(צילום: אסף חן)

כבר יומיים ברציפות שתושבי כרם שלום ונחל עוז שבעוטף עזה נצורים בבתיהם בשל החשש לתגובה של הג'יהאד האיסלאמי על מעצרו של בכיר הארגון בסאם א-סעדי בג'נין. צה"ל הטיל עוצר יציאות וכניסות, ותושבי שני הקיבוצים יכולים לצאת מבתיהם רק במקרים דחופים.
עמליה סימון (33) מכרם שלום הייתה אמורה ללדת לפני שבוע, אבל הלידה המיוחלת מתעכבת. אם הלידה תחל, היא תצטרך לצאת מיד לבית החולים. לדבריה, היא קצת חוששת ובעיקר מתרגשת. "אני כבר שבוע אחרי התאריך ואני צריכה ללדת בכל רגע. בגלל המצב הביטחוני, יש הרבה שאלות: האם בעלי והילדים יוכלו לבוא לבקר, איך נצא מכאן מבלי להסתכן. יש חוסר ודאות, אבל נראה שזה צפוי להיות בסדר ובקרוב זה ייגמר", אמרה סימון.
גנץ על המתיחות בדרום: "נחזיר את השגרה לעוטף עזה"
(צילום: קונטקט)

היא הוסיפה כי "יש לי תמיכה ודאגה מלאים של הקהילה החמה שלנו. אם אצטרך לצאת לבית החולים עליי להודיע לרבש"ץ היישוב והוא יארגן לי ליווי או אמבולנס צבאי. כרגע בעלי עובד מהבית והוא לצידי. יש לי כבר תיק מוכן ללידה. הקהילה שלנו מאוד חמה ועוזרת ויש לי על מי לסמוך. אם נצטרך לנסוע יש לי סידור לילדים אצל חברים. כולם עוזרים לי".
גם בנחל עוז התושבים יוצאים ונכנסים רק במקרים דחופים. "אנחנו מתארגנים לנסיעות משותפות כדי לא לנוע עם הרבה רכבים בכביש. אנחנו מסתדרים עם מה שיש ומקווים שיהיו הקלות", סיפר תושב הקיבוץ. "בינתיים הילדים במסגרות החינוך ככה שהם מסודרים ויש מי שדואג להם. באופן כללי קצת מתוח, אבל מסתדרים. כל עוד אין אזעקות וטילים, נראה שהשקט יישמר ובקרוב יפתחו הכול".
4 צפייה בגלריה
חסימות הכבישים בשער הנגב בעקבות פעילויות טרור המזוהות עם ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי
חסימות הכבישים בשער הנגב בעקבות פעילויות טרור המזוהות עם ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי
"מסתדרים עם מה שיש ומקווים שיהיו הקלות". חסימות כבישים בשער הנגב
(צילום: רועי עידן)
4 צפייה בגלריה
חסימות בכבישי הדרום
חסימות בכבישי הדרום
(צילום: בראל אפרים)
נעם ג'קסון, רכזת בקייטנה לילדים עם מוגבלויות בקיבוץ סעד שבעוטף עזה, סיפרה לאולפן ynet כי הם מקיימים את הפעילות בקרבת מרחבים מוגנים. "הילדים פה מיום ראשון עד יום חמישי ברצף. הם ישנים פה, אז ההורים דאגו להם בלילה, דאגו שיישארו יותר חבר'ה לישון למקרה שיהיה איזה עניין ונצטרך להגיע לממ"דים, אבל לא שלחו את הילדים הביתה, לא החזירו אותם, כי זה לבטל את הקייטנה", אמרה ג'קסון.
לדבריה, הצוות מעט חשש להמשיך בפעילות. "זה לקחת אחריות על 12 ילדים שגם אנחנו, שמתורגלים, לא תמיד קל לנו במצבים כאלה, אז בטח כשאלה ילדים שלא מכירים וילדים שלא תמיד מבינים ולא תמיד יכולים להתנייד בכוחות עצמם. זו סיטואציה לא קלה", היא אמרה. "הבטחנו להורים שלהם שנחזיר אותם הביתה בשלום. אנחנו מתפללים שימשיך להיות שקט".
בינתיים השקט נשמר, אך חסימות הכבישים יוצרים עומסי תנועה כבדים בכבישי צפון הנגב. בחלק מיישובי העוטף ניתן לצאת רק דרך השדות או בליווי צבאי. מאתמול יש פקקי ענק בכביש 232 משדרות עד לצומת גבעתי, שדרכו מתנקזת רוב התנועה. זאת משום שכביש 34 משדרות לצומת יד מרדכי המתחבר לכביש 4 חסום.
התושבים לא יודעים מתי ייפתחו מחדש הכבישים החסומים וחלקם מתחילים לאבד את הסבלנות. ברשויות המקומיות מנסים לברר מול צה"ל מתי צפויה הקלה בהגבלות, אך בצה"ל מתקשים להשיב משום שטרם התקיימה הערכת מצב בפיקוד הדרום. ככל הנראה לקראת הערב יתקבלו החלטות, אך עדיין לא ברור האם המחסומים יישארו.
4 צפייה בגלריה
תגבור כוחות צה"ל עוטף עזה
תגבור כוחות צה"ל עוטף עזה
"תמונת הניצחון שלהם תהיה שהם השביתו חלק מעוטף עזה". תגבור כוחות צה"ל בדרום
בשדרות השגרה נשמרת, אך בעלי העסקים זועמים ודורשים פיצוי על היומיים האחרונים. "זה כבר ממש מוגזם. לא ייתכן שבגלל מעצר של מחבל באיו"ש כל יישובי עוטף עזה וערי הדרום כלואים. אני יכול להבין מדוע סגרו ביום הראשון, אבל עכשיו שקט ונראה שפשוט חוששים", אמר אחד מבעלי העסקים בעיר. "אי אפשר להתנהל בצורה הזאת. זה פוגע בחוסן של התושבים. החיים השתבשו ממש בתוך רגע. מי יפצה אותנו על הימים האלה, מי יפצה את בעלי העסקים?".
ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני אמר לאולפן ynet כי ההחלטה לחסום כבישים ולעצור את פעילות הרכבת בדרום הייתה נכונה. "מערכת הביטחון פועלת נכון. צה"ל פועל נכון, הוא מגן על ביטחון התושבים, הוא מגן על לא לתת להם את המטרה שהם רוצים כל כך, לפגוע בנו מצד אחד. מצד שני אין צל של ספק שהם מצליחים במשהו, אבל זה לא צריך לשבור אותנו. תמונת הניצחון שלהם תהיה שהם השביתו חלק מעוטף עזה. זה ניצחון שאני מוכן לתת להם", אמר ירקוני.
על הכעס של התושבים על חסימת הכבישים, אמר ירקוני כי "זה נכון שצריכים לשמור על ביטחוננו, אבל מצד שני מדינת ישראל החזקה צריכה לדעת להכין את הדרכים האחרות באירועים כאלה מבעוד מועד. אם לא עושים לנו כבישים חלופיים ביום כזה, אנחנו טועים ואנחנו מחלישים את הקהילה. אנחנו מחלישים את התושבים פה".
4 צפייה בגלריה
תגבור חיילים בישובים עוטף עזה
תגבור חיילים בישובים עוטף עזה
תגבור כוחות צה"ל בדרום
(צילום: בראל אפרים)
בתוך כך, ראש הממשלה יאיר לפיד כינס היום את הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון על המתיחות בדרום. נמסר כי "רה"מ ממשיך לקבל עדכונים שוטפים לגבי המצב בעוטף עזה ומקיים חיתוכי מצב כמה פעמים ביום".
שר הביטחון בני גנץ התייחס למתיחות בדרום בפתח ישיבת סיעת כחול לבן התקווה החדשה. "צה"ל, שב"כ, מג"ב והמשטרה פועלים זה חודשים במסגרת מבצע 'שובר גלים' כדי לסכל פיגועים ולמנוע פגיעה באזרחים – זו מטרתנו היחידה. אנחנו נמשיך בפעילות המבצעית הזו היכן שנדרש, ומתי שנדרש. שום איום לא יסיט אותנו", אמר גנץ.
הוא הוסיף כי "אנחנו נפעל בנחישות גם להחזרת השגרה לעוטף עזה – ואם לא ניתן יהיה לחזור לשגרה, גם בתוך עזה לא תהיה שגרה. אם השגרה תחזור - כל התושבים באזור ירוויחו. אני מבקש מכאן גם לחזק את תושבי העוטף שנותנים לנו עוצמה ויכולת לנהל מדיניות ביטחונית נכונה ואחראית. הביטחון האישי והאמון שאנו מקבלים מהחברה הישראלית השולחת את מיטב בנותיה ובניה לשרת את המדינה, חייב להיות נר לרגלנו".

אין עניין בסבב שיוביל לאותו מקום / רון בן ישי

פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מוסיף כי כוחות הביטחון פועלים על פי מידע מודיעיני קונקרטי על מה שהג'יהאד האיסלאמי הורה לפעיליו לבצע כנקמה על המעצר, ולא בשל "חששות בצה"ל" כפי שיש מי שטוען. גורם ביטחוני בכיר אומר כי עדיף חוסר נוחיות שנגרם לתושבים שצריכים לנסוע בצירי תנועה ארוכים יותר, מאשר הרוגים ופצועים מטיל נ"ט "קורנט" שיפגע ברכבם, או מירי צלף שעה שהם עובדים בשדה הסמוך לגבול, או מרקטה או פצמ״ר שיפגעו בגן ילדים.
כדי לחסוך בנפגעים צריך לפעמים לחכות שהג'יהאד ירד מהעץ. ככה זה כשהאויב חסר עכבות צמוד לגבול הרצועה, מונחה וממומן על ידי איראן, ואין עניין להיכנס עמו כל שני וחמישי לסבב לחימה שעולה בנפגעים ובהון, ובסופו חוזרים לאותו מצב.
מאידך, צה״ל ושב״כ אינם רוצים להוריד את הרגל מהגז במבצע ״שובר גלים״ ביהודה ושומרון, כדי למנוע נפגעים מפיגועים שהג'יהאד וחמאס מנסים להוציא משם. לכן אסור לוותר על מעצר מניב מידע, מסכל ומרתיע של בכיר הג'יהאד בג׳נין, ובה בשעה לגלות זהירות מונעת בעוטף עזה, שהנזק ממנה מוגבל, וממילא אין לימודים בבתי הספר. בכל מקרה, חמאס והמצרים פועלים נמרצות בינתיים כדי לרסן את הג'יהאד.