למרות הביקורת החריפה, גם מתוך שורותיה, בקואליציה לא מוותרים על "חוק הג'ובים לרבנים" - אבל המשבר רק מחריף: יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר טוען לדיל בין ראש הממשלה, יו"ר ש"ס אריה דרעי ומנסור עבאס, בש"ס מכנים זאת "שקר נלוז" - ובינתיים המורדים בליכוד הודחו, כדי לאפשר את קידומו של החוק בוועדה.
לאחר שהבוקר (שלישי) הודיע יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן כי ההצבעה על החוק שעורר סערה תידחה, החליטו בקואליציה כי בכל זאת מחר יתקיים דיון נוסף בהצעה - וצפויה גם הצבעה על הכנת ההצעה לקריאה ראשונה במליאה. כדי שזו תאושר, הודיע יו"ר הקואליציה אופיר כץ לחברי הליכוד משה סעדה וטלי גוטליב, שתקפו בחריפות את החוק במהלך הדיון בוועדה, על הדחתם ממנה - בניגוד לרצונם. כך נודע ל-ynet. הם יודחו לצמיתות, ויוחלפו בכץ עצמו ובצגו מלקה.
גוטליב מאבדת את הקול, היום בוועדה
(צילום: ערוץ כנסת)

שעה קלה לאחר מכן טען השר איתמר בן גביר כי ראש הממשלה ויו"ר ש"ס הגיעו ל"דיל" עם יו"ר רע"ם - לפיו יימנע בהצבעה, כדי לאפשר את העברתה. לדברי בן גביר, מפלגתו עוצמה יהודית "לא תיתן יד לדיל פוליטי בין נתניהו ודרעי לבין חבר ועדת החוקה מנסור עבאס, שהסכים להימנע בהצבעה על חוק הרבנים של ש"ס. מקווים שגם בליכוד לא ייתנו יד לדיל כזה".
בש"ס הגיבו במתקפה חריפה על בן גביר: "מדובר בשקר מוחלט. ש״ס לא עשתה שום הסכם עם אף מפלגה ערבית או כל מפלגה מסיעות האופוזיציה לתמיכה בחוק הרבנים, ומצפה להעביר את החוק בתמיכת 64 אצבעות הקואליציה בלבד. בן גביר כדרכו הנלוזה מפיץ שקרים במטרה לסחוט את ש״ס לקבל מינוי רבנים שהוא חפץ בהם, או מינוי רב ראשי כזה או אחר, בניגוד לכללים. מהלך זה לא יצלח. ש״ס מצפה שההסכם הקואליציוני שנחתם עמה יקוים, ואם בן גביר החליט להפר משמעת קואליציונית ולהצביע נגד החוק - האחריות תהיה עליו בלבד".
הפינג-פונג נמשך, ועוצמה יהודית הגיבו להודעת ש"ס: "ש"ס מתורגלים בדילים בעייתיים עם מפלגות תומכות טרור עוד מימי אוסלו". בכל מקרה, בהודעה רשמית אמרו ברע"ם כי טרם קיבלו החלטה.
העימות בוועדת החוקה, הבוקר
(צילום: ערוץ כנסת )

במקביל, נעשו ניסיונות מאחורי הקלעים לריכוך התנגדות ראשי הרשויות לחוק, ובעיקר לסעיף הקובע שהם לא ימנו את רבני העיר (אבל יממנו את משכורתם). ראש הממשלה צפוי להיפגש הערב עם כמה ראשי רשויות ולשמוע אותם.
כאמור, גוטליב וסעדה הודחו מהוועדה, לפני ההצבעה הצפויה עליה מחר. "אין לח"כ אופיר כץ סמכות להוציא אותי מוועדת החוקה בלי ועדת הכנסת, אבל הוא עושה זאת בכל זאת", הגיבה גוטליב להדחתה. "בוחרי הליכוד, אני מתביישת שכץ הוא פיון של דרעי ונתניהו. משרתם של אדונים. בידיים שלכם לבחור חברי כנסת אמיצים שעובדים עבורכם ולא עבור דרעי וסמוטריץ' שמחוקקים בזמן מלחמה את חוק הג'ובים המושחת. גועל נפש".
את הציוץ הבא כבר הפנתה ליו"ר ש"ס: "אריה דרעי, רשום בפניך. אמנם אתה רוצה שאח שלך יקבל איזה מינוי, והבטחת לסמוטריץ' הבטחות. ואצלך המטרה מקדשת כל אמצעי. הענישו אותי והוציאו אותי מוועדת חוקה כדי שאתה תעביר את חוק הרבנים. אני רואה אותך ורואה לך. ממליאת הכנסת כבר לא תוכל להוציא אותי. שם לא רק אני אצביע נגד. תזכור רק מה שאמרו חז"ל (בכל זאת אתה אמור לזכור כי כולם קוראים לך רב ומעולם לא תיקנת אותם) - היזהרו בבני עניים כי מהם תצא תורה".
סעדה, שגם כן הודח, הבהיר אף הוא כי יתנגד לחוק: "כפי שהודעתי כבר אתמול - אני מתנגד לחוק הרע הזה ולעיתוי הרע שהוא מובא בו, ושום סנקציה או הפחדה לא ישנו את עמדתי האידיאולוגית. לא אקבל מצב שבו בשעת מלחמה מובא חוק שמטרתו לייצר מאות משרות רבניות. ואם לא די בכך, בגלל הכניעה למפלגת ש״ס, בני הציונות הדתית חובשי הכיפות הסרוגות שמחרפים נפשם בשדה הקרב, לא יהיו יכולים להתמנות לתפקידי רבני עיר. מצב זה הוא בלתי מתקבל על הדעת".
"ראינו היום בוועדת חוקה ראשי ערים, גם כאלו המייצגים את מפלגת הליכוד, שזועקים כנגד העוולה שהחוק הזה מייצר ואני גאה לעמוד לצידם ולצד רוב הציבור גם במחיר הדחה מהועדה", הוסיף. "מתחילת המלחמה אני מבקר את הממשלה בכל פעם שהיא סוטה מהערכים בהם אני ורובם של מצביעי הימין דוגלים בהם, ואמשיך למלא את תפקידי ללא מורא".
2 צפייה בגלריה
שלישים טלי גוטליב,שמחה רוטמן  משה סעדה
שלישים טלי גוטליב,שמחה רוטמן  משה סעדה
גוטליב וסעדה. הוחלפו בניגוד לרצונם
(צילום: יואב דודקביץ')
2 צפייה בגלריה
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
יו"ר הקואליציה כץ
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ההצעה, המעבירה את סמכויות בחירת הרבנים מהרשויות המקומיות למועצת הרבנות הראשית ולשר הדתות, חזרה לוועדת החוקה לקראת קריאה ראשונה. החוק נדחה בקיץ האחרון בעקבות ביקורת ציבורית עזה, אך חזר לסדר היום לאחר פרישת יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויו"ר הימין הממלכתי גדעון סער, שהתנגדו לו.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב להדחת גוטליב וסעדה מוועדת החוקה: "כמה רחוק מוכן נתניהו לזחול בשביל החרדים בשביל לשמור על הקואליציה שלו. כמה חברי כנסת בליכוד עוד ימשיכו לספוג בשביל החרדים. השתמטות. ג׳ובים. אין גבול. שתישרף המדינה, העיקר שיהיו עוד רבנים".
*ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הגיבה אף היא: "הליכוד במכירת חיסול ומדינת ישראל על המדף. הכול לטובת הישרדות פוליטית ואישית של ראש הממשלה. מצער לראות שמפלגת הליכוד עם העבר המפואר וההדר הבית"רי הפכה להיות המשרתת של אריה דרעי. כך חולפת לה תהילת עולם".
בפתח הדיון הבוקר תקף רוטמן את גוטליב וסעדה שהביעו התנגדות לחוק, ותהה מדוע דווקא על החוק הזה הם מתכוונים "לשבור את הכלים". הוא טען כי הציונות הדתית הסכימה להתפשר על סוגיות מהותיות במהלך המלחמה, בהן "הדרישה ההזויה" כלשונו שהשר בצלאל סמוטריץ' לא יהיה חבר בקבינט המלחמה (שכעת פורק עם פרישת גנץ), והוסיף כי למרות המחלוקות הרבות הקואליציה ידעה להתגבר עליהן "ולהמשיך הלאה".
מרד בליכוד נגד חוק הרבנים - ראיון עם יהודה אבידן, מנכ"ל המשרד לשירותי דת
(צילום: אסף חן)

"אני חושב שזו תהיה בושה וחרפה - אני פונה אליך משה ואני פונה אלייך טלי - שמכל הנושאים, שלושה חודשים של דשדוש ברפיח ישבנו ושתקנו, ואני יודע שזה הפריע לכם, אבל על חוק הרבנים בואו נשבור את הכלים. כי זה הדבר הכי חשוב שעליו צריך לפוצץ...", אמר רוטמן.
במהלך דברי רוטמן התפרץ ראש העיר אשקלון תומר גלאם, שחבר בליכוד, והביע זעם רב על קידום החקיקה בעת מלחמה. "אדוני היו"ר, אתה חייב להבין דבר אחד - אני רוצה לומר לכם, כולכם - אתם צריכים להתבייש", אמר גלאם. הוא תהה מדוע כונס הדיון על חוק הרבנים, "במקום לדון על איך לעבור לעיר אשקלון, ואיך לקדם הצעת חוק של הקלות מס לאשקלון ואיך להביא את אשקלון לידי ביטוי בזמן ש-30 נרצחו לי בעיר". כמה מהנוכחים בדיון מחאו כפיים במהלך דבריו.
ראש העיר דימונה בני ביטון, אף הוא מהליכוד, הביע גם הוא זעם על קידום החוק. "אני פונה אליכם חברי הליכוד פנייה נרגשת - אל תהיו שותפים לחוק הבזוי הזה. זה ביזיון!", צעק. הוא הזהיר שקידום החוק הוא "המתכונת" לפירוק הממשלה והקדמת הבחירות, אף שלדבריו הוא לא מעוניין בכך. "אני אומר לך - לא ניתן לחוק הזה לעבור", הבטיח, כשכוונתו לראשי ערים מהליכוד. "אני מפרגן לראש הממשלה", הוסיף ביטון, אך הצהיר שקידום חוק הרבנים בעת מלחמה הוא "טעות חמורה".

פירוט הצעת החוק

החוק קובע כי בכל עיר ייבחר רב על-ידי אסיפה בוחרת באופן חשאי, ברשות מקומית שמספר תושביה אינו עולה על 10,000 יקבע השר, בהסכמת ראש הרשות המקומית, את היקף משרתו של הרב. בהיעדר הסכמה – יועסק הרב בחצי משרה. בערים ירושלים, חיפה, תל אביב ובאר שבע יכהנו שני רבנים במשרה מלאה, אחד ספרדי ואחד אשכנזי. בערים נוספות עם אוכלוסייה שעולה על 50 אלף תושבים יוכל שר הפנים בהסכמת ראש עיר לקבוע כי במקום יהיה תקן לרב נוסף.
החוק מבקש למנוע מצב שבו רשות מקומית נותרת ללא רב מכהן במשך תקופה, כמו המצב כיום בגבעתיים, בתל אביב ובערים נוספות. לכן, על-פי החוק המוצע מרגע שרב העיר אינו מכהן יותר או עתיד לפרוש ב-12 החודשים הקרובים או גילו חצה את ה-80, "רשאי השר להודיע למועצת הרשות המקומית הנוגעת בעניין ולמועצת הרבנות הראשית כי עליהן לבחור נציגים לוועדת בחירות לבחירת רב עיר".
בראש הוועדה יעמוד דיין מכהן או בדימוס, והוא ייבחר בהתייעצות בין ראש העיר והרבנים הראשיים לישראל. מנכ"ל המשרד לשירותי דת ינהל את ענייני הוועדה, כמו כן ימונה רב עיר אחר שבחרה מועצת הרבנות הראשית להיות חלק מאותה ועדה וכן יהיו בה גם שני נציגי הרשות המקומית. נוסף על שני הנציגים יכהן ראש העיר בעצמו או אחד מעובדי המועצה מטעמו כחבר בוועדה, וגם נציג האופוזיציה יהיה חבר בה. מועצת הרשות המקומית תוכל למנות נציג נוסף, כך שלמעשה באסיפה שתבחר את רב העיר - יהיה רוב למועצה המקומית.
כמו כן קובעת הצעת החוק כי שליש מחברי האסיפה הבוחרת את רב העיר יהיו נשים, ועוד נקבע כי אם לא היו מספיק נשים - השר הממונה והרשות המקומית ימנו מטעמם נשים לגוף הבוחר כך שלכל הפחות שליש מהמצביעים יהיו כאמור נשים.
פורסם לראשונה: 17:32, 18.06.24