יזם הנדל"ן הישראלי-פורטוגלי אלעד דרור (43), אחד מאנשי הנדל"ן הבולטים בפורטוגל, עוכב אתמול (שלישי) על ידי המשטרה המקומית בחשד שהיה מעורב בפרשת שוחד גדולה שמסעירה את ליסבון ומככבת בראש מהדורות החדשות במדינה.
2 צפייה בגלריה
אלעד דרור
אלעד דרור
אלעד דרור
החשד הוא שדרור, מנכ"ל חברת פורטרה, שילם שוחד לסגן ראש העיר גאיה שבמחוז פורטו, פטרוצ'יניו אזבדרו, כדי לקדם פרוייקטי נדל"ן גדולים בעיר בהיקף 300 מליון אירו. מעצרו מעורר סערה בקהילה היהודית והישראלית בפורטוגל. בתקשורת המקומית דווח שהוא תכנן לבנות את הבניין הגבוה ביותר בפורטוגל בפרויקט "סקיי ליין" בעיר גאיה - בניין בן 28 קומות שבו יפעלו מלון חמישה כוכבים ומערך דירות שירות יוקרתיות.
עוד נעצרו בפשיטה רחבה של המשטרה סגן ראש העיר גאיה, שאחראי על תכנון ומדיניות קרקעות בעיר שממוקמת מדרום לפורטו. בסך הכול נעצרו שבעה בני אדם ובהם פקידים ואנשי עסקים. לפי דיווחים בתקשורת הפורטוגלית, בכוונת הרשויות להגיש 12 כתבי אישום במסגרת מה שהם מכנים "מבצע בבל", שבו הם יואשמו בפשעים של קבלת או מתן יתרון מופרז, שחיתות אקטיבית ופסיבית, התחמקות וניצול לרעה של כוח שבוצעו על ידי פקיד או נושא משרה פוליטית.
2 צפייה בגלריה
פורטו, פורטוגל
פורטו, פורטוגל
פורטו. ארכיון
(צילום: shutterstock)
מחברת פורטרה של דרור נמסר כי "הוא ישתף פעולה עם השופט כדי להבהיר כל טענה שמיוחסת לו". החברה טוענת שהחקירה נפתחה בעקבות תלונה אנונימית וכי דרור יסביר לשופט כל שאלה שתעלה. עוד הוסיפה החברה כי היא לא מבינה למה הוא נעצר, ושבחברה עדיין לא יודע את "קווי המתאר שיידרשו להבהיר". דרור אמור לעמוד בפני שופט מחר.
דרור פועל בפורטוגל מאז שנת 2010 והוביל פרוייקטים בהיקף של 750 מיליון אירו. הוא הפך לאחד ממשקיעי הנדל"ן הגדולים במדינה ובעל הזיכיון של המותגים הסיניים Huawei ו-Xiaomi.
בקהילה היהודית והישראלית בפורטוגל יש תחושה קשה של רדיפה מצד השלטונות נגד יהודים וישראלים מצליחים. זאת בהמשך לפרשת מעצרו של הרב של פורטו דניאל ליטבק לפני כשנה במסגרת פרשת אישורי היהדות לאזרחות פורטוגלית, שאחרי רעש גדול ופשיטות של המשטרה הסתיימה ללא כתבי אישום. בדיווחים בתקשורת הפורטוגלית הוזכר שאלעד דרור קיבל אזרחות פורטוגלית בזכות אישור מהקהילה היהודית בפורטו, שעומדת בעין הסערה.