3 צפייה בגלריה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה בפולין נגד פיצויים לניצולי שואה יהודים, 2019
(צילום: רויטרס)
ברקע המתיחות והתערערות היחסים בין ישראל לפולין בתקופה האחרונה, לאחר שחוק הרכוש הפולני שמגביל את תביעות הרכוש של ניצולי שואה התקבל בסנאט המקומי - שיגרו היום (חמישי) 82 חברי כנסת מכתב לפרלמנט בפולין בבקשה שיתנגדו לחוק.
סערת החוק הפולני - כתבות נוספות
"אנו, חברי וחברות כנסת ישראל, פונים אליכם בבקשה להצביע נגד החוק ששולל מניצולי שואה ומצאצאי קורבנות השואה לתבוע את השבת הרכוש שנגזל מהם", נכתב. "אין עוררין על כך כי במעשי הרדיפה, הגזל, וההשמדה, נטלו חלק פולנים רבים. זוהי האמת ההיסטורית ולא ניתן לשנותה.
3 צפייה בגלריה
המכתב החתום
המכתב החתום
המכתב החתום
"הניסיון של פולין להתנער מהפשעים שהתחוללו בשטחה, בידי פולנים, הוא שגוי ומסוכן - שהרי כיצד ניתן לחנך צעירים לא לחזור על פשעים שלא אירעו? זהו למעשה רגע בהיסטוריה שבו העבר שואל את ההווה: האם אתם מתנגדים להשבת הרכוש או מכירים בפשעים שבוצעו נגד אזרחיה היהודיים של פולין? והאם אתם מבקשים לתקן את העוולות?".
החוק אמור לעבור להצבעה בבית התחתון הפולני ובהמשך לקבל את חתימתו של נשיא פולין אנדז'יי דודה עם זאת, הנוסח המקורי רוכך בעקבות לחץ אמריקני ונקבע כי תחול ארכה של שלושה חודשים להגשת תביעות חדשות להשבת רכוש והוא לא יחול על תביעות קיימות. את המכתב יזם ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד), והעתק ממנו נשלח גם לנשיאות הבית העליון. עוד כתבו חברי הכנסת לעמיתיהם הפולנים: "בשנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת התחוללו פשעים נוראיים על אדמת פולין. אוכלוסיות שלמות, ובראשן הקהילה היהודית, נרדפו ונשלחו אל מותם. כוחות של שנאה וחושך החריבו משפחות שלמות; גנבו מהם – את רכושם, את משלח ידם, ואת החפצים החשובים להם ביותר. אנחנו מפצירים בכם – כאזרחי פולין, כמנהיגי ציבור, כבני אדם – להכיר בפשעים ולפעול לתקנם. לא רק למען זכרון הנספים וכבודם של הניצולים, ולא למען היחסים בין מדינותינו – אלא למען פולין. הכרה בהיסטוריה, ולא שיכתובה, היא – היא שתוסיף כבוד לאומה הפולנית".
(צילום: משה מזרחי)
על המכתב חתמו חברי כנסת מכל הסיעות - למעט רע"ם. עם החותמים נמנים גם שורה של חברי כנסת מהאופוזיציה, בהם משה ארבל, אלי כהן, גלית דיסטל אטבריאן, אופיר כץ, ניר ברקת, אמיר אוחנה, פאטין מולא, דוד ביתן, גדי יברקן, חיים כץ, אופיר סופר, יריב לוין, יואב גלנט, מיקי זוהר, מאי גולן, אתי עטיא ועופר כסיף.

"חוק השבת הרכוש הוא ההגדרה המילולית לביצוע 'הרצחת וגם ירשת'"

ח"כ להב הרצנו אמר: "זכרון השואה וכבודם של ניצולי השואה איננו עניין פוליטי, ויש בכנסת ישראל הסכמה בנושא הזה מקיר לקיר. שמחתי לחבור לחברתי מאי גולן (הליכוד) בכתיבת המכתב, בתור צעירי חברי הכנסת משני צידי המתרס המודאגים מהמסר שהפולנים מעבירים לדור הבא. אנו מביעים את עמדתנו הנחרצת לפיה חוק השבת הרכוש הוא ההגדרה המילולית לביצוע 'הרצחת וגם ירשת'. התהליך לשכתוב ההסטוריה מסוכן במיוחד, ואני מקווה שחברי הפרלמנט בפולין יגלו אחריות ויחדלו מקידום החוק".
3 צפייה בגלריה
יוראי להב הרצנו יש עתיד
יוראי להב הרצנו יש עתיד
יזם את המכתב לפרלמנט הפולני. ח"כ להב הרצנו
את עיקר הזעם כלפי פולין הפנה באחרונה שר החוץ יאיר לפיד, שאמר ברקע הדברים כי "החקיקה תפגע בצורה קשה ביחסינו עם פולין, שיודעת היטב מהו הדבר הנכון והראוי לעשותו. כל שלב בהתקדמות הזו הוא התפתחות חמורה בעינינו. לא נרפה בעמידה העיקשת על כבודם של קורבנות השואה, שימור זכרם וזכויותיהם. החקיקה תפגע בצורה קשה ביחסינו עם פולין".
החקיקה המוצעת, שתחול בדיעבד, תגרום לכך שיהיה זה בלתי אפשרי כמעט לערער על החלטות שהתקבלו בנושא הרכוש הגזול לפני יותר מ-30 שנה. מדובר גם בהחלטות על הלאמת רכוש בתקופה הקומוניסטית, שהתקבלו ללא בסיס חוקי או תוך הפרה בוטה של החוקים שקבעו הקומוניסטים עצמם. אם החוק יאושר, הוא ישפיע על כ-90% מתביעות ההשבה.