משרד החוץ הודיע היום (שלישי) כי הוא נאלץ להשבית את פעילות ההסברה העולמית שלו בגלל חוסר תקציב. סמנכ"ל המשרד לדיפלומטיה ציבורית, עמנואל נחשון, הודיע בישיבה של ועדת המשנה להסברה של הכנסת על הצעד - והסביר כי ישראל משקיעה כ-10% מהסכום שמושקע בתיירות.
1 צפייה בגלריה
הפגנות תמיכה בעד ישראל לשחרור החטופים בפראג, צ'כיה
הפגנות תמיכה בעד ישראל לשחרור החטופים בפראג, צ'כיה
הפגנות תמיכה בעד ישראל בפראג. לישראל אין תקציב להסברה בחו"ל
(צילום: AP Photo/Frank Augstein)
משרד החוץ כבר הפסיק את פעילותו ברשתות החברתיות בספרדית, פרסית ורוסית - והכול בעיצומה של המלחמה.
במסמך פנימי של משרד החוץ נכתב: "בחודש וחצי האחרונים צוות הדיגיטל בשפה הספרדית בראשות גבי שוקרון, עשה לילות כימים במטרה לסייע לכם בעבודת הדיפלומטיה הציבורית, וזאת בנוסף לפעילות הענפה בזירת הדיגיטל (1,100 פוסטים וציוצים בספרדית שזכו למעל ל-200 מיליון חשיפות בפלטפורמות המנוהלות מהמטה, בשישה שבועות של מלחמה)".
עוד נכתב: "אתמול נתבשרנו כי התקציב המיועד לשפה הספרדית אזל (בנוסף לשפות הרוסית והפרסית), והגורמים האחראים על מתן האישורים הכספיים, אינם מוכנים כלל לדון בהגדלת מכסת השעות או בכיסוי התשלום לשעות שהאנשים עבדו בפועל. לפיכך, עם כל הצער הכרוך בדבר, אבקש כי לא יופנו לצוות הדיגיטל בספרדית בקשות שאינן בתחום הדיגיטל".

"במלחמה צריך לפעול מהר"

יו"ר הוועדה ח"כ זאב אלקין ביקש בדיון להפנות כ-200 מיליון שקל לכל פעילויות ההסברה, ואמר כי "אם יש כותרת לדיון הזה היא זו: מדינת ישראל החליטה בזמן הכי קריטי, במלחמה, להשבית את פעילות משרד החוץ. הסברה היא חזית מלחמתית. אני לא מאמין שאין לזה פתרון. זה כמו להגיד לצה"ל- אל תירה בנשק כי זה יקר".
"אם יש כותרת לדיון הזה היא זו: מדינת ישראל החליטה בזמן הכי קריטי, במלחמה, להשבית את פעילות משרד החוץ"
בתגובה לנציג אגף התקציבים אמר אלקין: "במלחמה צריך לפעול מהר, אין זמן כמו בשגרה. כשמשרד החוץ מושבת, צריך לפתור את זה. אי אפשר שהוא יהיה מושבת אפילו ליום אחד. אתם צריכים לפתור את זה, בטח כשמדובר בסכום של 10 מיליון שקל".
"הבקשה שלי לכם היא להיכנס לעובי הקורה ולפתור את זה בקבועות זמן של 10 ימים. את משרד החוץ צריך לפתור במרווח זמן של ימים, עדיף שעות. אני אפתח את זה כנושא למעקב אם צריך. אני חושב שזה קריטי. כשאנחנו מסתכלים על ניהול המערכה, המערכת הזו לא תתפקד בלי השקעה כספית. אם לא ננצח את המלחמה הזו, לא תהיה תיירות".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד נזף. "הינה דברים שמשרד החוץ יכול לעשות ולא עולים אגורה: להתראיין לרשתות הזרות; לעשות תדריכים לכתבים זרים; להשתמש בחשבונות הרשתות החברתיות של ראש הממשלה והשרים (מיליוני נרשמים); לעבוד עם משפיעני רשת כמו גל גדות ונועה תשבי ואחרים; לעשות מפגשי זום עם קהילות יהודיות ועם ישראלים לשעבר כדי לתת להם כלי עבודה למלחמת ההסברה; להפסיק להתבכיין למען השם ולהתחיל לעבוד", צייץ בחשבון ה-X שלו (לשעבר טוויטר).
משרד החוץ מסר בתגובה: "בניגוד לפרסומים בתקשורת, אתמול סוכם בין משרד החוץ לאגף התקציבים במשרד האוצר על הקדמת תקציב בסך 100 מיליון שקלים לפעילות משרד החוץ שתאפשר לו לממש את כל משימותיו על רקע המלחמה לרבות פעילות ההסברה ולשמר את מרחב הלגיטימציה".