קמפיין הבחירות של קמלה האריס, מועמדת הדמוקרטים לנשיאות ארה"ב, החל רק לפני שבוע וקצת – אבל כבר מעורר התלהבות גדולה בקרב הבייס הדמוקרטי, ובמפלגה מקווים שהמומנטום ממנו היא נהנית יימשך ויסייע לה לא רק לגייס עוד ועוד תרומות אלא גם לצמצם את הפער מול דונלד טראמפ בסקרים ואף לעקוף אותו.
עדות להתרגשות הגדולה בקרב הדמוקרטים ממועמדותה של האריס, סגניתו של הנשיא ג'ו ביידן שהחליפה אותו במרוץ לבית הלבן, היא העובדה שעד כה גייסה – בתוך ימים בודדים – יותר מ-200 מיליון דולר. לפי הקמפיין 66% מסכום העתק הזה גויס על ידי תורמים חדשים, ובנוסף הוחתמו 170,000 מתנדבים חדשים. חלק נכבד גייס הקמפיין באמצעות "עצרות וירטואליות" ענקיות שנערכות דרך הזום, כל אחת מהן מתמקדת בפלח אוכלוסייה ספציפי שהאריס מקווה לזכות בקולותיו.
4 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
200 מיליון דולר בתוך שבוע. קמלה האריס
(צילום: REUTERS/Vincent Alban)
הלילה (בין שני לשלישי) השתתפו לפי הקמפיין יותר מ-190 אלף איש במפגש זום תחת הכותרת "בחורים לבנים למען האריס" (White Dudes for Harris). שיחת הזום הענקית נמשכה שלוש שעות וחצי, ולצד שלל בכירים דמוקרטים הופיעו בה גם ידוענים רבים – כולם כמובן לבנים. בין היתר דיבר במפגש השחקן ג'ף ברידג'ס, שידוע בין היתר כמי שגילם בסרט הפולחן "ביג לבובסקי" את דמותו של ג'פרי לבובסקי המכונה "The Dude" – אותו כינוי סלנג לבחורים בעלי אופי "היפי" ששימש ככותרת שיחת הזום. ברידג'ס אמר בשיחה כי כאשר נאמר לו עליה הוא התרגש. "אני מתאים, אחי! אני לבן, אני דוּד ואני בעד האריס", אמר הכוכב הוליוודי. "קמלה היא כל כך הבחורה שלנו. אני יכול לראות אותה נשיאה. אישה נשיאה, כמה מרגש!".

מגוון של לבן

במפגש השתתפו כוכבים נוספים כמו השחקנים ג'וזף גורדון-לוויט, מארק המיל, מארק ראפלו, ג'וש גד ושון אסטין, וכן הזמר ג'וש גרובן. המיליארדר ריד הופמן, ממייסדי "לינקדאין", ומפיק העל ההוליוודי ג'יי ג'יי אברהמס, הבטיחו שניהם להשוות תרומות של 50,000 דולר שייתרמו במהלך השיחה. בסופו של דבר, כך לפי הקמפיין, גויסו בשיחה הזו כמעט 4 מיליון דולר. "איזה מגוון של לבן יש לנו כאן", התפלא השחקן בראדלי וויטפורד (המוכר מהסדרה "הבית הלבן") בשיחת הזום. "זה כמו קשת של בז'".
בין הפוליטיקאים שלקחו חלק בשיחה היו גם כמה שהאריס שוקלת לבחור כסגנה במרוץ לנשיאות: שר התחבורה האמריקני פיט בוטיג'ג', מושל מינסוטה טים וולז ומושל אילינוי ג'יי בי פריצקר. גם מושל צפון קרוליינה רוי קופר שהשתתף במפגש הווירטואלי הוזכר כסגן אפשרי, אבל כבר הודיע שהסיר את מועמדותו.
4 צפייה בגלריה
ג'ף ברידג'ס  בשיחת זום ענקית למען קמלה האריס בחירות ארה"ב
ג'ף ברידג'ס  בשיחת זום ענקית למען קמלה האריס בחירות ארה"ב
השחקן ג'ף ברידג'ס בשיחת הזום הלילה. "קמלה היא הבחורה שלנו!"
(צילום: יוטיוב)
4 צפייה בגלריה
ג'וזף גורדון-לוויט בשיחת זום ענקית למען קמלה האריס בחירות ארה"ב
ג'וזף גורדון-לוויט בשיחת זום ענקית למען קמלה האריס בחירות ארה"ב
גם השחקן ג'וזף גורדון-לוויט דיבר במפגש הזום הענקי
(צילום: יוטיוב)
"הווייבים כאן מדהימים", אמר בוטיג'ג' בשיחת הזום, ומושל מינסוטה תקף בה את טראמפ תוך שימוש במילים בוטות. וולז אמר לרבבות המשתתפים בשיחה כי הוא מתרגש לאור האפשרות שהאריס תביס את טראמפ: "תגרמו לממזר הזה להתעורר אחר כך ולדעת שאישה שחורה כיסחה לו את התחת ושלחה אותו הלאה. ואתם יודעים מה, זה משהו שהבחור הזה הולך לחיות איתו כל שארית חייו".
במפגש טענו כמה מהממשתפים כי כאשר גברים לבנים תומכים בזכויותיהם של קבוצות אחרות גם הם יוצאים נשכרים מכך, וקראו להם לתמוך בזכויות לבצע הפלה – סוגיה מרכזית שהדמוקרטים והאריס מתכוונים להדגיש בקמפיין. הם מאשימים כי אם טראמפ ינצח הוא והרפובליקנים יקדמו איסור כלל-ארצי על הפלות, ולא יסתפקו בפסיקת העליון מ-2022 שהעבירה את ההכרעה למדינות השונות בארה"ב. טראמפ, יצוין, מכחיש שיתמוך באיסור ארצי שכזה.
טראמפ נהנה לפי הסקרים מתמיכתם של רוב הגברים הלבנים בארה"ב, וניצח בקרבם הזה הן ב-2016 והן ב-2020. בשתי מערכות הבחירות הללו עמד שיעור התמיכה בו בקרב גברים לבנים על יותר מ-60%. "אם גברים לבנים פשוט יגיעו (לקלפי), אם נתייצב זקופים ונשמיע את קולנו, אם נדבר על מה זה אומר להיות באמת בן זוג נהדר, להיות גבר – שזה להגן, לסייע ולרומם, לא להנמיך – כולנו נהיה במצב טוב יותר בזכות זה", אמר רוס מוראלס רוקטו, ממארגני שיחת הזום הלילה למען האריס.
מושל מינסוטה: "אישה שחורה תכסח לטראמפ את התחת"
השיחה היא האחרונה בסדרה של שיחות זום ענקיות שבהן גייס הקמפיין של האריס מיליונים רבים. הראשונה הייתה כבר ב-21 ביולי, ממש באותו ערב שבו הודיע ביידן על פרישה מהמרוץ בצל הלחץ האדיר במפלגתו, אחרי ההופעה הנוראית שלו בעימות מול טראמפ לפני כחודש – הופעה שבה נראה הנשיא בן ה-81 חלש ומבולבל באופן שהעלה דרמטית את החשש מיכולתו לנצח את טראמפ.

תילחמו למען האחות הזו

עוד לפני כן לא הייתה כלל התלהבות במפלגה הדמוקרטית ממועמדותו של הנשיא הקשיש, אבל עם הודעתו באותו ערב על תמיכה בהאריס כמחליפתו היא גיבשה במהירות תמיכה סביבה והבטיחה בתוך ימים אחדים את מועמדותה – שצפויה לקבל אישור רשמי לקראת הוועידה הדמוקרטית הלאומית בשיקגו בחודש הבא. שיחת הזום שנערכה ביום ראשון בשבוע שעבר מותגה תחת הכותרת "נשים שחורות למען האריס", והשתתפו בה 44,000 איש. לפי המארגנים גויסו בשיחה, שנמשכה ארבע שעות, 1.6 מיליון דולר – אף שהיעד המקורי היה רק מיליון אחד בתוך 100 ימים.
"הרגשתי ממש כמו כשאובמה זכה במועמדות. הייתי כל כך נרגשת", אמרה על אותה שיחת זום לאטושה בראון, פעילה מארגון בשם Black Voters Matter. "התגובה הראשונה שלי הייתה, 'אוקיי הוא בחוץ. עכשיו אנחנו חייבים להילחם עבור האחות הזו'". האריס בת ה-59, נציין, תהיה האישה הראשונה אי-פעם בבית הלבן אם תנצח – וגם הנשיאה הראשונה ממוצא דרום-אסייתי. גם שיחת זום עבור נשים אסייתיות אורגנה למען המועמדת הדמוקרטית, וכן שיחה שיועדה לנשים לטיניות.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ עצרת מינסוטה דגל
ארה"ב דונלד טראמפ עצרת מינסוטה דגל
הנשים יכריעו את הבחירות? טראמפ
(צילום: Stephen Maturen / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
שיחת הזום הגדולה ביותר עד כה שנערכה למען האריס הייתה ביום חמישי האחרון, והיא יועדה לנשים לבנות. לפי הדיווחים בארה"ב היו בה כ-200,000 משתתפות, אם כי מיד אחרי השיחה אמרו בקמפיין שהמספר עומד על 160,000. לפי הקמפיין, גם המספר הקטן יותר היווה את שיחת הזום הגדולה ביותר אי-פעם וגויסו במהלכה 11 מיליון דולר.
"נשים לבנות מהוות את קבוצת המצביעים הגדולה ביותר במדינה הזו. אנחנו מהוות 40% מכלל הבוחרים ואנחנו מפוצלות לפי קווים של דת, נישואים וחינוך", אמרה ל-CBS שאנון וואטס, פעילה במאבק נגד אלימות נשק בארה"ב שהייתה מבין מארגני שיחת הזום. "אפילו שינוי קטנטן בדפוסי ההצבעה שלנו יכול להכריע בחירות שלמות, ולכן זו הייתה השיחה שהיינו צריכות לערוך במפגש הזה".

הרפובליקנים תוקפים: "גישה גזענית"

הרפובליקנים מצדם תוקפים את האריס על שיחות הזום שמתמקדות בקבוצות ובזהויות ספציפיות, ומכנים זאת גישה "גזענית" ו"נואשת" בניסיון לגבש תמיכה במחנה הליברלי. אבל גם אנליסטים רפובליקנים מודים שעד כה הקמפיין של האריס מתנהל בצורה יעילה למדי, ומזהירים כי אל לטראמפ ולאנשיו לזלזל במומנטום שלה. היועץ והסוקר הרפובליקני וויט איירס אמר ל-BBC כי שיחות הזום הענקיות של האריס בימים האחרונים הן "סימן להתלהבות אדירה מהמועמדות שלה".
עצרת הבחירות הראשונה של האריס, בשבוע שעבר
(צילום: רויטרס)

איירס מציין כי עד כה האריס הצליחה להימנע מפליטות פה או תקריות מביכות באירועים הפומביים שערכה, ולדבריו שיחות הזום מסייעות לה לתקשר עם הבוחרים במסגרת בלתי רשמית ולהעביר להם את מסרי הקמפיין. לדבריו הקמפיין שלה מנוהל, לפחות בשלביו הראשונים, בצורה שונה לחלוטין מהקמפיין הקודם שלה בפריימריז הדמוקרטיים ב-2019, שבו לפי איירס היא דיברה "ג'יבריש" באופן לא קוהרנטי והתקשתה להבהיר את עמדותיה בסוגיות מפתח. "אם היא תנהל את הקמפיין שלה כמו בפעם הקודמת, הוא יקרוס ודונלד טראמפ ירקוד כל הדרך אל הבית הלבן. ומהצד השני, אם היא תלמד איך להיות מועמדת לאומית כשירה, חרף לחץ אדיר, היא תוכל לתת לו מאבק עיקש".
לפי הסקרים האריס כבר החלה לצמצם את הפער מול טראמפ, גם במדינות המפתח שיכריעו את הבחירות, אבל בינתיים הוא ממשיך להוביל עליה בפער קטן. לפי "ניו יורק טיימס", ממוצע הסקרים הבוחנים את דעת הקהל הארצית, שאינה מכריעה את תוצאות הבחירות אך כן עשויה ללמד על מגמות משתנות – האריס זוכה לשיעור תמיכה של 47% וטראמפ ל-48%.
ב-97 הימים שנותרו עד לבחירות בנובמבר צפויה האריס להדגיש, לצד סוגיית ההפלות, גם את הרשעתו של טראמפ בפלילים – ומנגד את עברה של האריס כתובעת הכללית של קליפורניה. היום הודיע הקמפיין שלה כי החל לנצל את סכומי הכסף האדירים שגייס, וכי ישקיע 50 מיליון דולר עבור בליץ פרסומות שיבליטו את המסרים הללו. הפרסומת הראשונה שהקמפיין החל לשדר מציג את האריס כמנהיגה "חסרת פחד" והקריין נשמע אומר בה בין היתר: "כתובעת, היא הכניסה לכלא רוצחים ומתעללים".
(הפרסומת החדשה של האריס)
גם הקמפיין של טראמפ הודיע היום על בליץ פרסומות, אם כי בסכום קטן הרבה יותר של 12 מיליון דולר, שיתמקד בהצגתה כ"חלשה" מול משבר ההגירה. בפרסומת נטען כי היא זו שאחראית לכאורה למיליוני המהגרים שזרמו מגבול מקסיקו לארה"ב בתקופת ביידן, ולמגפת האופיואידים שנובעת בין היתר מסחר בלתי חוקי דרך הגבול: "כושלת. חלשה. ליברלית מסוכנת", מתארת אותה הפרסומת שתשודר במדינות המפתח.