תיעוד קשה: שוטרי מג"ב מכים ודורכים על פניהם של פועלים פלסטינים

מכות נמרצות במקל תוך שירת "אן-דן-די-נו", גניבת כסף מהארנקים, קללות גסות, שיניים שבורות, בכי ופנים מדממות: הסדר טיעון מקל לשני שוטרי מג"ב שהתעללו בפלסטינים ושדדו אותם ביער. הנאשם המרכזי, עמית אדרי (23) משדרות, ירצה ארבע שנות מאסר בעוד בית המשפט הציע בהליך הגישור שמונה שנים. חברו אורי מדינה (22) מנתיבות ירצה שנתיים וארבעה חודשי מאסר. משפטם של יתר הנאשמים ממשיך להתנהל.
החקירה בפרשה נוהלה על ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), ובמסגרתה הגישו תובעיה כתבי אישום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע גם נגד טל מזרחי (22) מאשדוד, רפאל חזן (22) ממושב נווה מיכאל ולידור צפרירי (21) ממושב פטיש. הם הואשמו בהתעללות קשה בחסרי ישע ובשוד מזוין של הפלסטינים וכן בהפרת אמונים - כל אחד לפי חלקו. האירוע התרחש לפני מספר שנים, כאשר השוטרים הבחינו בפלסטינים ביער בדרום הארץ. השוטרים תקפו אותם ותיעדו את מעשיהם בסמרטפון.
4 צפייה בגלריה
שוטרי מג"ב מכים ודורכים על פניהם של פועלים פלסטינים
שוטרי מג"ב מכים ודורכים על פניהם של פועלים פלסטינים
תקפו, שדדו, קיללו - ותיעדו הכול
4 צפייה בגלריה
אחד השוטרים החשודים מגיע לבית המשפט בבאר שבע
אחד השוטרים החשודים מגיע לבית המשפט בבאר שבע
אחד הנאשמים בפרשה. ארכיון
(צילום: חיים הורנשטיין)
במסגרת המשפט מסרו הקורבנות עדות בבית המשפט. אחד מהם סיפר: "הם אמרו לנו לשכב ואז שוטר גבוה הרביץ לי. הוא שאל מה אנחנו עושים בישראל, ואמרתי שבאנו לעבוד". לדבריו, שוטר נוסף, נמוך, בעט בפניו של אחד מחבריו ושאל אותו: "למה אתה בוכה כמו ילד? אחר כך שני השוטרים התחילו להרביץ לי, והתחלפו ביניהם".
קורבן נוסף, ג'יהאד קומי (52), סיפר: "אחד השוטרים לקח את כל מה שהיה לי בכיסים, כולל הארנק, שאותו החזיר לי אחר כך בלי 200 שקל שהיו שם. אחר כך השכיבו את החתן שלי ואדם נוסף על האדמה והכניסו להם מכות רצח. גם מהחתן שלי לקחו את הכסף".
חברם מוחמד ארג'אן סיפר דברים דומים: "השוטרים גנבו ממני כסף. ברחתי, ואז שוטר נתן לי סטירה, הוריד אותי על הברכיים, ביקש ממני להוציא את כל מה שיש לי, ואמר: 'אתה בורח יא בן זונה, אתה לא יודע שאנחנו משוגעים?"
פלסטיני נוסף סיפר: "השוטר ביקש ממני לעמוד על הברכיים ואז הרביץ לי ונתן לי מכות בשיניים. חלק מהן נשברו. אחר כך נתן לי מכה ליד העין עם חפץ חד. התחננתי, אמרתי שיש לי ילדים קטנים ושיש לי אישור כניסה, אבל הוא לא הקשיב והמשיך להרביץ ולהרביץ". במקרה נוסף תיעד שוטר מכה פלסטיני במקל ושר: אן-דן-די-נו, זאת לצד תמונות קשות של הפועלים שוכבים על הקרקע בפנים מדממות.
4 צפייה בגלריה
שוטרי מג"ב מכים ודורכים על פניהם של פועלים פלסטינים
שוטרי מג"ב מכים ודורכים על פניהם של פועלים פלסטינים
במח"ש טוענים: "זה עונש משמעותי והולם"
4 צפייה בגלריה
מונתסר אלפכורי אחד מהעובדים הפלסטינים שחוו אלימות מצד שוטרי מג"ב במעבר מיתר
מונתסר אלפכורי אחד מהעובדים הפלסטינים שחוו אלימות מצד שוטרי מג"ב במעבר מיתר
אחד הפלסטינים סיפר: "השוטרים היו גאים להתעלל בי"
אדרי הורשע בשורה של עבירות חמורות בהן שוד מזוין, הפרת אמונים, עבירות רבות של תקיפה בנסיבות מחמירות ואי מניעת פשע, שימוש לרעה בכוח המשרה, קשירת קשר והשמדת ראיה. החתימה על עסקת הטיעון נערכה לאחר ניהול הוכחות של יותר משנה, והחשש של התביעה מכך שבית המשפט יבחר להקל עם הנאשמים. חתימה על הסדר טיעון מגיעה בדרך כלל לאחר שצפות בעיות ראייתיות, והתביעה חוששת כי בשל כך תתקשה להביא להרשעה.
במקרה הנוכחי לא היו קשיים ראיתיים מהותיים, כך שההרשעה של השניים הייתה כמעט בטוחה. היו ראיות רבות נגדם, כולל עדויות, ראיות שאספה מח"ש לאחר חקירה סמויה נגדם, ובחקירה של הנאשמים הם הפלילו האחד את השני. אלא שאדרי צפוי להתחתן בעוד כמה חודשים, ומתוך חשש שההליך המשפטי ייגרר, ומכך שבית המשפט יבחר להקל עימו משום שהוא שוחרר משירותו ומצוי בפרק חדש בחייו, הוחלט לגשת לעסקת הטיעון.
אדרי, שיחויב גם בתשלום קנס למדינה ופיצויים לקורבנות, יוצג על ידי עורכי הדין עידו פורת, שלום פיניאה ואייל הדר. סנגורו של מדינה, שירצה אף הוא מאסר, אמר: "מדובר בהסדר שהוא פרי מו"מ שנמשך קרוב לשנה".
ממח"ש נמסר: "לאחר חקירה סמויה שניהלה המחלקה לחקירות שוטרים נחשפה פרשת מעשי שוד של שוהים בלתי חוקיים על ידי שוטרי מג"ב ובסיומה הוגש כתב אישום חמור נגד חמישה נאשמים. מח"ש הגיעה להסדר טיעון עם באי כוחם של שני נאשמים בתיק תוך שקלול כלל הנסיבות הרלוונטיות בתיק, בראש ובראשונה חומרת מעשיהם של הנאשמים והפגיעה במתלוננים. בנוסף נלקחו בחשבון בין היתר, גילם של הנאשמים, עברם הנקי והודאתם בעובדות כתב האישום המתוקן.
"הסדר הטיעון שהושג מגלם בתוכו עונש מאסר משמעותי, בין היתר נגד אחד הנאשמים של ארבע שנות מאסר, ההולם את חומרת העבירות שביצעו הנאשמים ואת הענישה הנוהגת ודאי כשמדובר בנאשמים צעירים ונעדרי עבר פלילי. בכך יש להעביר מסר לפיו פגיעה באזרחים בכלל ובאוכלוסיות מוחלשות בפרט, תגרור ענישה משמעותית של מאסר בפועל. באי כוחם של נפגעי העבירה עודכנו על ידי מח"ש לאורך כל ההליך, לרבות בהסדר הטיעון שהושג".