5 צפייה בגלריה
אסדת ''כריש'' והספינה אח''י אילת
אסדת ''כריש'' והספינה אח''י אילת
ישראל מאיימת על חיזבאללה לקראת הפעלת האסדה
(צילום: דובר צה''ל, AFP)
ישראל העבירה בימים האחרונים מסרי אזהרה לחיזבאללה בצינורות דיפלומטיים וצבאיים לקראת הפעלת אסדת כריש - ואיימה כי אם ארגון הטרור ינסה לתקוף אותה שוב, התגובה תהיה קשה. בירושלים נעזרו בצרפת ובארצות הברית כדי להעביר את המסרים בצינורות צבאיים ודיפלומטיים. בשלב זה בצה"ל לא מעלים כוננות בעקבות האיומים מחיזבאללה, אך בספטמבר, כשהאסדה תתחיל להפיק גז - תתוגבר ההגנה עליה כפי שתוכנן מראש.
במקביל, המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין אמור להגיע ללבנון בסוף השבוע הקרוב, ועוד לפני כן יקיים שיחת זום עם צוותי המשא ומתן. ישראל פועלת כעת כדי ללחוץ על האמריקנים להשלים את המשא ומתן על חלוקת השטח הימי לפני תחילת הפקת הגז בספטמבר.
5 צפייה בגלריה
יירוט שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים
יירוט שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים
אסדת כריש ויירוט כטב"ם חיזבאללה
(צילום: דובר צה"ל, באדיבות אנרג'יאן)
5 צפייה בגלריה
מפת הסכסוך הימי בין ישראל ללבנון
מפת הסכסוך הימי בין ישראל ללבנון
כריש מחוץ לשטח במחלוקת. מפת הסכסוך הימי בין ישראל ללבנון
(באדיבות משרד האנרגיה)
האזהרה הישראלית נמסרה על רקע האיומים ששיגר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לעבר ישראל בכמה הזדמנויות שונות. יום אחרי שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עזב את ישראל, שוחחו ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ עם הוכשטיין והעבירו לו את המסר שלפיו צריך לסיים עם המחלוקת לפני ספטמבר. המסרים שהועברו מישראל הם שחייבים להאיץ את השיחות, שכן האינטרס של ממשלת לבנון הוא לא להחריף את המשבר אלא לסיים אותו, ובוודאית שלא להגיע לעימות ביטחוני עם ישראל. במסרים האלה הזהירה ישראל שאם חיזבאללה יתקוף, התגובה הישראלית תהיה קשה.
הוכשטיין, נציין, מחזיק ב"הצעה טובה לשני הצדדים" - שלפיה כל צד מאבד כחצי ממה שרצה. אסדת כריש שכלל לא נמצאת בשטח שבמחלוקת, תישאר בשטח ישראל.
רק אתמול אמר נסראללה כי "כל שדות הגז נמצאים תחת איום ולא רק כריש. אין מטרה ישראלית בים או ביבשה שלא מגיעים אליה הטילים המדויקים של חיזבאללה". נסראללה, שדיבר בריאיון לערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל-מיאדין" לרגל ציון 40 שנה להקמת חיזבאללה, הוסיף כי "אם תחל הוצאת הגז בספטמבר זו תהיה בעיה. הצבנו יעד ואנחנו הולכים אליו ללא כל היסוס". בתשובה לשאלה מה יעשה במצב שכזה, השיב כי התשובה תגיע "ביום הרלוונטי".
כשנשאל לגבי המשוואה שהציג בעניין שדה הגז הטבעי "כריש", אמר נסראללה: "ארה"ב רוצה לחפש חלופות אנרגיה לאירופה, במקום הנפט והגז המגיעים מרוסיה. לשם כך נשיא ארה"ב ביידן הגיע לאזור. הוא זקוק גם לישראל שתתרום את חלקה מעבר למה שיכולות לסייע סעודיה ואיחוד האמירויות. ישראל רואה בעצמה את ההזדמנות בשל הצורך של ארה"ב ואירופה. מה שאמרתי בנאומי האחרון שהסיפור הוא לא רק כריש אלא כל שדות הנפט והגז בחופי ישראל".
נסראללה מדבר על אסדת כריש

לדבריו, "ארה"ב לחצה על לבנון לקבל את ההצעה הישראלית, בעוד שישראל כבר מתכוננת להפיק גז. לבנון יכולה להשיג את כל מה שהיא רוצה - היום ולא מחר. אבל אנחנו לא התערבנו בתהליך שרטוט הגבול הימי". הוא הוסיף: "אנחנו רוצים שלבנון תוציא את הגז כי זוהי הדרך האחרונה להציל את המדינה. אנחנו לא מתאמים את הצעדים שלנו עם האחים בסוריה או באיראן או עם בעלי ברית אחרים".
הוא התייחס גם לסוגיית הכטב"מים, שארגונו כאמור שיגר כמסר מאיים שלושה מהם לעבר אסדת כריש - ואלו יורטו על ידי מטוס קרב ולראשונה גם על ידי טילי ברק של ספינת טילים אח"י אילת. "הכטב"מים שלנו יכולים לשוב מבלי שיפילו אותם, זה קרה בשנים האחרונות עשרות פעמים - שהם חצו את הגבול, צילמו וחזרו ללבנון מבלי שהופלו. האויב חשף אותם אך לא הפיל אותם", טען נסראללה.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה ושר הביטחון בסיור בגבול לבנון
ראש הממשלה ושר הביטחון בסיור בגבול לבנון
"מי שינסה לפגוע בריבונות ישראל - יגלה שעשה טעות חמורה". לפיד וגנץ בצפון
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה ושר הביטחון בסיור בגבול לבנון
ראש הממשלה ושר הביטחון בסיור בגבול לבנון
רה"מ ושר הביטחון פוגשים את הקצינה שיירטה את הרחפן של חיזבאללה
(צילום: אריאל חרמוני, לע"מ)
השטח שנמצא במחלוקת בין ישראל ללבנון הוא קטן מאוד, באופן יחסי. מדובר ב-860 קמ"ר במים הכלכליים, שמאגר כריש נמצא בקצה שלהם, באזור שסמוך לשטח שבמחלוקת אך נמצא בשליטת ישראל. עבור ישראל השטח שבמחלוקת מהווה פחות מ-2% מהשטח הכולל של המים הכלכליים שלה, ועבור הלבנונים כ-3%. כבר בשנת 2012 אותתה ישראל שהיא מוכנה ללכת לקראת הלבנונים ולחלק את הזכויות באזור ביחס של 42:58 לטובת ביירות. עם זאת, עד כה לא נרשמה התקדמות משמעותית בשיחות, שנפסקות ומתחדשות מעת לעת בתיווך אמריקני מאז שנת 2000.
לפני כשבוע ערכו גנץ ולפיד סיור בפיקוד הצפון ובקו הגבול עם לבנון, יממה אחרי הפלת הרחפן שחצה לשטח ישראל. "מדינת ישראל ערוכה ומוכנה לפעול כנגד כל איום", אמר לפיד. "פנינו אינן לעימות אבל מי שינסה לפגוע בריבונות שלנו או באזרחי ישראל - יגלה מהר מאוד שהוא עשה טעות חמורה". השניים פגשו גם את רב-סרן א', שיירטה את הרחפן ששיגר חיזבאללה.
לדברי לפיד, "ישראל מעוניינת בלבנון כשכנה יציבה ומשגשגת שאינה מהווה פלטפורמה לטרור של חיזבאללה ושאינה כלי שרת של איראן. הפעילות של חיזבאללה מסכנת את לבנון, את אזרחיה ואת רווחתם. אין לנו עניין בהסלמה. אבל התוקפנות של חיזבאללה אינה מקובלת ועלולה להוביל את האזור כולו להסלמה מיותרת, דווקא כאשר יש הזדמנות של ממש ללבנון לפתח את משאבי האנרגיה שלה". בכך לפיד התייחס למו"מ על הגבול הימי בין לבנון לישראל, ולכטב"מים ששיגר חיזבאללה לעבר אסדת כריש שסמוכה לשטח במחלוקת.
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה