עם צאת ספרו החדש "War", העיתונאי המפורסם בוב וודוורד חושף פרטים חדשים על מערכת היחסים העכורה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בשיחה עם ה"וושינגטון פוסט" הוא הרחיב על "חוסר האמון המוחלט" והמתח בין השניים, ואף סיפר כי ביידן אמר לעוזריו הקרובים כי "18 מתוך 19 האנשים שעובדים עבור נתניהו הם שקרנים".
צפו: הריאיון עם בוב וודוורד
(צילום: Washington Post Live)

בספר שיצא אתמול (שלישי) לאור, מתוארת מערכת היחסים בין השניים כ"רכבת הרים". בשיחה וירטואלית עם ה"פוסט", הדגיש וודוורד כי ביידן מבין שהמציאות היא שישראל וארה"ב בעלות ברית והוא עדיין דבק בזה, אבל הדאגה שלו מנתניהו לא יכולה להיות גדולה יותר.
בציטוטים שהשמיע ביידן כלפי נתניהו, ופורסמו כבר בשבוע שעבר, הוא כינה את השני "פאקינג שקרן". "ביידן פתח זאת פומבית, לא רק בשיחות פרטיות, ולהגיד לאנשים הקרובים ביותר שלו שהאיש הזה שקרן, מראה על חוסר אמון מאוד חמור", אמר וודוורד בשיחה ל"פוסט".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
נתניהו וביידן.
(צילום: חיים גולדברג, REUTERS/Nathan Howard)
"באותו זמן, ישראל וארה"ב צריכות זו את זו אבל מערכת היחסים השבורה הזאת וחוסר האמון בין המנהיגים מדאיגים, במיוחד עם כל מה שקורה עכשיו, צריך מערכת יחסים של אמון עמוק יותר", אמר. "הדרמה מאחורי הקלעים היא לא רגשית, היא אסטרטגית, במיוחד בתקופה כזאת של חוסר ודאות כה משמעותי. אנחנו צריכים אמון ביניהם".
לדבריו, סגנית הנשיא קמלה האריס היא זאת שאמרה לביידן להגיד לנתניהו את המילים "קח את הניצחון" בשיחה שלהם אחרי המתקפה האיראנית באפריל. וודוורד סיפר כי האריס הייתה נוכחת בשיחה ו"ביידן שאל אותה - 'מה עלינו לעשות? מה את חושבת?'. היא אמרה לו את המשפט הזה וביידן חזר והמליץ זאת לנתניהו היישר מהפה שלה". בספרו עצמו, מסביר וודוורד כי האריס שואלת שאלות נחרצות בחדר המצב. "בשיחות טלפון עם נתניהו היא משחקת את השוטר הרע ושואלת אותו על נפגעים אזרחים בעזה. עם זאת, אין מקרים של אי-הסכמה מהותית בינה לבין ביידן", ציין.
בריאיון אחר, לרשת MSNBC, סיפר וודוורד כי הספר "War" מתאר כיצד כל המהלך לשחרור החטופים הונע על-ידי ביידן וכי "לא הייתה שום תזוזה מצד ישראל". כמו כן, אמר וודוורד כי נתניהו אמר לאמריקנים בתחילת המלחמה כי "לא טיפה, לא גרם של כל דבר ייכנס לעזה כדי לעזור לאנשים". לדבריו, זו הייתה נקודת ההתחלה של ראש הממשלה והנשיא וסגניתו היו צריכים לשכנע אותו. "הם אמרו לו 'אתה תיצור אסון הומני'. ביידן והאריס כל הזמן דואגים מאסון הומניטרי וזה בהתחלה לא נלקח ברצינות על-ידי נתניהו, לפחות בשלבים הראשונים. אבל בסוף הוא התאים את עצמו".
העיתונאי המפורסם גם תקף את המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ, טען שהוא אינו מסוגל לעבוד בצוות ושהוא סכנה למדינה. כמו כן, הוא אמר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא "הקבלה של היטלר של ימנו", וטען כי "הפלישה שלו לאוקראינה מקבילה לפלישה של גרמניה הנאצית - מטרתה למען פוטין עצמו בלבד. הוא איום על העולם. הוא סדיסט".
הספר חושף גם שיחות פנימיות בין הבית הלבן למדינות ערביות וכן את היחס הלא רשמי שלהן כלפי חמאס. "לא נגיד את זה", מצוטט עבדאללה מלך ירדן בשיחה עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, "אבל אנחנו תומכים בזה שחמאס יובס וישראל צריכה להביס את חמאס".
2 צפייה בגלריה
בוב וודוורד ספר פחד Fear דונלד טראמפ
בוב וודוורד ספר פחד Fear דונלד טראמפ
וודוורד
(צילום: AFP)
בציטוטים שנחשפו בשבוע שעבר, צוטט ביידן מתוך שיחה עם יועציו בעיצומה של המלחמה אומר: ״הבן של ז*** הזה, ביבי נתניהו. הוא איש רע, הוא פשוט איש רע!". בספרו, חוזר וודוורד לשיחה בין ביידן לנתניהו לפני הכניסה לרפיח. "מה האסטרטגיה שלך, בן אדם?", שאל הנשיא האמריקני את ראש הממשלה - שלפי הספר, השיב: "אנחנו צריכים להיכנס לרפיח". ביידן מצידו סיכם: "ביבי, אין לך אסטרטגיה".
וודוורד מתאר כי בחודש אפריל, כשארה"ב סייעה בהגנה מפני מתקפת הטילים האיראנית, יחד עם בעלות ברית נוספות - דוגמת סעודיה וירדן (לפי רשת CNN), נתניהו ביקש להגיב באיראן - אבל ביידן הצליח "לבלום אותו" ולהביא לתגובה מוגבלת ישראלית. לפי הספר הוא אמר לו: "אתה לא צריך לעשות שום צעד נוסף. אל תעשה כלום". בסופו של דבר, כאמור, ישראל הגיבה באופן ממוקד ומוגבל באיראן, כשתקפה לפי הפרסומים מכ"ם של סוללת הגנה אווירית מתקדמת שמגינה על הכור בנתנז.
"אני יודע שהוא הולך לעשות משהו, אבל הדרך שבה אני מגביל אותו היא להגיד לו 'אל תעשה כלום'", תיאר ביידן בפני יועציו, לפי הספר. כשישראל חיסלה את פואד שוכר, שנחשב ל"רמטכ"ל חיזבאללה", ביידן התקשר אל נתניהו בזעם: "ביבי, מה לעזאזל?", הוא הטיח בו. "אתה יודע שישראל נתפסת יותר ויותר בעולם כמדינה נוכלת. כשחקן נוכל". נתניהו, מצידו, לפי הספר, השיב: "הוא היה אחד מהטרוריסטים המובילים. הייתה הזדמנות וניצלנו אותה. ככל שאתה מכה חזק יותר, כך תצליח יותר במו"מ".