מדינת ישראל צריכה לחתור ברמה הפרקטית לייצר רצועת ביטחון עד הליטני ולהתחיל להתמודד עם האיום האמיתי: לפרק את חיזבאללה מנשק מדויק. "אין שום ניסיון בכלל להתמודד עם הדבר הזה. האויב מרכז כמויות אדירות של נשק מדויק ואי אפשר להמשיך ככה", הוא אמר.
נקודה נוספת שמעלה ליברמן קשורה בסעודיה. "יש פה ממשלה שעסוקה רק בעניינים פוליטיים ובהישרדות ולצערי הסיפור עם סעודיה מחדד את זה", הוא אמר. "אני שואל את עצמי מה זאת ההיסטריה הזאת להגיע להסדר עם הסעודים? הרי להסכם הזה יש השלכות חמורות שראוי להציף אותם".
לדבריו "הסדר עם הסעודים בראש ובראשונה משמעותו מדינה פלסטינית. ברור שימצאו איך לארוז את זה במונחים יפים. כמו שאת הכניעה לחמאס בשנים האחרונות הגדירו כ'מדיניות ההסדרה'. גם כאן ימצאו לזה שם. לא משנה מה יגידו הקופירייטרים, זה ברור מה יקרה בפועל".
"יש פה ממשלה שעסוקה רק בעניינים פוליטיים ובהישרדות ולצערי הסיפור עם סעודיה מחדד את זה"
הוא הזהיר ממירוץ חימוש באזור. "נקודה נוספת היא שבפעם הראשונה ישראל תיתן הכשר לתוכנית גרעין", אמר ליברמן. "ברגע הזה יחל מירוץ חימוש בכל האזור וזה דבר שאני לא בטוח שנוכל לעמוד בו. אני שואל את עצמי - למה נתניהו כל כך חפץ בזה? והתשובה היא שהוא כנראה מחפש אקזיט. זו המורשת שלו. הוא לא רוצה להיכנס לספרי ההיסטוריה רק כמי שאחראי על המחדל החמור ביותר מאז קום המדינה, וסעודיה זו המורשת מבחינתו. מה זה יעשה לנו אח"כ? אחריו המבול".
ליברמן המשיך לתקוף את התנהלותו של נתניהו. "המסקנה היא שהסיפור הזה גדול עליו", הוא אמר. "כמו שהוא סירב לתת מכת מנע בצפון בתחילת הלחמה, ומנע סיכולים של ראשי הנהגת הטרור. אין לו שום יכולת לנהל את זה".
4 צפייה בגלריה
אחת המטרות של החות'ים שהותקפו
אחת המטרות של החות'ים שהותקפו
תקיפה אמריקנית ובריטית בתימן בחודש שעבר
לדבריו, המדיניות הישראלית הרופסת בולטת היטב גם מול החות'ים בתימן: "זה שקואליציה בינלאומית תוקפת את מצבורי הנשק של החות'ים - זה אומר שישראל חלשה. כמו קטטה ברחוב שקראנו לאח הגדול. זה לא יכול להיות שבמקום לקחת יוזמה, אנחנו סמוכים על שולחנם של אחרים. חייבים לעבור למכה מקדימה, מלחמות מנע. ולשנות את המשוואה ואת המוטו שמוביל אותנו 'שקט במקום ביטחון'".