ההודעה החריגה של משרד החינוך לפיה הפרקים העוסקים בלימודי השואה לא יהיו בגדר חובה לתלמידים הנבחנים בבגרות בהיסטוריה עוררה סערה ציבורית לא קטנה, והביאה את שר החינוך יואב קיש לבדוק את הנושא. אבל היום הוחלט סופית כי לא יהיה שינוי, עקב העובדה שההנחיה לבתי הספר על כך שפרק זה בחומר הלימוד יהיה בחירה הועברה כבר בסוף חודש אוקטובר. כך נודע ל-ynet.
במשרד החינוך הסבירו את ההנחיה בכך שהנושא מעורר טריגר לטבח האכזרי ב-7 באוקטובר. עוד נאמר כי התקבלו פניות רבות מאנשי מקצוע ומהורים על כך שהעיסוק בשואה מעורר קושי רגשי ונפשי עצום בקרב התלמידים. בשל כך עודכנו המורים להיסטוריה כי ההחלטה תלויה בשיקול דעתם, בהתאם למצבם הרגשי של התלמידים.
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
שר החינוך קיש
שר החינוך קיש החליט שהחל משנת הלימודים הבאה יהיה פרק השואה חובה בבחינות הבגרות. "השואה היא מאבני יסוד קיומנו כעם וכאומה. בימים אלה בהם אנו מתמודדים עם מלחמת קיום שנכפתה עלינו לאחר האסון הנורא אשר פקד אותנו ב-7 באוקטובר עלינו לזכור ביתר שאת את הזוועות שחוו אחינו ולהבטיח כי לעולם לא עוד", אמר שר החינוך.
"לימודי השואה כחלק מבחינת הבגרות הם משמעותיים ובעלי ערך מוסף שאין לו תחליף", הוסיף קיש. "משרד החינוך בראשותי ימשיך לראות בזיכרון השואה אבן יסוד ובתוך כך ימשיך לפעול להנצחת השואה בכלל הדרכים העומדות לרשותנו הן בבחינות הבגרות והן בעשייה ופעילויות בנושא".
בדיון שקיים קיש התברר כי ההחלטה בעניין הוצאת פרק השואה משאלות החובה ב-31 מאוקטובר, מתוך רצון להקל על התלמידים בתקופה מטלטלת זו ולאור פניות רבות של הורים ומורים בנושא. אולם רק השבוע נודע לקיש על ההנחיה, בעקבות סערה ציבורית שהתחוללה, והוא הנחה לעצור את היישום עד לבירור ודיון בנושא.
קולט אביטל ורוני קומאי באולפן
(צילום: עוז מועלם, שמוליק דודפור)

במשרד החינוך החליטו לא לשנות את ההחלטה מפאת קוצר הזמנים עד מועד הבגרות שעתידה להתקיים ב-4 באפריל, ובגלל ששינוי כעת -כחודשיים לפני הבחינה - יקשה על התלמידים ויבלבל אותם משום שהם התמקדו והתכוננו לפרקי החובה. פרט להנחיה לפיה פרק השואה יהיה חובה בבגרות בהיסטוריה מהשנה הבאה, הורה השר כי בתי הספר אשר לא למדו את נושא השואה בשנת הלימודים הנוכחית יקיימו לימוד ייעודי לנושא בשנה הנוכחית או בשנה הבאה. עד שנת 2020 נושא השואה לא נכלל בבחינת הבגרות בכתב אלא בהערכה חלופית.
לנושא הרגיש הזה התייחסו הבוקר ב-ynet Live יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, קולט אביטל ורוני קמאי, דוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית - לפני ההחלטה הסופית של קיש. "נושא השואה כן נלמד, מה שהשתנה פה זה עניין הבחירה, ובמקום במצב הרגיל שחייבים לבחור שאלה בנושא, ניתן לוותר על זה, שזה כן תקדימי", אמרה קמאי. "דווקא עכשיו, בימים הקשים האלה, שהנושא הזה כן טריגרי, חשוב ללמוד עליו, כי בהיסטוריה אנחנו לומדים על מה שהעם שלנו עבר כדי להסתכל על העתיד, כדי לא לחזור על טעויות. אני חושבת שכל דבר שאנחנו לומדים כרגע מביא איזשהו טריגר - כי אם אני לא אבחר בשאלה של השואה, אז אני אבחר בשאלה של יום כיפור, שזו גם מלחמה. כן צריך איזושהי התחשבות ולהבין שאולי זה לא יתקבל בצורה זהה אצל כל תלמיד, אבל ברמה כללית זה נושא שחובה להמשיך ללמד".
2 צפייה בגלריה
רובי ריבלין בביקור באושוויץ בירקנאו
רובי ריבלין בביקור באושוויץ בירקנאו
הבגרות - ב-4 באפריל, בלי פרק חובה על השואה
(צילום: Omar Marques/Getty Images)
"אני חושבת שההגדרה שלי להחלטה הזו היא בלתי מקצועית, כי בסך הכול השאלה היא מדוע מלמדים ומה מלמדים", טענה אביטל. "צריך להבין שזה לא רק שיעור בהיסטוריה, אלא יש כאן גם צד מוסרי, והצד המוסרי הזה ודאי דרוש לכולנו היום, ודאי דרוש גם לסטודנטים ולתלמידים בגילים האלה. ודווקא היום, בגלל מה שקרה לנו, זה הופך להרבה יותר רלוונטי, לא רק מה שהיה אלא מה אנחנו למדים מזה. מה אנחנו צריכים לעשות. מה הלקחים של השואה, מדוע היום.
"אני חושבת שאין מה להשוות בין מה שקרה ב-7 באוקטובר לשואה - אנחנו חיים במדינה ריבונית, עם צבא, אנחנו לא חסרי אונים כפי שהיינו בזמן השואה, לא מובילים אותנו למחנות ריכוז. נכון, אני לרגע אחד לא ממעיטה מהכאב ומהחרפה הנוראה של מה שקרה לנו, אבל אני חושבת שאין בכלל מה להשוות. שואה שמטרתה הייתה לחסל את כל העם היהודי, וכל זכר ממנו ואת התרבות שלו, ושנמשכה כל כך הרבה זמן, והעולם שתק. אז בואו לא נעשה השוואות. אנחנו חייבים לשמור על הייחודיות של השואה".
פורסם לראשונה: 11:41, 30.01.24