ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו מסר אמש (יום ב') הצהרה חריגה, שבה האשים למעשה – במילים מדודות אך ברורות – את ממשלת הודו ברצח מנהיג סיקי על אדמת קנדה בחודש יוני השנה. "כל מעורבות של ממשלה זרה ברצח של אזרח קנדי על אדמה קנדית היא הפרה בלתי מתקבלת על הדעת של הריבונות שלנו", אמר טרודו, במה שעלול להתפתח למשבר דיפלומטי חריף בין שתיים מהכלכלות הגדולות בעולם. דקות אחרי הצהרת טרודו הודיעה קנדה על גירוש דיפלומט הודי משטחה.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו מאשים את הודו ברצח איש הדת הסיקי הרדיפ סינג ניג'אר
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו מאשים את הודו ברצח איש הדת הסיקי הרדיפ סינג ניג'אר
ר"מ קנדה טרודו והמנהיג הסיקי שנרצח, ניג'אר. נמצא מת במכונית
(צילום: רויטרס)
הצהרתו של טרודו, שהוכרזה על-ידי לשכתו כ"הודעה הנוגעת לביטחון הלאומי", נמסרה זמן קצר אחרי שכלי תקשורת קנדיים דיווחו כי לידי ממשלת קנדה הגיע מודיעין שלפיו הודו היא שעמדה מאחורי רצח המנהיג הסיקי הרדיפ סינג ניג'אר, שנורה למוות ב-18 ביוני. הוא נרצח על-ידי שני מתנקשים ונמצא מת במכוניתו ליד מקדש סיקי בסורי שפרברי ונקובר, בפרובינציית קולומביה הבריטית.
ניג'אר, בן 46 במותו, היה נשיאו של המקדש ונודע כפעיל במאבק למען הקמת מדינה סיקית עצמאית בשם חליסטן בחלקים מצפון הודו ובחלק מפקיסטן. לאורך השנים האשימה אותו הודו באחריות לפיגועים בשטחה, בכלל זה רצח של איש דת הינדי בשנת 2021. הוא הכחיש את ההאשמות, אבל הממשלה בניו דלהי הכריזה עליו כטרוריסט וכמבוקש, והציעה פרס בסך מיליון רופי למי שימסור מידע שיוביל למעצרו. שמו אף נכלל ברשימת המבוקשים שראש ממשלת הודו נרנדרה מודי מסר לטרודו במהלך ביקורו בקנדה ב-2018.
3 צפייה בגלריה
הודו בהראט ועידת ה G20 G-20 ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי עם שלט עם השם השני של המדינה אולי לקראת שינוי שמה
הודו בהראט ועידת ה G20 G-20 ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי עם שלט עם השם השני של המדינה אולי לקראת שינוי שמה
ר"מ הודו מודי בוועידת ה-G20 בשבוע שעבר. טרודו: "הבעתי בפניו את הדאגה באופן אישי"
(צילום: Ludovic MARIN/POOL/AFP)
קנדה היא ריכוז האוכלוסין הגדול ביותר של סיקים בעולם אחרי מדינת המחוז ההודית פונג'אב, ועובדה זו היא מוקד קבוע למתיחות בינה לבין הודו. הממשלה ההודית מרבה להאשים את הרשויות בקנדה בנקיטת יד רכה מדי כלפי הסיקים המפגינים נגדה, הפגנות שלדבריה מקדמות אלימות נגד בכירים הודים.
גם אחרי רצח ניג'אר בחודש יוני יצאו סיקים בקנדה לשלל הפגנות, ובתחילת יולי מחו מאות מהם מול הקונסוליה ההודית בטורונטו בטענה שממשלת הודו היא שחיסלה אותו. הם דרשו אז מקנדה לחקור את הרצח לעומקו, והניפו כרזות שבהן קראו לרצח דיפלומטים הודים. ההפגנות הללו הגבירו עוד יותר את המתיחות בין אוטווה לניו דלהי.
3 צפייה בגלריה
סמל תנועת חליסטן הדגל שמייעדים למדינת חליסטן העתידית שתקום עבור ה סיקים
סמל תנועת חליסטן הדגל שמייעדים למדינת חליסטן העתידית שתקום עבור ה סיקים
דגל התנועה למען חליסטן, שתומכיה מקווים שישמש ביום מן הימים כדגל מדינת חליסטן העצמאית
במסיבת העיתונאים הערב הכריז טרודו כי יש סימנים "אמינים" המצביעים על הודו כאחראית לרצח, וכי למערכת הביטחון הקנדית יש סיבה להאמין ש"סוכנים של ממשלת הודו", כלשונו, ביצעו את המעשה. טרודו אמר שקנדה הביעה בפני ראשי המודיעין והביטחון ההודיים את "דאגתה העמוקה" מ"קשר אפשרי של ארגוניהם לרצח". הוא הוסיף כי הביע את דאגתו "באופן אישי וישיר" בפני ראש ממשלת הודו מודי בעת פגישתם בוועידת ה-G20 שנערכה בהודו בשבוע שעבר.
"ארגוני הביטחון של קנדה חוקרים לעומקן טענות אמינות לקשר אפשרי בין סוכנים של ממשלת הודו לבין הרצח של אזרח קנדי", אמר טרודו, וקרא לניו דלהי להשתתף בחקירה המתנהלת ולשתף פעולה עם קנדה כדי לרדת לשורש העניין. זמן קצר אחרי הצהרת טרודו הודיע משרד החוץ הקנדי כי קנדה גירשה משטחה דיפלומט הודי בכיר – ראש שלוחת המודיעין ההודית בקנדה.
הסיקיזם היא דת מונותאיסטית שמקורה בחבל פונג'אב, ושהתגבשה בתהליך סינקרטי ששילב אמונות הינדיות, מוסלמיות ואחרות סביב תורתם ומורשתם של הגורו (מורה) נאנאק ותשעת ממשיכי דרכו. היא התגבשה במהלך תקופה שתחילתה בסוף המאה ה-16 וסופה בשנת 1708, עם חתימת הספר המקודש לסיקים. פירוש המילה "סיקים" הוא "תלמידים". לפי הערכות מספרם של מאמיני הדת ברחבי העולם הוא כ-23 מיליון איש.
פורסם לראשונה: 23:32, 18.09.23