פואד שוכר, שנחשב למפקד הצבאי הבכיר ביותר בחיזבאללה, חוסל לפני כשבועיים וחצי בתקיפה ישראלית. בישראל האשימו כי הוא האחראי לטבח הילדים במג'דל שמס, והבוקר (ראשון) נחשפו פרטים חדשים ב"וול סטריט ג'ורנל" על האופן שבו חוסל בדאחייה בביירות - עם מה שכלל כנראה פריצה לרשת פנימית של ארגון הטרור השיעי, לצד שיחת טלפון שהביאה אותו לעלות לקומה ה-7 בבניין שבו התגורר וגם עבד.
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של בכיר הארגון חיזבאללה פואד שוכר
הלוויתו של בכיר הארגון חיזבאללה פואד שוכר
הלווייתו של פואד שוכר
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
הגרי מודיע על חיסול שוכר
(צילום: דובר צה"ל )

בעיתון תואר כי ישראל הרגה "רוח רפאים". שוכר היה אחת הדמויות החשובות בחיזבאללה בהיסטוריית הארגון, אבל חי חיים כמעט בלתי-נראים. הוא הופיע מעט, בכינוסים קטנים של הארגון, עם בכירים. מוקדם יותר השנה הגיע להלוויית אחיינו שנהרג בלחימה נגד ישראל - אבל השתתף בה כמה דקות בלבד. הוא היה כל כך "סודי", עד שברשתות הלבנוניות פרסמו תמונות שגויות שלו לאחר מותו.
את היום האחרון שלו העביר שוכר במשרדו, בקומה השנייה בבניין מגורים בדאחייה. הוא התגורר באותו בניין, בקומה השביעית - כדי למנוע את הצורך לנוע יותר מדי. מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה סיפר ששוכר שוחח איתו רק שעות לפני שחוסל. בערב החיסול, כך סיפר גורם בחיזבאללה לעיתון האמריקני, "שוכר קיבל שיחת טלפון ממישהו שאמר שיעלה לדירה שלו - חמש קומות מעלה. בסביבות 19:00, החימושים הישראליים הוטלו אל תוך הדירה ולעבר שלוש קומות תחתיה - מה שגרם למותו של שוכר, אשתו, שתי נשים נוספות ושני ילדים.
הבקשה לשוכר שיעלה לקומה השביעית, שם היה קל יותר לפגוע בו, הגיעה מ"מישהו שכנראה פרץ את רשת הקשר הפנימית של חיזבאללה", לשון הגורם בחיזבאללה שצוטט בעיתון. לפי הגורם, חיזבאללה ואיראן ממשיכים לחקור את הכשל המודיעיני - ומאמינים שישראל הצליחה להתגבר על אמצעי ההגנה של הארגון באמצעות טכנולוגיה מתקדמת יותר וכלי פריצה.
חיזבאללה מכחיש את פרטי הפרסום בעיתון האמריקני. בהודעה רשמית של ארגון הטרור השיעי צוין: "כולו מלא בשקרים, אין קשר לאמת. אף אחד מהכתבים ששמותיהם נכתבו בכתבה לא פגש מעולם בכיר בחיזבאללה. הסיפור שקרי מיסודו. המקור הוא דמיונם של הכותבים שמטרתם לקדם את התעמולה הישראלית". בחיזבאללה אף הביע ביקורתו על אמצעי תקשורת ערביים שפרסמו את הידיעה "ללא בדיקה".
5 צפייה בגלריה
חסן נסראללה ופואד שוכר
חסן נסראללה ופואד שוכר
נחשב ליד ימינו של נסראללה. שוכר לצד מזכ"ל חיזבאללה
(צילום: Hezbollah Military Media, AP)
5 צפייה בגלריה
הזירה בה חוסל המחבל פואד שוכר
הזירה בה חוסל המחבל פואד שוכר
הבנין שבו חוסל שוכר. "גופתו עפה לבניין השכן"
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
5 צפייה בגלריה
הזירה בה חוסל המחבל פואד שוכר
הזירה בה חוסל המחבל פואד שוכר
הזירה בה חוסל המחבל פואד שוכר
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
מאז החלה הלחימה בין ישראל לחיזבאללה, הארגון נקט אמצעי ביטחון קשים בקרב אנשיו. נסראללה הורה למחבלי חיזבאללה ומשפחותיהם לא להשתמש בטלפונים. מלבד זאת, חיזבאללה החל להשתמש בשפות קוד גם ברשת הפנימית שלו - ולא רק ברשת החיצונית.
בבוקר שבו חוסל שוכר, חיזבאללה הורה למפקדים הבכירים בארגון להתפזר מחשש שהם נמצאים בסיכון - בשל איומי ישראל להגיב על הירי למג'דל שמס. לאחר התקיפה לא היה ברור אם שוכר חוסל: חלק חשבו שהוא נענה להוראות הפינוי, ולכן נשמעו גם דיווחים סותרים רבים על גורלו. גופתו, כך הסתבר, לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", עפה לבניין שכן.
שוכר חי כאמור בצללים, אבל אחרי חיסולו דאגו בחיזבאללה להדפיס את תמונותיו על גבי שלטי חוצות ובמסע הלווייתו הוקרנו סרטונים מקרבות שבהם השתתף. הוא נטמן בבית קברות ציבורי בביירות לצד צעיר שנהרג בלחימה בסוריה - שם סייע חיזבאללה לשלטון אסד בקרבות מול המורדים. "שמענו את שמו, אבל אף פעם לא ראינו אותו", סיפר שכן צעיר מחוץ לבניין שבו שוכר חוסל. "הוא היה כמו רוח רפאים".
מאז חיסולו של שוכר, הבטיח נסראללה לנקום את מותו של מי שהיה אחד היועצים הקרובים ביותר שלו. "אתם תבכו הרבה כי אתם לא יודעים אילו קווים אדומים חציתם. על האויב לחכות לכעס ולנקמה של אנשי העם הזה. חיסול מנהיגים לא משפיע על ההתנגדות, הניסיון מצביע על כך שההתנגדות מתחזקת", איים נסראללה בטקס ההלוויה של שוכר. מאז, בעקבות העיכוב בתגובה, אמר ש"ההמתנה של ישראל היא חלק מהתגובה שלנו".
נסראללה מבטיח לנקום על חיסול שוכר
(צילום: almanar)

5 צפייה בגלריה
הלוויתו של בכיר הארגון חיזבאללה פואד שוכר
הלוויתו של בכיר הארגון חיזבאללה פואד שוכר
(צילום: AP Photo/Mustafa Jamalddine)
בסוף השבוע אמר מקורב לחיזבאללה שהארגון לא יגיב לחיסול שוכר במהלך ניהול המו"מ להפסקת אש, כדי לא להיתפס כזה שפוגע במגעים. איתות דומה הגיע גם מאיראן, שהבטיחה לנקום את חיסולו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה - חיסול שאירע שעות בודדות לאחר התקיפה בביירות שבה חוסל שוכר. בעוד שישראל קיבלה אחריות על חיסולו של שוכר, היא שותקת בכל הנוגע להאשמות מצד איראן שהיא זו שאחראית לחיסול הנייה.
שוכר, שהיה בן 62 או 63 במותו, היה כאמור אחד מיועציו הקרובים ביותר של נסראללה. גורם מודיעיני בכיר אף כינה אותו "הלוחש לנסראללה". הוא נחשב למפקד הצבאי הבכיר ביותר בארגון, ושר הביטחון יואב גלנט התייחס אליו כאל "רמטכ"ל חיזבאללה", אם כי ייתכן שהתיאור הזה אינו מדויק. כתבנו רונן ברגמן דיווח בזמנו ששוכר היה אחראי על בניין הכוח בארגון הטרור: הוא היה אחד מהגורמים המרכזיים לתהליך הפיכתו של חיזבאללה מארגון טרור-גרילה לצבא מאורגן ומזוין. אחד התפקידים המרכזיים של שוכר, שהטרידו יותר מכל את ישראל, היה ראש פרויקט דיוק הטילים - מאמץ צבאי של חיזבאללה בעשור האחרון.