6 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס זיכרון להרוגי אסון המסוקים
הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס זיכרון להרוגי אסון המסוקים
הרמטכ"ל רא"ל כוכבי
(צילום: נחום סגל)
טקסים שפוצלו ועברו מחדר האוכל לחדר דיונים חדשני ונוסף לזה הקיים – והמניפולציות של צה"ל כדי למנוע פרסום ולעוות את הנתונים: הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי המציא נוהג חדש עם כניסתו לתפקיד החייל מספר אחת בינואר 2019, לפיו יחולקו מדי שנה ספרים שיבחר בעצמו לכל קציני צה"ל מדרגת סגן-אלוף ומעלה וספרים שיבחרו האלופים לכל הקצינים. מדובר בעשרות אלפי עותקים, בפקודה, בתקווה ובהערכה כי יקראו אותם בשנה הקרובה ויושפעו מהם בהתאם.
הוצאה זו, שיכולה להגיע למאות אלפי שקלים, לא מגולמת בתקציב הוצאות הרמטכ"ל שחשפנו בתחילת השבוע, שכן האגפים והזרועות השונים בצה"ל מממנים אותה, עוד מהספר הראשון שכוכבי הפיץ לפקודיו – "השתנות תחת אש" של דגלאס מקרוגר. הוצאה אחרת שכן השתנתה, ולא תחת אש, לפני כשלוש שנים, נוגעת לטקסי הענקת דרגה בקריה ובנוכחות הרמטכ"ל. טקסים אלו, בהוראת הרמטכ"ל הקודם רב-אלוף במיל' גדי איזנקוט, אוחדו לפעם אחת בחודש, ונערכו בחדר האוכל של הבסיס, בעיקר כדי לחסוך עלויות ולהקרין צניעות.
בתקופת כוכבי, הטקסים הללו פוצלו מחדש ועברו לחדר הדיונים החדשני ששודרג בשנית בשנת 2019, במבנה ההיסטורי במחנה הקריה ששימש את ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון דוד בן גוריון ואת ישיבות הקבינט הראשונות. איזנקוט יזם את השיפוץ הנרחב במבנה הטמפלרי שעמד מוזנח לאורך השנים, ולשכתו הוציאה על כך, כפי שנחשף ב-ynet, יותר ממיליון שקלים.
6 צפייה בגלריה
אביב כוכבי ובנימין נתניהו
אביב כוכבי ובנימין נתניהו
פורום מטכ"ל בבית בן גוריון המשופץ בקריה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
כמה חודשים לאחר כניסתו של כוכבי לתפקיד, החליטה לשכתו לשדרג את חדר הדיונים, שכאמור משמש לטקסים אישיים של הענקת דרגה בנוכחות הרמטכ"ל, בסכום שנאמד בעשרות אלפי שקלים לטובת מסכים חדשניים ונורות לד. גורמים בצה"ל טוענים בתגובה: "בשנת 2019 הותקנו תשתיות תקשוב מסווגות בחדר הדיונים בבית בן גוריון על מנת שניתן יהיה לקיים בו דיונים מסווגים ולכן הושקע סכום כסף נוסף".
יצוין כי השיפוץ הנרחב בבית בן גוריון לא נועד כדי להפוך אותו לחדר מלחמה שממנו ינהל המטכ"ל את המערכה הבאה בעזה, אלא כמבנה מכובד לביקורי וסיורי מורשת לצד קיום של טקסים משמעותיים בין כתליו. בקומה ה-14 של מגדל המטכ"ל ובמקומות אחרים בקריה, לרבות בבור החדש, ישנם חדרי דיונים לא מעטים עם הציוד הנדרש לדון בנושאים מסווגים.
גורמים צבאיים מסרו בתגובה: "טקסי הענקת דרגות החל משנת 2019 אינם אישיים. מדובר בטקסים אשר נקבעים על פי 'גאנט' מינויים ודרגות שנקבע בשיתוף עם מחלקת הסגל באגף כוח האדם. כמות הטקסים ואיכותם, כמו גם התשורות המחולקות במסגרתם (תעודות הערכה, מגני הוקרה, מחזיקי מפתחות, עטים וכדומה), משקפים את ההוקרה למשרתי צה"ל בשירות פעיל ובמילואים כחלק ממימוש עיקרון 'האדם יקר'".

נתונים כספיים שאמורים להישלף בקלות

בצה"ל לא מיהרו לפרסם את נתוני הוצאות לשכתו של כוכבי. הבקשה שהגשנו לקבלת הנתונים "שכבה" כחצי שנה בלשכת הרמטכ"ל, אף על פי שמדובר בנתונים כספיים שאמורים להישלף בקלות יחסית, במקום מסודר וביחידה קטנה יחסית, בעיקר לנוכח הקצין הבכיר ביותר שנמצא במרכזה. בלשכת הרמטכ"ל טענו כי הנתונים היו מפוזרים ואף "לא ניתן להתחקות באופן מלא אחר כל הוצאות לשכת הרמטכ"לים בשנים הקודמות", וכהסבר לכך שלשכות הרמטכ"לים הקודמים, איזנקוט, גנץ ואשכנזי הוציאו הרבה פחות כסף מכוכבי, רמזו כי חלק מהמסמכים שניסו לאתר וללקט כמענה לבקשה – לא אותרו.
כך למשל, כאשר שאלנו מדוע חל זינוק בסעיף ה"בינוי" בהוצאות לשכת הרמטכ"ל לשנת 2016, מסרו לנו גורמים צבאיים את התשובה הבאה: "מהרישום במערכות התקציביות, לא ניתן לשחזר מה כלל סעיף הבינוי בשנת 2016 והנושא נמצא בבירור מול הגורמים הרלבנטיים". בתגובה הרשמית של דובר צה"ל אף נמסר המשפט הבא: "אנו מקפידים הקפדה יתרה על תיעוד כלל ההוצאות תחת סעיף הוצאות לשכת הרמטכ"ל משנת 2019 (השנה הראשונה של כוכבי כרמטכ"ל. י"ז), ואנו נמשיך להקפיד על הליך בקרה, תיעוד ופיקוח ההוצאות גם בהמשך".
גורם ששירת בלשכת הרמטכ"ל הסביר בתגובה לכך: "זהו טיעון מגוחך שמנסה לברוח מאחריות, שכן אשכנזי, גנץ ואיזנקוט לא היו רמטכ"לים בתקופת האבן או החליפו את משה דיין. הכול ממוחשב, מתויק ומסודר בלשכת הרמטכ"ל, בטח בשני העשורים האחרונים. ההסבר היחיד לטענה הזו או לרמזים הללו הוא שפשוט הנתונים שנמסרו משקפים את האמת הפשוטה - לשכות אשכנזי, גנץ ואיזנקוט הוציאו הרבה פחות כסף מאשר לשכת כוכבי. לנסות להטיל דופי בהתנהלות מסודרת וצנועה של רמטכ"לים אחרים כדי למרוח את המציאות הבזבזנית הנוכחית בתירוצים, זה מביך ולא ראוי".
אך לא בכך הסתיימו הניסיונות של צה"ל לעוות את הנתונים באופן שינסה לצמצם את הנזק התדמיתי שייגרם לכוכבי. אחת הטענות שהועלו בתגובה באשר לגידול של פי שניים בתקציב האירועים והטקסים תחת הרמטכ"ל הנוכחי, הייתה שמ-2019 חל שינוי בסימול תקציבי של אירועים וטקסים במעמד הרמטכ"ל. כלומר, אירועים וטקסים קבועים שמתקיימים מדי שנה במעמד הרמטכ"ל אך תחת תקציב וסימול של אגף או זרוע אחר במטכ"ל, "הוזזו" משנתו הראשונה של כוכבי להיות תחת תקציב של לשכת הרמטכ"ל, ולכן חלק מהגידול בכהונת כוכבי משתקף בתקציב זה.
טיעון זה מעלה תהיות משלוש סיבות: את השינוי הסימולי ביצעו בלשכת הרמטכ"ל בחודשים האחרונים, באופן רטרואקטיבי, לאחר הפנייה שלנו בנושא, כאשר בצה"ל טוענים בתגובה כי "זה נעשה למען הסדר הטוב והבאות, מבחינת פרוצדורלית", אך לא מסבירים מדוע אם כך השינוי לא בוצע לגבי 2017, 2018 ואילך. בצבא סירבו להגיד אילו אירועים הוכנסו לתקציב הרמטכ"ל במסגרת שינוי זה ויתרה מכך – בצה"ל הודו בתשובתם הרשמית כי התקציב גדל בגלל אירועים חדשים שהרמטכ"ל כוכבי יזם ולא היו בעבר, כמו "סדנת הניצחון", "פרס החדשנות" ועוד.
גורמים צבאיים טענו בתגובה: "בצה"ל מתקיימים כנסים, טקסים ואירועים רבים בראשות הרמטכ"ל, אשר אינם ייעודיים ללשכת הרמטכ"ל או למפקדת הפיקוד העליון. אירועים אלו הכוללים כנסים מקצועיים, כנסי סגל פיקוד בכיר, טקסי הצטיינות ודרגות, מפגשים עם מקבילים מגופי ביטחון אחרים, הם כלל צה"ליים וחלקם היו משויכים בעבר לגופים הרלבנטיים בצה"ל. מטעמי סדר וארגון, מאז שנת 2019, עם יצירת סימול ייעודי למפקדת הפיקוד העליון במערכת, אירועים אלו עברו מבחינה רישומית להופיע תחת מפקדת הפיקוד העליון".
6 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
הרמטכ"ל כוכבי בטקס בצה"ל
(צילום: אתר צה''ל)
בשנה הראשונה לכהונת כוכבי, לשכת הרמטכ"ל החליפה חלק גדול מהרהיטים בלשכה בחדשים, ובכללם כיסאות משרדיים, שולחנות עבודה וכו', אף על פי שאלו שימשו, לפי עדויות שונות, באופן סביר את באי הלשכה גם בשנים שקדמו לכך. כך למשל, חודשים ספורים לאחר כניסת כוכבי ללשכתו, הוחלפו הספות שנרכשו כשנה וחצי וקדם לכן בחדשות ובעלות של 9,000 שקלים. הביטוי התקציבי לכך מסתכם, לפי צה"ל, תחת סעיף בינוי, מאחר שרהיטים אלו התבלו והיה צורך להחליפם. עוד הסבירו גורמים צבאיים כי הספות שנרכשו כשנה קודם לכן לא נזרקו לפח והועברו לסגן הרמטכ"ל.
מנתונים נוספים שהגיעו למערכת עולה כי לשכת הרמטכ"ל כוכבי גדלה בשלושה תקנים של קצינים בדרגות סרן וסגן וכן נהג שהוא אזרח עובד צה"ל, לעומת נהג בשירות חובה ששימש את הרמטכ"ל הקודם והמשיך לשירות קבע ראשוני כנגד צעיר. ייתכן שגידול כוח אדם זה נובע מהחלטת כוכבי להקים תחת לשכתו מינוי חדש של קצין בטיחות ראשי לצבא, בנוסף למחלקות הבטיחות הייעודיות שכבר קיימות בזרוע היבשה ובחיל האוויר.
6 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
הרמטכ"ל הקודם רא"ל במיל' איזנקוט
(צילום: יאיר שגיא)
מטרת היחידה הנוספת שכוכבי הקים בתחילת כהונתו היא למנוע כמה שיותר תקריות בטיחות בצבא. באשר לנהג הרמטכ"ל שהפך בינתיים לאזרח עובד צה"ל מסרו גורמים צבאיים בתגובה: "נהג הרמטכ"ל הנוכחי הוא אזרח עובד צה"ל. ככלל, נהגי הרמטכ"ל לדורותיהם אינם חיילי חובה. נהג הרמטכ"ל הוא איש יחידת אבטחת אישים, המוגדר כנהג מבצעי והיחידה היא זו שקובעת את ההכשרה, תנאי ההעסקה והכשירות הנדרשת לתפקיד".
קצינה לשעבר ששירתה בלשכת אחד הרמטכ"לים הקודמים תיארה מציאות שונה מזו הקיימת כיום בקומה ה-14 שבמגדל המטכ"ל בקריה: "פעלנו אצלנו בלשכה לפי כללי הצבא הצנוע עם צמצום טקסים, כיבוד קצינים בהענקות דרגות באירועים מאוחדים והכל לפי קודים אחידים, של תשורות פשוטות אך מכבדות. לשכת הרמטכ"ל היא יחידה קטנה אמנם אבל כזו שבצבא מסתכלים עליה כל העת, והמסר שהיא משדרת מטה משפיע על נראות יתר היחידות".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה לכתבה: "לצערנו, המספרים שאתם מציגים מייצרים מצג שגוי ביחס להוצאות בשנים האחרונות. הטעות שבבסיס החישוב נעוצה בהתעלמות מהוצאות משמעותיות, שצומצמו דרסטית בשנים האחרונות. למשל, הוצאות בגין טיסות הרמטכ״ל, שירדו במאות אלפי שקלים בשלוש השנים האחרונות. בנוסף, בשל השינוי שחל באופן רישום הנתונים בשנת 2019, אין ערך בהשוואה שביצעתם בין רישומי ההוצאות לפני שנת 2019 לבין רישומי ההוצאות מאז 2019 ואילך, שמשמעותה השוואה שגויה בין דברים שונים מהותית.
"הנתונים שנמסרו מטעמנו ולבקשת הכתב מתייחסים להוצאות של גורמים שונים בצה"ל אשר נרשמו באופן מלא תחת הלשכה רק משנת 2019. הוצאות אלו, המתייחסות לאירועים מרובי משתתפים בעלויות משמעותיות, רשומות תחת לשכת הרמטכ"ל באופן זה רק מהשנים האחרונות, בעוד שקודם לכן חלקן נרשמו כהוצאות של גופים אחרים בצבא.
"משקלול כלל הפרמטרים של הוצאות הלשכה, בהשוואה לשנים קודמות, הלכה למעשה, אי אפשר לקבוע שקיימת עליה בהוצאות, וזאת בשונה מטענתכם. לצד זאת, המקומות שבהם הייתה העלייה הם אירועים וטקסים אשר כל תכליתם הוקרה ותגמול לחיילים וליחידות מצטיינות. יתר על כן, חשוב להדגיש שכלל ההוצאות שנכנסות תחת הוצאות הלשכה מפוקחות בתהליך בקרת הוצאות קפדני שנועד להבטיח את תקינותן ויישומן באופן יעיל ביותר כמתבקש. אנו נמשיך להקפיד על הליכי בקרה, תיעוד ופיקוח הדוקים על ההוצאות גם בהמשך".