מאיר סוויסה רב-פקד או סגן ניצב? על השאלה הזו, מתברר, יש שתי תשובות שונות - לייעוץ המשפטי לממשלה מצד אחד, ולמשטרה ולשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מצד שני.
בן גביר ענה הבוקר (שני) למכתב היועמ"שית, שבו נכתב כי קידומו של "רב פקד מאיר סוויסה" לדרגת סגן ניצב ולמפקד תחנת תל אביב דרום הוא בניגוד לדין. "לא נפל פגם בקידומו, הליך מינויו נחתם ואושר כנדרש - ואין מניעה שישמש סגן ניצב וכמפקד תחנה", כתב בן גביר במכתב שהעביר, ובו כינה את סוויסה "סגן-ניצב".
לדברי בן גביר, "ככל שהחלטת השר אינה מקובלת עליכם - אתם מוזמנים להגיש עתירה מנהלית". נגד סוויסה, נזכיר, הוגש כתב אישום בגין פזיזות ברשלנות, עבירה מינורית יחסית, לאחר שתועד משליך רימון הלם לעבר מוחים נגד הממשלה. גם לפי המשטרה סוויסה הוא סגן ניצב, ושם לא מתכוונים לקחת דרגתו. "אם בג"ץ יורה אחרת, נפעל", אמרו.
1 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי)
השלכת רימון ההלם במרץ שעבר

במכתב שהועבר אתמול לבן גביר, ונחתם על-ידי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה ד"ר גיל לימון, הוא ביקש מהיועצים המשפטיים של המשטרה ושל המשרד לביטחון לאומי לבדוק ארבעה עניינים עיקריים. הוא כינה את סוויסה רב-פקד. "כניסתו של רפ"ק סוויסה לתפקיד זה או ענידת דרגות סנ"צ על-ידו תהיה בניגוד לדין על כל המשתמע מכך", כתב במכתב ששלח בשם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. הוא גם ביקש שהדברים יובהרו לסוויסה עצמו - וכן "לכל המעורבים בדבר".
בפועל, לימון ביקש מהיועצים המשפטיים לבחון את הפירוט העובדתי לגבי האירועים שהתרחשו ביחס לסוויסה בטקס סיום קורס פו"מ של קציני משטרה - שבסיומו הוענקה הדרגה לסוויסה, והאם הדבר היה ידוע למי ממשתתפי הטקס ומארגניו לפני הטקס - מלבד השר בן גביר; האם ההענקה הייתה מתואמת עם הייעוץ המשפטי; האם המינוי הובא בפני הספ"כ הארצי לאחר הגשת האישום נגד סוויסה; והאם ניתנה המלצה מעודכנת של מ"מ מפכ"ל המשטרה אבשלום פלד, לאחר בדיקה משפטית.
בן גביר נואם בטקס הענקת הדרגה לסוויסה

לימון הבהיר במכתבו ש"בשלב הנוכחי, ועד קבלת המלצה מעודכנת, לאחר קיום הליך מקיף כדין - לא ניתן לקדם את סוויסה בדרגה או למנות אותו למפקד תחנת המשטרה בדרום תל אביב". סוויסה נמצא בימים אלה בחופשה, ואמור להיכנס לתפקידו כמפקד התחנה בעוד שבוע. גורם במשטרה אמר כי שש שעות לפני הענקת הדרגה, ניתן ייעוץ משפטי שאפשר להעניק לו את הדרגה.
בן גביר במכתבו מחה על השימוש ב"לשון איומים", כלשונו. "לשר לביטחון לאומי סמכות למנות קצינים במשטרת ישראל", כתב בן גביר במכתב התגובה שלו. "להווי ידוע כי גורמי הייעוץ המשפטי לממשלה לא מרוצים מזהות השר המכהן כיום כשר לביטחון לאומי, אך מה לעשות - העובדה כי הם אינם מרוצים לא יכולה לגרוע מסמכות השר על-פי סעיף 7 לפקודת המשטרה, למנות קצינים במשטרת ישראל".
בן גביר פירט במכתבו את השתלשלות מינויו של סוויסה. "ב-18 באפריל קבע ראש אמ"ש (משאבי אנוש במשטרה - ל"ת) שאין מניעה לקידום הקצין. ב-7 במאי הובא עניינו של סוויסה לספ"כ המשטרה. הספ"כ היה מודע לאפשרות שיוגש נגד הקצין כתב אישום, ולמרות זאת המליץ על הקצין לקידום. בהודעת מייל מיום 31 ביולי, ציין לימון שעד לקבלת המלצה מעודכנת ממפכ"ל המשטרה לא ניתן יהיה לקדם את סוויסה. בהתאם להודעה והדרישה, העביר ב-21 באוגוסט מ"מ המפכ"ל דאז, ניצב אבשלום פלד, המלצה למינוי".
לפי בן גביר, מ"מ המפכ"ל כתב ש"סוויסה הוא קצין מוערך, בעל הישגים מקצועיים רבים, שזכה להמלצות רבות והערכה מצד מפקדיו. כתב האישום לדעתי מזכה את הקצין מהתנהלות מכוונת לפגיעה בחיי אדם. באירוע ניתנה לקצין לזרוק רימון הלם". השר לביטחון לאומי סיכם כי "מ"מ המפכ"ל כתב שהוא ממליץ לקדם את הקצין לסגן-ניצב ולמנותו למפקד תחנת תל אביב דרום. לאחר ששקלתי את מכלול הנסיבות ובהתאם להמלצתו, הגעתי למסקנה שיש למנות אותו, במיוחד בהתחשב בעובדה כי נגד הקצין הוגש כתב אישום בגין הפרת נוהל בעבירת פזיזות ולא בעבירת פשע מכוונת. לא נפל פגם בקידומו, הליך מינויו נחתם ואושר כנדרש - ואין מניעה שישמש סגן ניצב ומפקד תחנת תל אביב דרום".