אלפי רוסיות בהריון מתקדם הגיעו בחודשים האחרונים לארגנטינה כדי ללדת בה, להעניק לתינוק אזרחות מקומית – וכך להגדיל משמעותית את הסיכוי של הוריו לקבל גם הם אזרחות, ובהליך מזורז.
"תיירות הלידה" מעוררת דאגה בארגנטינה, שמעריכה שמדובר בתוצאה של הבידוד הבינלאומי שחל על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה. בניגוד למדינות רבות אחרות, ארגנטינה אינה דורשת ויזה מהתיירים הרוסים, והקריטריונים שבהם היא מעניקה אזרחות נוחים למדי. כך היא הפכה ליעד מבוקש עבור משפחות רוסיות שמעוניינות בדרכון זר.
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה ארגנטינה הריון
אילוס אילוסטרציה ארגנטינה הריון
(צילום: shutterstock)
ראש סוכנות ההגירה של ארגנטינה אמרה כי בשנה שעברה נכנסו למדינה 21,757 אזרחים רוסים – בהן 10,500 נשים בהריון. "המספרים עולים בחודשים האחרונים", אמרה ראש הסוכנות, פלורנסיה קריניאנו. "בשלושת החודשים האחרונים נכנסו לארגנטינה 5,819 נשים בהריון מתקדם", הוסיפה. רק בטיסה אחת, שנחתה ביום חמישי בבואנוס איירס, היו 33 רוסיות בחודש השמיני והתשיעי להריון.
עבור אזרחים רוסים, הכניסה למדינות רבות במערב הפכה מתחילת המלחמה באוקראינה למשימה מאתגרת – ולעיתים גם בלתי אפשרית. האיחוד האירופי שינה בשנה החולפת את התנאים לכניסת תיירים רוסים, וכמה מדינות באירופה הודיעו כי הן אוסרות על הגעת תיירים מרוסיה. כיום יכולים הרוסים להיכנס ל-87 מדינות ברחבי העולם ללא צורך בוויזה. לעומת הדרכון הרוסי, הדרכון הארגנטינאי "חזק" בהרבה ומאפשר כניסה ל-171 מדינות ללא צורך בוויזה.
3 צפייה בגלריה
פוטין לוקשנקו
פוטין לוקשנקו
ולדימיר פוטין פלש - המערב הגיב בהגבלות על כניסת תיירים רוסים
(צילום: רויטרס/Sputnik/Alexei Danichev/Kremlin)
ארגנטינה מתייחסת לנושא בחומרה מאז שסלובניה הודיעה בחודש שעבר על מעצרם של שלושה מרגלים רוסים בעלי אזרחות ארגנטינאית. קריניאנו משוכנעת שמדובר בהורים שהגיעו לארגנטינה כדי לזכות את התינוק באזרחות, וכך הפכו גם הם לאזרחי המדינה הדרום-אמריקנית.
ראש סוכנות ההגירה הארגנטינאית הודיעה בסוף השבוע כי נפתחה חקירה בחשד שארגון פשע שמבטיח דרכונים זרים להורים רוסים אחראי לנהירה לארגנטינה. רשת BBC דיווחה כי אתר רוסי מציע לנשים ההרות שרוצות לעבור את הלידה בארגנטינה חבילות טיסה תמורת אלפי דולרים.
קריניאנו הבהירה כי לארצה אין כל בעיה עם הגעתם של רוסים שמעוניינים באזרחות מקומית - כל עוד הם באמת מתכוונים להשתקע במדינה. "אין לנו שום בעיה עם אנשים מכל מדינה שרוצים לבוא ולחיות בארגנטינה, רוצים שהילדים שלהם יגדלו כאן ורוצים להשקיע בארגנטינה. הבעיה היא שהאנשים האלה מגיעים אלינו, עוזבים עם דרכון - ולא חוזרים לארגנטינה".
3 צפייה בגלריה
נמל התעופה בבואנוס איירס. יותר מ-5,800 רוסיות בהריון מתקדם הגיעו ב-3 חודשים
נמל התעופה בבואנוס איירס. יותר מ-5,800 רוסיות בהריון מתקדם הגיעו ב-3 חודשים
נמל התעופה בבואנוס איירס. יותר מ-5,800 רוסיות בהריון מתקדם הגיעו ב-3 חודשים
(צילום: Gerardo C.Lerner /shutterstock)
בשבוע שעבר עוכבו בנמל התעופה בארגנטינה שש נשים רוסיות בהריון מתקדם, שלפי הרשויות הגיעו ללדת ו"שיקרו שהן תיירות". הנשים פנו לבית המשפט, ובסוף השבוע אושרה כניסתן למדינה.
עו"ד כריסטיאן רובילר, שמייצג את אחת הנשים שעוכבו בנמל התעופה, אמר כי היא רוסייה בשבוע ה-32 להריונה שהגיעה לארגנטינה "כדי לברוח מהמלחמה. במשטר של פוטין, להתנגד למלחמה זו סיבה שמספיקה לשלוח אותך לכלא או לשלוח את קרובי המשפחה שלך לחזית הלחימה".
העיתון הארגנטינאי La Nacion דיווח על התופעה והסביר לקוראים: "חוץ מלברוח מהמלחמה – ומשירותי הבריאות במדינתן – הנשים הרוסיות רוצות לממש את הזכות להיכנס לארגנטינה ללא ויזה, ולקבל גישה לתרופות ברמה גבוהה ולמבחר של בתי חולים".