איראן טענה בצהריים (יום ה') כי גילתה במי המפרץ הפרסי צוללת אמריקנית שחדרה לכאורה למים הטריטוריאליים שלה, וכי לאחר ששיגרה לעברה אזהרה היא שינתה את מסלולה. אמינות הטענה הזו לא ברורה, ובתוך שעה קלה ארה"ב הכחישה אותה נמרצות. בצי האמריקני מסרו כי מדובר בחלק מקמפיין "דיס-אינפורמציה" של טהרן, והדגישו כי צוללת אמריקנית לא חצתה את מצר הורמוז "היום או לאחרונה".
3 צפייה בגלריה
ארה"ב צוללת USS פלורידה נשלחה לים האדום להרתיע את איראן
ארה"ב צוללת USS פלורידה נשלחה לים האדום להרתיע את איראן
הצוללת "USS פלורידה" שנשלחה החודש לים האדום, כמפגן כוח אמריקני מול איראן
(צילום: רויטרס)
בריאיון לטלוויזיה הממלכתית באיראן טען מפקד חיל הים האיראני, שאהראם איראני, כי הצוללת האיראנית "פאתח" גילתה את הצוללת האמריקנית כשזו נכנסה למפרץ הפרסי. לדבריו, הצוללת האיראנית ביצעה "תמרונים" מסוימים על מנת לאלץ אותה לעלות אל מעל לפני הים. הוא טען כאמור כי הצוללת האמריקנית חדרה למים הטריטוריאליים של איראן, ולאחר שהוזהרה שינתה את מסלולה.
באיראן טענו עוד כי הצוללת האמריקנית הינה צוללת המונעת באמצעות אנרגיה גרעינית, וייתכן שבכך רמזו לצוללת הקרבית שארה"ב הודיעה מוקדם יותר החודש על שליחתה למזרח התיכון. היא נשלחה לאזור במה שנתפס כמפגן כוח נגד איראן, על רקע ההתקפות האחרונות של שליחיה נגד גורמים אמריקניים ובעלי בריתם. ארה"ב לא חושפת בדרך כלל את תנועותיהן של הצוללות שהיא מפעילה, והיא עושה זאת לרוב כשברצונה להעביר מסר הרתעתי.
הצוללת נשלחה כתגבורת לצי החמישי של חיל הים, שבסיסו בבחריין, ונמסר כי היא תוצב בים האדום. דובר הצי החמישי, טימותי הוקינס, סירב לומר איזו משימה יועדה לצוללת או מה גרם לשליחתה, אך ציין כי היא מסוגלת לשאת עד 154 טילי טומהוק ונשלחה לסייע לצי החמישי "לוודא את שמירת הביטחון והיציבות הימיים באזור".
מצעד "יום הצבא" האיראני, שלשום

3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
ביידן, נשיא איראן ראיסי והצנטריפוגות במתקן העשרת אורניום. טהרן דוהרת לגרעין
(צילום: AFP, AP)
הצי החמישי של חיל הים האמריקני אחראי בין השאר על אזור הים האדום ותעלת סואץ המחברת אותו לים התיכון, על אזור מצר באב אל-מנדב שמול חופי תימן, וכן על מצר הורמוז שבמפרץ הפרסי. מצר זה, שבו נוהג הצי החמישי לסייר, הוא נתיב שבו עוברת 20% מתעבורת הנפט העולמית, ובעבר איימה טהרן לא אחת לסגור אותו אם יוגבר הלחץ הכלכלי או הצבאי עליה.
שליחת הצוללת לים האדום באה כשברקע גוברת המתיחות הצבאית בין ארה"ב וישראל לבין איראן. מלבד שיגור הרקטות והכטב"מים לעבר ישראל מעזה ומלבנון, פקדו לאחרונה את האזור עוד שורה של אירועים ביטחוניים, בהם חילופי האש הכבדים בסוף החודש שעבר במזרח סוריה בין מיליציות פרו-איראניות לבין הכוחות האמריקניים, חילופי אש שבהם נהרג עובד קבלן של צבא ארה"ב ועוד שבעה אמריקנים נפצעו. לפי "וול סטריט ג'ורנל", גורמים אמריקניים רשמיים אמרו כי לוושינגטון יש מודיעין שלפיו איראן מתכוונת לבצע התקפות נוספות באזור בזמן הקרוב.
על כך יש להוסיף את ההתקפות החוזרות ונשנות של איראן נגד מכליות נפט ואוניות סוחר בשנים האחרונות בים האדום, וההיתקלויות המתוחות בלב ים בין הצי האמריקני לבין חיל הים של הרפובליקה האיסלאמית. ברקע נמשכת כל העת גם הדאגה מהדהירה של איראן לפצצה גרעינית: מאז ההגעה למבוי סתום במשא ומתן בשנה שעברה, חזרה של איראן להסכם הגרעין אינה נראית באופק, וכעת היא מעשירה אורניום לרמה של 60%, המקרבת אותה מאוד לפיתוח נשק גרעיני.