6 צפייה בגלריה
דורית קאופמן ובנה עם צרכים מיוחדים שיהיה ללא סייעת
דורית קאופמן ובנה עם צרכים מיוחדים שיהיה ללא סייעת
"אני לא רוצה שהבן שלי יהיה הילד שמדברים עליו מאחורי הגב". דורית נבו קאופמן ובנה
ערב פתיחת שנת הלימודים, נטישת הסייעות נמשכת והמחסור בעובדות החשובות למערכת הולך ומחריף. גם השנה אלפי גני ילדים ייסגרו לסירוגין וההורים ייאלצו להיעדר מהעבודה. מאות מילדי החינוך המיוחד הזקוקים לסייעת צמודה לא יקבלו אותה, יחוו נסיגה ויהפכו להיות בעל כורחם הבעיה והמטרד של הכיתה והמורים.
המאמצים לגייס סייעות נמשכים בכל דרך אפשרית: פנייה לבני משפחה וחברים, מודעות ברשתות ועוד. מנהלת אגף חינוך בעיר בשרון אף יצאה עם צוותה לרחוב הראשי בניסיון לגייס סייעות מקרב העוברים והשבים. הורים החליטו לא להמתין ונרתמו למשימה בפרסום מודעות והפנו אותן לרשויות המקומיות, אך המועמדות החדשות ויתרו מיד כאשר שמעו על תנאי ההעסקה והשכר הנמוך. במקרים אחרים, הורים הבטיחו לסייעות תוספת תשלום מכספם הפרטי ללא ידיעת המעסיק.
6 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
"הסיכוי לנהל שגרת לימודים רגילה הוא אפסי". חיים ביבס
(צילום: יריב כץ)
יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אמר כי המשבר החמור של מחסור בסייעות מחמיר, וכעת חסרות למעלה מ-3,000 סייעות. עם זאת, לפי הערכות ההיקפים גדולים יותר. "עם מחסור של למעלה מ-3,000 סייעות הסיכוי להצליח לנהל שגרת לימודים רגילה הוא אפסי. מזה תקופה ארוכה אנחנו מתריעים על המחסור וכתוצאה מכך גנים נסגרים מהרגע להרגע", אמר ביבס. "אם משרדי הממשלה לא יתעוררו ויתנו פתרון שימשוך כוח אדם איכותי, לא יהיה מי שייתן מענה ראוי לילדינו. הגיע הזמן להפסיק לדבר ולהתחיל לפעול על מנת להציל את מערכת החינוך בישראל ולהבטיח שגרת לימודים שפויה".
יו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית סיגל שפיץ טולדנו אמרה כי ההורים והילדים משלמים את מחיר הכאוס של מחסור בסייעות ומשלבות בבתי הספר ובגנים. "ילדי ישראל לא מעניינים אף אחד", אמרה יו"ר הוועד. "סייעת היא נכס ולא מותרות. אנו מוצאים את עצמנו בגנים ובכיתות רבות ללא סייעות משלבות בכיתות עמוסות ואין מי שייתן מענה לילדים. העומס על הגננת והמורה אדיר ובלתי אפשרי. המערכת קורסת והילדים נפגעים".
הדר גיל-עד על המחסור בסייעות
(צילום: אסף חן)

יו״ר הסתדרות המעוף גיל בר טל אמר כי קיים מחסור אדיר בסייעות ואלה שעובדות קורסות תחת הנטל. לדבריו, כתוצאה מרפורמות ותמורות בחינוך ילדים ודרישות המערכת החינוכית בישראל, הורחבו תפקידיה של הסייעת והיא נדרשת כעת לידע רב ולמאמץ גדול יותר מאשר בעבר, כאשר האחריות האישית והמקצועית הולכת וגדלה. עבודת הסייעת הינה פדגוגית ופיזית כאחד. "הן מקבלות שכר מביש", אמר בר טל, "קיימת דרישה תמידית מצד הרשויות למטלות נוספות המגבירות את הלחץ והעומס מדי יום. מקצוע הסייעת מחייב רפורמה רחבת היקף, שתכלול העלאת שכר משמעותית באופן שהולם את המאמץ ורמת האחריות והמיומנות".
מזי מסה, אם לארבעה ילדים ממעלה אדומים, החליטה לפרוש לאחר 18 שנה כסייעת בגן ילדים וסייעת מקדמת בחינוך המיוחד. "אני אוהבת את העבודה עם הילדים ועוזבת בכאב בשל השכר הנמוך שלא מאפשר להתפרנס", מסבירה מסה. "עם כל האהבה שלי לילדים ולתחום החינוך, אין לי ברירה. אנחנו מדשדשות במקום, ועם יוקר המחייה המצב רק מחמיר".
6 צפייה בגלריה
מזי מסה סייעת הוראה פורשת אחרי 18 שנות עבודה
מזי מסה סייעת הוראה פורשת אחרי 18 שנות עבודה
"אנחנו מדשדשות במקום". מזי מסה
(צילום: רפי קוץ)
מסה מוסיפה בכאב כי "הסייעות פותחות ראשונות את השער בפני הילדים ויוצאות אחרונות. ילד שמרגיש לא טוב או זקוק לחיבוק פונה לסייעת. אנחנו עובדות גם בחופשות. הסייעת היא הדמות המרכזית אצל הילד, אך מתייחסים אלינו בחוסר ההערכה שמתבטא לא רק בכסף". לדבריה, לא פלא שגנים נסגרים ונפתחים משום שהסייעות קורסות ועוזבות. "מי תבוא לעבוד עם שכר כזה", אומרת מסה, "אני עוזבת בכאב, אני נחנקת. אבל אני לא יכולה יותר".
הילה בן זקרי מגני תקווה, אם חד הורית לילד, משמשת סייעת משלבת לילדים הזקוקים לסייעת צמודה בבית הספר. "סייעת משלבת אינה יכולה לקבל משרה מלאה", היא מסבירה. "אני צמודה לילדים ומסייעת להם בלמידה פרטנית ותומכת בפן הרגשי. אני אוהבת את העבודה עם הילדים ורואה בה שליחות וחשיבות, אבל מאוד קשה להתפרנס עם שכר כזה. אני מכירה סייעות רבות שהחליטו לעזוב את העבודה. היו לי מחשבות לעזוב, אבל אני לא מסוגלת לחשוב שהתלמיד שאני מלווה שנתיים יצטרך לעלות לכיתה ח' ולהסתגל לסייעת חדשה, אם בכלל ימצאו לו לאור המחסור". בן זקרי קוראת לקברניטים: "אתם חייבים להתעורר, אנחנו בקריסה. לא יהיו סייעות ולא יהיו גנים".
6 צפייה בגלריה
הילה בן זקרי
הילה בן זקרי
"אנחנו בקריסה. לא יהיו סייעות ולא יהיו גנים". הילה בן זקרי
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
חני תירם
חני תירם
"אני בקושי מצליחה לשלם שכר דירה והוצאות". חני נדב תירם
(צילום: יריב כץ)
חני נדב תירם מהוד שרון, אם חד הורית לשבעה ילדים, בעלת 12 שנות ותק, מתחילה לעבוד בבוקר בגן לחינוך מיוחד ולאחר מכן במקום עבודה נוסף בצהרון עד לשעה חמש אחר הצהריים כדי להשלים הכנסה בשכר חודשי של 6,200 שקלים. "אני חיה בצמצום ומצליחה לשלם בקושי שכר דירה והוצאות", אמרה. "אני בקושי מצליחה לעבור במעט את קו העוני. העבודה קשה ושוחקת והשכר מבזה. אנחנו סייעות, ועוסקות בנוסף לניקיון גם בפדגוגיה. הדרישות גדלו והמעמד שלנו נשאר נמוך. אנחנו בדרך כלל ממעמד סוציו־אקונומי נמוך ואפשר לרמוס אותנו".
דורית נבו קאופמן מגבעתיים, אם לילד בן ארבע עם צרכים מיוחדים הזקוק לסייעת, קיבלה לאחרונה הודעה שאין לבנה סייעת לשנה הבאה. "אני מודאגת ולא מצליחה לעצום עין", אמרה האם. "הבן שלי עובר לגן אחר עם צוות ותמהיל ילדים אחר ואני חוששת ששוב נחווה אותה הסתגלות בלי סייעת לה הוא זקוק. אני חוששת שלא יידע לבטא את עצמו, יידרדר רגשית, יהפוך להיות אלים ויהפוך להיות הבעיה של הגן. אני לא רוצה שהבן שלי יהיה הילד שמדברים עליו מאחורי הגב. זה מדיר שינה מעיני". כמו הורים רבים אחרים, שילמה קאופמן 140 שקלים מנוי לחודש באתר לגיוס סייעות, הצליחה למצוא סייעת מתאימה, אך זו ויתרה על המשרה לאחר ששמעה בעירייה על תנאי העבודה והשכר.

מחפשים פיתרון: לפיד נפגש עם ליברמן ושאשא ביטון

כדי להתמודד המשא ומתן התקוע בין הסתדרות המורים למשרד האוצר על שכר עובדי ההוראה, שעלול אף להוביל לשביתה בפתיחת שנת הלימודים הקרובה, נפגש אמש (רביעי) ראש הממשלה יאיר לפיד עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שר האוצר אביגדור ליברמן ובכירים במשרדם. לאחר הפגישה, לפיד גם דיבר עם יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דויד.
בפגישה סוכם כי מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר תיפגש היום עם הממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר נתן. מטרת הפגישות היא להגיע לעמדה אחידה של הממשלה בנוגע למתווה שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים כסדרה. שאשא ביטון מסרה כי "במידה וגורמי המקצוע לא יגיעו להסכמות עד ליום ראשון, בכוונתי לדרוש כינוס דיון חירום בממשלה בנושא כבר בימים הקרובים".
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נפגש עם שרי האוצר והחינוך ודיבר עם יו"ר הסתדרות המורים. לפיד
(צילום: חיים צח, לע"מ)
אתמול הזהיר ליברמן את המורים מפני שביתה ב-1 בספטמבר. "אני שומע שיש כאלו שבטוחים שממשלה חודשיים לפני בחירות לא תוכל להרשות לעצמה שביתה ויש פה ניסיון ממש לקחת את התלמידים וההורים כבני ערובה", אמר ליברמן במסיבת עיתונאים שכינס במשרד האוצר בירושלים. "התנהלות אלימה ובריונית - לא תשתלם".
ליברמן ובר נתן הציגו את הצעת משרד האוצר להסכם השכר עם הסתדרות המורים. "זו הפעם הראשונה מאז קום המדינה שתקציב משרד החינוך הוא יותר גדול מכל תקציב אחר, כולל משרד הביטחון", אמר ליברמן. "מצאתי את עצמי במצב של אין ברירה, אנחנו נשים היום על השולחן את כל המתווה. אנחנו כרגע חשופים לתביעות שכר בסדר גודל של 40 מיליארד שקל. זה גם שוטרים ורופאים וסייעות ועסקת חבילה, יש פה אינספור תביעות שכר. כל מה שנחתום עם המורים, בפירוש ישליך גם על האחרים".
ליברמן במסר למורים: "התנהלות אלימה ובריונית - לא תשתלם"
(צילום: אלכס גמבורג)

על תנאי שכרם של המורים, אמר ליברמן כי "מורה צעיר יקבל מהמשכורת הראשונה כ-9,000 שקל מינימום. גמול על פעילות נוספת, מחנך או מחנכת כיתה - יקבלו 1,100 שקלים נוספים. מנהלת גן תקבל 1,500 שקל. מענק התמדה, מי שעובד שלוש שנים ברציפות וימשיך יקבל 24 אלף שקלים. שכר התחלתי של מנהל בית ספר יהיה 20 אלף שקל, ומנהלים שירצו לקחת תפקידים נוספים יקבלו גמול גם עליהם, למשל מנהל שימשיך להיות גם מחנך, יקבל 2,000 שקלים נוספים. מורה ותיק יקבל תוספת של 800 שקלים".