משטרת המטרופולין של לונדון (MET POLICE) פתחה בחקירה על פשעי מלחמה לכאורה שבוצעו בישראל. הפרשה גורמת למתיחות דיפלומטית בין ישראל לבריטניה, מה שגרם לישראל למחות ולהביע את מורת רוחה על הדברים.
2 צפייה בגלריה
רישי סונאק ובנימין נתניהו
רישי סונאק ובנימין נתניהו
רישי סונאק ובנימין נתניהו
(צילום: AP, אלי מנדלבאום)
משטרת הסקוטלנד יארד למלחמה בטרור יצאה בקריאה לעדים שעוברים דרך שדות התעופה בבריטניה, שבה היא קוראת לדווח על פשעי מלחמה לכאורה ופשעים נגד האנושות שבוצעו בישראל ובעזה.
אנשים שעברו בימים האחרונים בשדות התעופה של בריטניה נדהמו לגלות שלטים באנגלית, עברית וערבית ומיועדים לנוסעים שהיו בישראל או בשטחים פלסטיניים. בשלטים נכתב: "אם היית בישראל או בשטחים הפלסטיניים והיית עד או היית קורבן של טרור, פשעי מלחמה או פשעים נגד האנושות, אתה יכול לדווח על כך למשטרת בריטניה. אם תרצה לחלוק איתנו מידע כלשהו או זקוק ליעוץ נוסף, אתה יכול לדבר עם שוטר בשדה התעופה עוד היום או לבקר באתר האינטרנט שלנו על ידי סריקת קוד QR להלן. ניתן גם להתקשר למספר 101 או להשתמש בשירות הטקסט בטלפון".
הכותרת
לזכור ולא לשכוח: איך מנציחים את 7 באוקטובר?
24:52
הפגנה פרו פלסטינית נגד ישראל בלונדון
(צילום: רויטרס)

עוד נכתב בשלטים: "המשטרה בבריטניה תומכת בעבודתו של בית הדין הפלילי הבינלאומי ICC, אשר חוקר לכאורה פשעי מלחמה בישראל ובפלסטין מיוני 2014 ואילך. כל ראיה שנאספה עשויה להיות משותפת עם ה-ICC לתמיכה בחקירתם".
החקירה מנוהלת על ידי צוות פשעי המלחמה בטרור, התומך בחקירה ארוכת שנים של ישראל על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC), בהאג. כמו כן, היא תבחן את האירועים מאז התקפות חמאס ב-7 באוקטובר ותחקור האשמות על פשעי מלחמה מצד פלגים פלסטיניים.
החקירה מעוררת כעס רב בבריטניה. רה"מ לשעבר בוריס ג'ונסון גינה את החקירה שנפתחה על ידי משטרת המטרופולין של לונדון ואמר לטלגרף: "אני מודאג מהפוליטיזציה המטרידה של משטרת המטרופולין, במיוחד לאחר שקצינים שלה תועדו תולשים פוסטרים של חטופים ישראלים".
הטלגרף גם דיווח כי החקירה מעוררת דאגה רצינית בקרב יהודי בריטניה והיא מאיימת לגרום לקרע מדיני עם מדינת ישראל.
2 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בקייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בקייב
בוריס ג'ונסון
(צילום: gettyimages)
הסקוטלנד יארד אמר שלמשטרה הבריטית יש "אחריות לתמוך" ב-ICC ולצד העובדה ש"כמויות גבוהות יותר" של אזרחים בריטים שחוזרים לבריטניה מאז פרצה מלחמת ישראל-חמאס, הוא צופה מספר רב יותר של עדים פוטנציאליים וקורבנות מלחמה של פשעים המגיעים מהאזור.
מנהיגים יהודים בבריטניה ופוליטיקאים בכירים האשימו את משטרת המטרופולין בסטנדרטים כפולים: מצד אחד המשטרה לא עצרה מפגינים פרו-חמאס, שהאדירו טרור במהלך ההפגנות בלונדון, אך היא מחפשת עדים לזוועות שבוצעו לכאורה על ידי ישראל בשעה שהיא בכלל הקורבן. החקירה גם גררה ביקורת חריפה כלפי המשטרה על כך שהיא מפנה משאבים משטרתיים לתיקים כאלה ומזניחה טיפול מקומי בבעיות פשיעה.
נודע כי ישראל מחתה בפני הרשויות בבריטניה על החקירה. שגרירות ישראל בבריטניה הבהירה בפני הגורמים הרלוונטיים כי אין כל בסיס, הצדקה או סמכות לקיום חקירה נגד מדינת ישראל ב-ICC.