תיעוד הרצח של פואד מרעי בחיפה

הרצח הזה זעזע רבים בחיפה. תושב העיר פואד מרעי, בן 27, נורה למוות כשעמד מחוץ לבית העסק שלו ברחוב אלנבי. בתיעוד ממצלמות אבטחה נראו שני רוכבים על קטנוע עוצרים לידו, אחד מהם יורד מהאופנוע ויורה לעברו שבעה כדורים. שלושה מהם פגעו בו והביאו למותו. (התיעוד, הקשה לצפייה, מופיע בראש הכתבה). החשודים נמלטו בנסיעה מהירה ונעצרו בהמשך על ידי המשטרה. אלא שכעת הוחלט שהם לא יורשעו ברצח - אלא בעבירה פחותה יותר.
בפרשה הזאת הוגש כתב אישום נגד שני תושבי חיפה, האחד בן 19 וחברו שבעת האירוע היה קטין בן 17 בלבד, בגין עבירה של רצח בנסיבות מחמירות. ואולם, בשל קשיים ראייתיים, הגיעו סנגוריהם של הנאשמים עורכי הדין רונן חליוה, דוד יפתח ויוסי זילברברג, להסדר טיעון עם הפרקליטות. נגד הנאשמים הוגש כתב אישום מתוקן, הם הורשעו בעבירות של סיוע לחבלה בכוונה מחמירה וכן עבירה של החזקת נשק, ונידונו ל- 7.5 שנות מאסר בפועל בלבד ולמאסר על תנאי. כמו כן הם ישלמו לאמו של מרעי פיצויים על סך 258 אלף שקלים.
2 צפייה בגלריה
פואד מרעי הנרצח מחיפה ואחיו התאום מורד
פואד מרעי הנרצח מחיפה ואחיו התאום מורד
פואד מרעי (מימין) ואחיו התאום. אחד הנאשמים ניסה להימלט לירדן
לפי כתב האישום המקורי שהוגש, הרקע לרצח הוא קשר שניהל מרעי כמה חודשים לפני הרצח עם קרובת משפחתו של אחד הנאשמים. הנאשם וחברו לא ראו את הקשר בעין יפה והחליטו לגרום למותו. עוד נטען כי "לצורך ביצוע הרצח, השניים הצטיידו באופנוע וגם באקדח. ב-12 בנובמבר 2019, השניים נסעו לרחוב אלנבי, לחנות בשם 'פופו סנטר', כשהם רכובים על האופנוע. הם הבחינו במנוח כשהיה מחוץ לחנות - ואחד הנאשמים ירה לעבר מרעי מספר יריות. מרעי התמוטט על הרצפה. אחיו שהיה בקרבת מקום, נמלט לתוך החנות והזעיק עזרה".
עוד תוארו הניסיונות של הנאשמים להימלט מזרועות אכיפת החוק. הנאשם הקטין ניסה לברוח לירדן, וארבעה ימים לאחר הרצח נעצר במעבר הגבול על ידי המשטרה. החשוד השני נעצר בתאריך בתחילת חודש דצמבר 2019 על ידי המשטרה, כשהוא מסתתר בצימר בצפון.
בכתב האישום המתוקן שהוגש במסגרת הסדר הטיעון כבר לא נטען כי הם אלו שירו לעבר מרעי, אלא שהם "סייעו לאחרים לגרום למרעי חבלה חמורה שלא כדין, בכוונה לגרום לו נכות או מום או חבלה חמורה בעוד אותם אחרים גרמו למותו". עוד נטען, כי "הם החזיקו ביחד עם אותם פלונים את הנשק והתחמושת שלא על פי היתר כדין".
שופטי בית המשפט המחוזי בחיפה אבי לוי, ערן קוטון ואיל באומגרט, ציינו בגזר הדין, כי קראו בכאב את דבריה של טובה, אמו של המנוח, על "הנזקים הקשים, הפיזיים והכלכליים, המלווים אותה מאז שאיבדה את בנה היקר". השופטים אף קראו גם את הדברים שנמסרו על ידי אביו ואחיו של המנוח, ולפיהם "ניתן להבין שהאב והאח אינם כשהיו ערב האירוע, אירוע המהווה אסון כבד לבני המשפחה לכל הדעות".
2 צפייה בגלריה
 עורכי הדין רונן חליוה, דוד יפתח ויוסי זילברברג
 עורכי הדין רונן חליוה, דוד יפתח ויוסי זילברברג
עורכי הדין רונן חליוה, דוד יפתח ויוסי זילברברג
(צילום: מוטי קמחי)
השופטים הוסיפו, כי "הסדר הטיעון אשר הושג בין הצדדים, נעוץ כל כולו בשורשי חומר הראיות אשר הוצג בפני בית המשפט. כפי שציינה בעדינות רבה בא כוח המאשימה, גם בית המשפט התוודה לחלק משמעותי מחומר הראיות ולקשיים אשר עמדו בפני התביעה בבואה להוכיח את אשמת הנאשמים אשר נכללה בכתב האישום המקורי. בנסיבות אלה, אין האמור בהסדר הטיעון המגלם תוצאה אידיאלית מבחינת המדינה וגם לא כזה המגלם תוצאה אופטימלית מבחינת הנאשמים, אלא תוצר של פשרה כאשר שני הצדדים ערים היו למגבלות המשפטיות העומדות בדרכן ורצונם להגשים את מלוא מאווייהם המשפטיים".
עו"ד רונן חליוה שייצג את הנאשמים אמר ל-ynet: "הסדר הטיעון משקף את הקשיים הראייתיים שהתעוררו בעקבות חקירות נגדיות של עדי התביעה על ידי הסניגורים. ההסדר הינו הוכחה לכך שמרשינו אינם אלה שגרמו למותו של המנוח".