4 צפייה בגלריה
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
הנשיא יכול להיות בקשר עם העולם - לא משנה היכן המטוס נמצא. ביידן באיר פורס 1
(צילום: AP)
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, יגיע בשבוע הבא לביקור רשמי נשיאותי ראשון בישראל, ואיתו המטוס הנשיאותי המפואר שהוא גם אולי המטוס המוכר ביותר העולם - האייר פורס 1. בכל פעם שנשיא ארה"ב מגיע לביקור רשמי, הדבר כרוך בהכנות רבות מראש - ובמטוסי מטען שמתחילים להגיע למדינה שבה הוא מבקר שבועות לפני נחיתתו.
האייר פורס 1 הוא לא עוד מטוס שמוביל אח"מ וראשי מדינות. למטוס יש מספיק אמצעי קשר ובקרה כדי להפוך אותו לא רק למבצר בשמיים, אלא גם למרכז פיקוד ושליטה מתקדם ומעופף, עם הגנה מסיבית ומקיפה, לצד אמצעי תקשורת מוצפנים שמאפשרים לנשיא להיות בקשר עם העולם - לא משנה באיזה נקודה בכדור הארץ הוא נמצא.
4 צפייה בגלריה
טוסי תובלה דגם סי-17
טוסי תובלה דגם סי-17
מטוס תובלה אמריקני מדגם סי-17 שכבר הגיעו לנתב"ג
(צילום: אגנס אוירינגל)
4 צפייה בגלריה
טוסי תובלה דגם סי-17
טוסי תובלה דגם סי-17
(צילום: אגנס אוירינגל)
למעשה, "אייר פורס 1" הוא לא המטוס עצמו - אלא אות הקריאה שהמטוס מקבל ברגע שנשיא ארה"ב עולה עליו. לארה"ב יש צי מטוסים נשיאותי, שהמוכר שבהם הוא ה-747 שכולנו מכירים כאייר פורס 1 ובו טסים הנשיא ומקורביו ברחבי העולם. למען האמת, יש שני מטוסים כאלה, שניהם מטוסי בואינג 747 זהים לחלוטין, בתצורה צבאית מיוחדת, והם נקראים גם SAM28000 ו-SAM2900, שזה הרישום ומספר הזנב של המטוסים או VC-25 (שם הדגם).
האייר פורס 1 נקרא ככה רק כשהנשיא בתוכו, לא משנה באיזה מטוס מדובר, כך שכל מטוס של חיל האוויר שנושא בתוכו את נשיא ארה"ב ייקרא אייר פורס 1 וכך הטייס מזדהה בקשר מול הבקרה האווירית. בשנות ה-60 מצא את עצמו מטוס קטן מדגם Beechcraft King Air B90 משמש כאייר פורס 1 משום שנאלצו להשתמש בו להטסת הנשיא דאז ג'ונסון. אגב, כאשר סגן הנשיא טס לבד ללא הנשיא, המטוס שבו הוא או היא נמצאים ייקרא "אייר פורס 2" וטיסות סגן נשיא ארצות הברית מבוצעות בדרך כלל במטוס אחר מדגם בואינג 757 שעבר הסבות מיוחדות שמאפשרות למטוס להגיע לטווחים ארוכים יותר ועם אמצעי קשר מתקדמים.
4 צפייה בגלריה
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
לא כלי הטיס היחיד בצי הנשיאותי. ביידן יורד מהאייר פורס 1
(צילום: רויטרס)
טווח הטיסה של האייר פורס 1 הוא כ-13 אלף ק"מ. להשוואה, טיסה מתל אביב לסן פרנסיסקו היא קצת פחות מ-12 אלף ק"מ. אבל יש למטוס יכולת לתדלק באוויר, מה שבאופן תאורטי נותן לו טווח טיסה לא מוגבל, כדי לאפשר לנשיא ופמלייתו לשהות כמה שצריך באוויר ולהגיע לכל נקודה על פני הגלובוס. המטוס יוצר על ידי חברת בואינג במיוחד למשימה זו והושקעה הרבה מאוד מחשבה וגם מלאכת עיצוב כדי לעמוד בדרישות של הבית הלבן ודרישות האבטחה הנוקשות והמחמירות מאוד.
בצי המטוסים הנשיאותי של ארצות הברית קיימים עוד מספר כלים, בכלל זאת מטוסים קטנים יותר וגם מסוקים - המוכר שבהם הוא המארין 1, המסוק המשמש את הנשיא ובדומה למטוס גם הוא נקרא כך רק כשהנשיא נמצא בתוכו, כשסגן הנשיא נמצא במסוק לבדו הוא נקרא "מארין טו" בהתאם.
המטוסים מתוחזקים ומופעלים על ידי קבוצה מיוחדת שנקראת Presidential Airlift והיא זרוע בתוך חיל האוויר האמריקני שפועלת ישירות מול הבית הלבן. הזרוע המיוחדת אחראית על הטסת הכלים, תחזוקתם, הכשרת אנשי הצוות והפעלת כל מה שקשור בכלים האלה, לרבות הטסת גורמי ממשל אמריקנים ובכירים נוספים באחד מהמטוסים או המסוקים שיש ברשותם. כל הכלים שייכים לחיל האוויר האמריקני ומוטסים על ידי טייסים של חיל האוויר האמריקני.
אם תהיתם מה אוכלים במטוס, אז האוכל שמוגש במטוס נרכש על ידי אותם האנשים שמבשלים אותו, שהם גם אותם האנשים שמגישים אותו באוויר. הסידור החשאי והלא נוח הזה הוא מסיבות ביטחוניות מובנות.
ביידן מועד במדרגות העלייה לאייר פורס 1, מרץ 2021
(צילום: רויטרס)

אל תנסו לחפש את המטוס באפליקציית FlightRadar כי הוא לא יופיע שם לרוב. המטוס לא יופיע לרוב במערכות המעקב הפתוחות לציבור הרחב ובעת הצורך הוא כלל לא יזדהה כמטוס הנשיאותי במערכות הבקרה אלא כמטוס מנהלים פרטי מבלי לחשוף את פרטיו כדי לשמור על חשאיות עד כמה שניתן.

לא רק האייר פורס 1 מגיע

לפני הגעתו של נשיא ארצות הברית החלו להגיע לישראל מטוסי תובלה אמריקנים כבדים שנשאו עימם ציוד רב, בכלל זאת כלי רכב צבאיים וכלים אחרים כדי להיערך לביקור מקצה לקצה. כשנשיא ארצות הברית טס לביקור מורכב כזה בלב המזרח התיכון, ארצות הברית לא תשאיר שום מקום לספק או סכנה. בתוך המטוסים לצד כלי הרכב יש גם מסוקי תובלה אמריקנים מדגם בלק הוק בצביעות שונות: חלקם בצביעה של חיל האוויר האמריקני וחלק בצביעה רשמית של הממשל האמריקני.
המסוקים שמגיעים כמה ימים לפני הנשיא מיועדים להטיס את הנשיא ואת אנשיו, ובמסגרת כך הצוותים שלהם יוצאים לבצע "טיסות היכרות" באזור בו הם עתידים לטוס כדי להכיר טוב יותר את השטח ולהיערך מראש לתוואי
מלבד המסוקים, אל הנשיא מתלווה שיירת כלי רכב משוריינים כאשר הבולט שבהם זה הלימוזינה הנשיאותית שמכונה The Beast - "החיה". זהו כלי רכב משוריין ששוקל כמה טונות, חסין בפני ירי חודר שריון ופיצוצים ומוגן ממתקפות בנשק כימי, עם צמיגים מיוחדים שיכולים לפעול גם אם נקרעים ממקומם.
הלימוזינה, ששמשותיה וחלונותיה כאמור עמידים לירי ופיצוצים, שוקלת כ-8 טון לפי הערכות. הנהג שלה הוא איש שירות חשאי שעבר הכשרות נהיגה מקצועית בתנאי קיצון. הרכב מתוצרת קאדילק ולכל מקום מגיעים כמה רכבים שנראים זהה, כדי להקשות על חשיפת מיקומו של הנשיא.
מטוס האייר פורס 1 כולל 26 אנשי צוות, ובסך הכל 102 נוסעים כולל אנשי צוות. טווח הטיסה המקסימלי ללא תדלוק: 12,500 ק"מ. שטח "מחיה" במטוס: 371 מ"ר. הוא כולל מגורים לנשיא ורעייתו כולל מקלחת, חדר דיונים שמשמש גם כחדר אוכל, משרד לאנשי הצוות של הנשיא ומשרד נוסף שיכול להיות מוסב למרפאה בעת הצורך, בה ניתן לקיים ניתוחים. האייר פורס 1 מגיע גם עם מערך העמסה ופריקה של מזוודות מובנה במטוס.
רשות התעופה האזרחית פרסמה הערב הודעה לטייסים ולחברות התעופה לזמן ביקורו של נשיא ארה"ב. ב-13 ביולי בין השעות 13:30 ל-17:30 לא יתקיימו בנתב"ג טיסות תעופה כללית, טיסות מטען וטיסות פנים. ואותן הגבלות ביום העזיבה של ביידן, 15 ביולי בין השעות 12:00 ל-15:00. טיסות בינלאומיות לא מושפעות וההגבלות לא חלות עליהן.
כלומר בחלון ההגעה ובחלון העזיבה של ביידן לא יהיו טיסות לאילת ולא טיסות מטען, לעומת זאת כל הטיסות היוצאות לחו"ל או מגיעות מחו"ל יתקיימו כמתוכנן למעט פרק זמן קצר בו הנשיא נוחת, אז תופסק כל התנועה לשדה לכמה דקות.