היקף ההרס והנזקים שנגרמו בלבנון כתוצאה מארבעת חודשי המלחמה נאמדים בכ-1.2 מיליארד דולר. כך עולה ממחקר שנערך במדינה על ידי גופים לא רשמיים ופורסם בעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית.
לפי הדיווח, בינתיים אין כל תוכנית לפתרון המשבר, ונציגים בינלאומיים המגיעים ללבנון מביאים איתם רק "דרישות לנסיגת חיזבאללה מאזור הגבול ומעבירים איומים ישראליים". הנזקים, כך לפי הפרסום, נובעים בעיקר מהרס של תשתיות, כבישים, מבנים ואדמות חקלאיות; ובנוסף דווח על הפסדים בסך כ-300 מיליון דולר כתוצאה מסגירת מוסדות ועצירת העסקים.
תיעוד ההרס בעיירה מיס אל-ג'בל לאחר תקיפת צה"ל בדרום לבנון

התושבים מהכפרים ומהעיירות בדרום לבנון החלו לעזוב את בתיהם כבר בתחילת הלחימה באזור הגבול עם ישראל, לאזורים צפוניים שנחשבים בטוחים יותר. חלקם מתארחים אצל בני משפחה, בעוד שהשאר נקלטו במרכזים מיוחדים שנפתחו ונערכו לקליטת פליטים. בסוכנות הידיעות אל-עאלם אל-ערבי (AWP) פורסם בסוף ינואר כי לפי הארגון הבינלאומי להגירה ומשרד הבריאות הלבנוני, מספר העקורים מדרום לבנון הגיע כבר ל-83 אלף.
נציג מהיחידה לניהול אסונות באזור צור שבדרום לבלבנון, אמר לסוכנות כי מספר העקורים הרשומים רק בנפת צור הגיע ל-23,419, וכי נכון לסוף ינואר נעקרו 90% מהתושבים מעיירות הגבול: א-נאקורה, עלמא א-שעב, א-זהירה, אל-בוסתאן, יארין, מרוחין, אום א-תות וא-זלוטיה. לפי טענות בלבנון מהשבועות האחרונים, ישנם עקורים שנאלצו לעזוב פעמיים, לאחר שגם העיירות שעברו אליהן הפכו יעד לתקיפות.
באופן כללי, המלחמה מוסיפה למצב הכלכלי, הפוליטי והחברתי הקשה גם כך שלבנון מצויה בו בשנים האחרונות. ביום שני האחרון אמר שר החוץ הלבנוני, עבדאללה בו חביב, אחרי פגישתו עם נשיאת הצלב האדום הבינלאומי מיריאנה ספולאריץ': "יש לנו כמאה אלף עקורים מהדרום כתוצאה מהאירועים האחרונים והתקיפות הישראליות, והם זקוקים לטיפול וסיוע. כל סיוע מהצלב האדום יתקבל בברכה".
3 צפייה בגלריה
תיעוד לבנוני: מטוסי הקרב של צה"ל מפילים בלונים תרמיים בשטח דרום לבנון
תיעוד לבנוני: מטוסי הקרב של צה"ל מפילים בלונים תרמיים בשטח דרום לבנון
תיעוד לבנוני מתקיפת צה"ל בדרום המדינה
תיעוד מתקיפות צה"ל

בנוסף, גם הודעת מדינות רבות על עצירת המימון לאונר"א, סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים, עוררה דאגה רבה בלבנון. זאת משום שאונר"א מספקת שירותים ל-12 מחנות פליטים פלסטינים במדינה, והחשש הוא שעצירת המימון תפגע בתנאים שלהם ובשירותים שניתנים להם בתחומים רבים כמו חינוך ובריאות.
בשל מצבה, לבנון מקבלת תמיכה וסיוע מגורמים שונים בתחומים רבים, מדיניים וכלכליים. על רקע זה, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, פרסם היום כי חברי קונגרס אמריקנים החלו בקמפיין המבקש להפסיק את הסיוע הכספי לצבא לבנון, כיוון שהוא "לא נקט בצעדים מול חיזבאללה". טענתם היא שעמדת הצבא והממשל הלבנוני, כמו גם משרד החוץ, תואמת לגמרי את עמדת ארגון הטרור. העיתון ציטט גם גורמים אמריקנים המתנגדים לצעד, שטוענים כי מהלך כזה לא אפשרי, כיוון שיש צורך בצבא בשלב הבא בלבנון.
בתוך כך, נמשכים הניסיונות להגיע להסדר רחב שימנע הסלמה ומלחמה כוללת בגזרת הצפון. בעיתונות הערבית נשמעות בימים האחרונים הכחשות לדיווחים על התקרבות להבנות בגזרה. "אל-אחבאר" פרסם היום מפי מקורות כי הדיון על החזית בדרום לבנון עדיין לא הבשיל והוא אף יוקפא לתקופה, כיוון ש"הפוקוס כעת הוא על עזה", לשון הדיווח. המקורות הוסיפו כי האמריקנים "השתכנעו שכל הצעה של עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של הנשיא ג'ו ביידן, לא תהיה ריאלית לפני פתרון המצב בעזה".
3 צפייה בגלריה
שלטי חוצות קמפיין בחירות 202עמוס הוכשטיין (L), מתאם נשיא ארה"ב המיוחד לשותפות לתשתיות והשקעות גלובליות, והשליח המתווך על הגבול הימי לבנון-ישראל, קיבל מתנה על ידי ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאטי (R) במהלך פגישתם בארמון הממשלה. בבירת לבנון ביירות2
שלטי חוצות קמפיין בחירות 202עמוס הוכשטיין (L), מתאם נשיא ארה"ב המיוחד לשותפות לתשתיות והשקעות גלובליות, והשליח המתווך על הגבול הימי לבנון-ישראל, קיבל מתנה על ידי ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאטי (R) במהלך פגישתם בארמון הממשלה. בבירת לבנון ביירות2
"כל הצעה של הוכשטיין לא תהיה ריאלית לפני פתרון המצב בעזה". שליחו המיוחד של ביידן
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
תיעוד לבנוני: מטוסי הקרב של צה"ל מפילים בלונים תרמיים בשטח דרום לבנון
תיעוד לבנוני: מטוסי הקרב של צה"ל מפילים בלונים תרמיים בשטח דרום לבנון
"לנציגים הבינלאומיים אין פתרון למשבר - רק דרישות לנסיגת חיזבאללה"
כמו כן, העיתון "א-שרק אל-אווסט" פרסם אתמול גם הוא הכחשות מפי מקורות של הדיווחים על הבנות בין ישראל ללבנון. לדברי המקורות ששוחחו עם העיתון, "רעיונות אלה לא נמצאים על השולחן של הצד הלבנוני, שהודיע לנציגים הבינלאומיים רק על הצעה אחת – יישום החלטה 1701 של האו"ם - ואין שום חדש בהצעות מתחילת המשבר". הנציגים הבינלאומיים, כך לפי הפרסום, דורשים נסיגה של חיזבאללה מאזור הגבול, כאשר המרחקים משתנים מנציג לנציג, ומדגישים את הצורך ביישום החלטת האו"ם. עוד נכתב כי המסרים מסתיימים לא פעם באזהרות על מלחמה עם ישראל אם ההחלטה לא תיושם.
גם חיזבאללה, בהצהרותיו, נשאר בימים האחרונים בעמדתו שלפיה "אין שיח על דרום לבנון עד עצירת המלחמה ברצועת עזה". חבר הלשכה המרכזית של חיזבאללה, נביל קאוק, אמר היום כי עמדת הארגון משותפת עם "אנסאר אללה" (המורדים החות'ים בתימן), חמאס, הג'יהאד האיסלאמי ו"ההתנגדות בעיראק", וכי כולם בדעה שקודם כל יש לעצור את המלחמה בעזה. הוא אמר כי חיזבאללה לא חושש מאיומי ישראל ומוכן לכל אפשרות. לדבריו: "ישראל לא הגיעה לאף הישג ממטרות המלחמה שלה".