דיין בית הדין למשמורת, הממונה על פיקוח על הכניסה לגבול ישראל מפרסם היום (ראשון) אזהרה חריגה ומתריע מפני הקלות שבה ניתן להסתנן לישראל. האזהרה הייתה כחלק מהחלטה של הדיין אסף נעם, בעניינה של מסתננת מגאורגיה ששילמה למבריחים כסף כדי להסתנן לישראל דרך פרצות אבטחה בנתב"ג. התיירת נעצרה והורחקה מישראל אך ניסתה להסתנן שוב באותה דרך בדיוק בתוך זמן קצר. בשל כך הוציא הדיין התרעה חריגה בחומרתה כנגד המשך המצב הקיים.
בהחלטה שהוציא הדיין נעם הוא הוסיף אזהרה חמורה אותה ביקש להעביר לידיעת מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה לאור היקף וחומרת התופעה של הסתננות לישראל, לגבי הקלות שבה הדבר נעשה כולל זיוף מסמכי זיהוי, והעדר כל ענישה בגין עבירות אלו גם במקרים של פשיעה חוזרת.
2 צפייה בגלריה
ביקורת הדרכונים בכניסה לישראל
ביקורת הדרכונים בכניסה לישראל
ביקורת הדרכונים בכניסה לישראל
(צילום: shutterstock)
ההחלטה עוסקת במסתננת מגאורגיה ששילמה למבריחים 5,000 דולר על מנת להסתנן לישראל דרך פרצות אבטחה בנמל התעופה בן גוריון בשנת 2017. לאחר שנעצרה והורחקה מישראל בשנת 2019, המסתננת שילמה פעם נוספת למבריחים, הפעם סכום של 7,000 דולר, והסתננה לישראל באותה דרך בדיוק חודשיים בלבד לאחר שהורחקה. לאחר מכן היא אף רכשה שתי תעודות זהות מזויפות והשתמשה בהן על מנת לעבוד בישראל.
לאחר כמה שנים בהן שהתה בישראל באופן לא חוקי, הגיעה המסתננת כבדרך אגב למשרדי רשות האוכלוסין על מנת להגיש בקשה לקבל מעמד בישראל מכוח נישואין עם אזרח ישראלי שנעשו בזום והיא נעצרה על-ידי הפקחים שהעבירו אותה למשמורת, לאחר שגם בקשתה לאיחוד משפחות לא נמצאה אמינה.
לאחר שערעור על החלטת רשות האוכלוסין נדחה על-ידי בית הדין לעררים והערעור על החלטת בית הדין נדחה בבית המשפט המחוזי, היא הגישה ערעור נוסף על עצם צו ההרחקה לבית המשפט המחוזי, מבלי למצות הליכים מול בית הדין לעררים. הערעור נדחה לבסוף בנימוק שעליה למצות קודם את ההליך בבית הדין לעררים, אך שופטת המחוזי מיכל אגמון גונן הוציאה צו ביניים נגד הרחקתה למשך 14 יום לאחר מתן פסק הדין.
למרות צו הביניים של המחוזי, הדיין אסף נעם קבע כי אין מניעה להחזיק אותה במשמורת למשך התקופה הזו עד שתמצה את ההליכים. בנוסף, הדיין ביקש להעביר את ההחלטה לידי מנכ"ל רשות האוכלוסין לנוכח "החומרה היתרה של הסתננות המוחזקת לישראל פעמיים".
תורים בביקורת הגבולות בנתב"ג

מעבר למקרה הפרטני, הדיין הוסיף אזהרה חמורה וחריגה נוספת על היקף התופעה באופן כללי: "התנהלותה החמורה של המוחזקת - אשר חוקי מדינת ישראל וריבונותה הם בעיניה כאסקופה הנדרסת אמורה לעורר דאגה רבה הן בהיבט קלות ההסתננות לישראל דרך נתב"ג, כפי שעולה במקרים רבים לאחרונה בבית הדין וכן בהיבט היעדר האכיפה ומיצוי הדין מול מסתננים חוזרים כדוגמת המוחזקת".
עו"ד יונתן יעקובוביץ, מייסד ומנהל הפעילות במרכז למדיניות הגירה ישראלית מסר כי: "אזהרת בית הדין צריכה לשמש תמרור אזהרה בוהק עבור ממשלת ישראל ורשויות האכיפה. שנים לאחר שחשפנו את התופעה ואף שמבקר המדינה הוציא דוח חסוי בעניין, ההסתננות דרך פרצות אבטחה בנתב"ג ממשיכה ביתר שאת. זה אבסורד מוחלט שמדינת ישראל השקיעה מיליארדים לבניית גדר בגבול מצרים, בזמן שאלפים פשוט מסתננים מתחת לאף שלה דרך נמל התעופה שאמור להיות מהמאובטחים בעולם. בנוסף לסוגיית ההגירה, יש כאן גם פרצה שיכולה לשמש גורמי פשיעה וטרור ולכן צריך לסגור אותה באופן מיידי. מעבר לכך, כפי שציין הדיין, ההחלטה חושפת תופעה חמורה לא פחות של מהגרים ומסתננים שעוברים על כל חוקי ההגירה של ישראל שוב ושוב ובמקום לנקוט נגדם בסנקציות והעמדה לדין, קונים להם כרטיס טיסה הביתה על חשבון משלם המיסים הישראלי. אנו קוראים לשנות מדיניות ועל מנת לייצר הרתעה יש להעמיד את המסתננת לדין ורק לאחר שתסיים לרצות את עונשה - להרחיקה מישראל".

הפרצה שנחשפה בפרשת אפי נוה

הקלות שבה ניתן להסתנן לישראל מבלי לעבור דרך ביקורת הגבולות נחשפה ביתר שאת בפרשת אפי נוה, כאשר הוא יצא ונכנס לישראל על-ידי היצמדות לבת זוגו בעת שהיא עברה בשער הכניסה. לאורך השנים במרכז נחשפו פרצות נוספות כגון שימוש באישורי מעבר של אנשים אחרים (גייט פאס) ואף מעורבות של עובדי נמל התעופה בהברחת מסתננים. הנתונים הועברו לידי מבקר המדינה ובדוח שיצא מטעמו במאי 2023 נקבע כי מדובר ב"פרצה העלולה לאפשר לגורמי פשיעה וטרור זרים וישראלים להיכנס לארץ ולצאת ממנה. מדובר בפרצה של ממש בביקורת הגבולות". בנוסף קבע המבקר כי "דוח זה חושף אפוא פרצות ממשיות בכניסה של זרים דרך נתב"ג".
2 צפייה בגלריה
אפי נוה ובת זוגו בבית המשפט
אפי נוה ובת זוגו בבית המשפט
אפי נוה ובת זוגו בדיון בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
על אף שהוכנסו מאז שינויים קלים בשערי הכניסה וכבר בדוח מבקר המדינה משנת 2020 דווח כי על-פי נתוני המשטרה בין השנים 2019-2017 חלה עלייה של למעלה מ-800% במספר תיקי החקירה וכתבי האישום שהוגשו כנגד ישראלים בגין כניסה לא חוקית לישראל והכנסת זרים בניגוד לחוק, כפי שמזהיר דיין בית הדין לעררים וכן ממעקב שמבצע המרכז למדיניות הגירה ישראלית, קצב ההסתננות רק הולך וגובר.
יתרה מכך, על-אף שפורסם כי בקרוב תוכנס מערכת של שערים כפולים, והמרכז למדיניות הגירה ישראלית מברך על כך, המרכז מודע למספר פרצות אבטחה נוספות שלא יקבלו מענה מצעד זה. כמו כן, נתוני המשטרה אינם מלמדים על הגשת כתבי אישום נגד המסתננים עצמם ועל כן התמריץ להמשיך ולנצל כל פרצה אפשרית נותר פתוח לחלוטין. בהתאם למדיניות הקיימת, לא רק שאין כל ענישה, אלא שמדינת ישראל מממנת על חשבונה כרטיס חזרה למדינת המוצא, בעלות של עשרות מיליוני שקלים בשנה.