(צילום: אלי מנדלבאום, אסף חן)

פחות מיממה לאחר שהחוק לפיזור הכנסת אושר בקריאה ראשונה, וחברי הכנסת ממפלגות הקואליציה מכינים עצמם להקדמת הבחירות הצפויה. שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (תקווה חדשה) אמר הבוקר (שלישי) לאולפן ynet כי "בפוליטיקה הישראלית הכול יכול לקרות, אבל אני מעריך שזה נגמר". לדבריו, "היה ניסיון של האופוזיציה לכפות עלינו תאריך בחירות שנוח למפלגות חרדיות. זה חלק מאותה מגמה שכל הזמן נמשכת – אי אפשר להכניס סיכה בין נתניהו למפלגות חרדיות".
התהפכו היוצרות – האופוזיציה מרחה זמן ואתם רציתם כבר לפזר. "בהתחלה הליכוד הסכים ל-1 בנובמבר, ואז שינה עמדה בעקבות לחץ המפלגות החרדיות. הם ניסו לקחת כל חקיקה ממשלתית כבת ערובה – מענק עצמאים בעקבות נזקי האומיקרון, חוק המכר וחוק המטרו – שעדיין נשאר בן ערובה".
מה הסיכוי להעביר אותו? "במסגרת ההסכמות כרגע האופוזיציה הטילה עליו וטו. אני מקווה שהתאריך יוכרע על פי הצבעה במליאה, ושבכל זאת יעבירו אותו".
לדבריו, "גם הליכוד לא קיבל את התאריך שהוא רצה, זה יוכרע בהצבעה במליאה. לגבי החקיקה, קיבלנו הרבה מאוד: עשרות חוקים ממשלתיים שכל אחד מהם חשוב לציבור שמקשיב לנו".
2 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"נרוץ כתקווה חדשה בראשותו". סער
(צילום: יואב דודקביץ)
איך אתם רצים? חיבור עם ימינה הוא לא הדבר הנכון לעשות? "נרוץ כתקווה חדשה בראשות גדעון סער. מאז ההכרזה על בחירות, אנחנו עוברים בכל הסקרים שפורסמו. נכון שכרגע אנחנו עומדים על ארבעה מנדטים, אבל נגיע ליותר מזה ונכריע את הבחירות".
סיימת עם הליכוד במתכונתו הנוכחית? "אין להם אידיאולוגיה – הכל מסתכם בשאלה האם זה טוב או רע לנתניהו. תסתכלו על תקנות יו"ש – מישהו חלם שהימין והליכוד יפעלו לחסום אותן? בהתחלה אמרו לנו שזה כדי להפיל ממשלה. הנה, הממשלה נופלת ועדיין הם לא מוכנים להעביר את זה".

"נתניהו חולם על ממשלת כהניזם"

סגן שר החוץ עידן רול (יש עתיד) מצטרף לאלקין בדעה שההליכה לבחירות היא ודאית בשלב זה: "אין פה באמת פוטנציאל לממשלה חלופית". הוא אמר לאולפן ynet כי "העם צריך לקבוע מי מקים ממשלה, הקואליציה הוכיחה שהיא לא יכולה להחזיק". הוא הוסיף: "יש לקח מאוד ברור מהקואליציה שלנו – כדי שהיא תהיה יציבה, צריך מפלגות גדולות שהולכות כגוף אחד ולא מזגזגות".
(צילום: אסף חן)

יכולתם להקים ממשלה אחרת – שלפיד ידבר עם ביבי וכל אחד יתבגר קצת. "היינו בסרט הזה, היינו בממשלה עם נתניהו והוא פיטר את יש עתיד בטלפון, לגנץ הוא עשה תרגיל עם התקציב. הממשלה הבאה שנתניהו חולם עליה היא לא ממשלת ימין, אלא ממשלת כהניזם".
הוא הדגיש כי "נתניהו חולם על קואליציית 61, זה המקסימום. מתוכם, לפי הסקרים, הולכים להיות 10 מנדטים של בן גביר-סמוטריץ'. אין לי בעיה עם ממשלות ימין, אני חושב שהן עשו עבודה מעולה. ממשלת נתניהו-בן גביר זו לא ממשלת ימין, ויש עתיד מתכוונת לחסום אותם".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
"נחסום את ממשלת נתניהו-בן גביר"
(צילום: יואב דודקביץ)
רול התייחס להסכמות שהוחלטו טרם פיזור הכנסת, ואמר כי "הליכוד, בסחטנות טיפוסית, דאגו לעצמם לעוד תקציב למימון מפלגות". לדבריו, "חבל שגם ברגעים כאלה כשהכנסת כבר מתפזרת, אין התעלות בליכוד לגבי החוקים שיטיבו עם הציבור".

"גנאים ורינאווי זועבי פגעו אנושות בקואליציה"

ח"כ אבתיסאם מראענה (העבודה) התייחסה למאזן גנאים (רע"מ) וג'ידא רינאווי זועבי (מרצ), חברי הכנסת הערבים שאתגרו את הקואליציה, והיו חלק משמעותי מהמשבר שנוצר בה. היא אמרה לאולפן ynet: "אין ספק שלכל אחד יש את עמדתו ודעותיו. גם לי היה מאוד קשה עם כל מיני חוקים, אבל ידעתי לראות את המטרה".
(צילום: אסף חן)

לדבריה, "אני חושבת שהם טיפסו מהר מדי על עץ גבוה, ולא הצליחו לרדת ממנו. הם לא הבינו שהם פוגעים בקואליציה אנושות, ולצערי הרב אנחנו לקראת בחירות".
לדעתך הם פגעו בחברה הערבית יותר משהועילו? "מצד אחד, אני שומעת קולות שאומרים שהגזענות מאז החריפה, יש חרדה מאוד גדולה בציבור הערבי לגבי הסיטואציה. מצד שני, מחזקים אותי ואומרים לי שהפעילות שלי בקואליציה הייתה למען החברה הישראלית כולה, שלא עבדתי רק על התגית הערבית".
את רצה בפריימריז? "בוודאי. אני חושבת שהחברה הישראלית צריכה את הקול שלי – קול ליברלי, חילוני וערבי, המחבר שותפות ערבית-יהודית".