גורמים אלמונים ירו לעבר קפה נמרוד במלון גלילון בצפון
(צילום: אביהו שפירא )

שמשות בית קפה נופצו במסעדת "קפה נמרוד" במרכז גליליון הסמוך לאגמון החולה בגליל העליון, בעקבות ירי למקום הלילה (בין רביעי לחמישי). במשטרה אומרים כי הרקע לא ידוע, אך מדובר באירוע שלישי מסוגו בשבועות האחרונים, לאחר ירי לעבר מסעדת "כביש 90" בצומת מחניים, וקליעים שהונחו מחוץ למסעדת BBB בראש פינה. לפי החשד, לירי אחראים גורמים המבקשים לגבות דמי חסות.
בית הקפה הוקם לזכרו של רב סמל נמרוד שגב מראש פינה, שנפל בקרב במלחמת לבנון השנייה. בני משפחתו הקימו לזכרו מצפה במושבה ואת בית הקפה. אביו, חזי שגב, אמר היום כי הוא מרגיש כאילו ירו בבנו בשנית, בדיוק בתאריך בו מציינים 15 שנה למלחמה. "זה היה בערך ב-4:00, כשמישהו הגיע וריסס את הוויטרינה המרכזית, שמפרידה בין המרפסת לבית הקפה".
4 צפייה בגלריה
קפה נמרוד
קפה נמרוד
קפה נמרוד
(צילום: אביהו שפירא )
4 צפייה בגלריה
קפה נמרוד
קפה נמרוד
קפה נמרוד
(צילום: אביהו שפירא )
"לא מדובר רק בבית קפה, אלא באתר הנצחה לזכר נמרוד", אמר האב, שאמור לשוחח הבוקר עם מפקד מחוז צפון במשטרה, ניצב שמעון לביא. שגב הוסיף כי עד כה לא הייתה אליו פנייה בדבר גביית דמי חסות. לדבריו, חשוב לו להבהיר כי בית הקפה ממשיך ועובד הבוקר כרגיל.
שגב הוסיף כי "מישהו ריסס מנשק אוטומטי את הוויטרינה שחוצצת בין המסעדה למרפסת בחוץ. נגרם נזק גדול והעסק פשוט, אני מרגיש שהם עברו קו אדום בגלל שהם פוגעים פה למעשה באתר הנצחה. דרך המקום הזה נמרוד ממשיך לחיות ומאוד מאוד קשה לי מבחינה אישית במיוחד כשאנחנו יודעים שביום ראשון הבא, ה-25 לחודש, אחרי הצהריים יש אזכרה 15 שנה לנמרוד".
"דרך המקום הזה נמרוד ממשיך לחיות, ומאוד מאוד קשה לי מבחינה אישית, במיוחד כשאנחנו יודעים שביום ראשון הבא יש אזכרה"
שגב הוסיף כי "לא היו איומים, אף אחד לא פנה אלינו, אבל אנחנו כבר מבינים את השיטה. הם יורים ואז מציעים עזרה, מקווה שיהיה בסדר -מה אומרת המשטרה? הם היו פה, לקחו ממצאים, חקרו. קשה לדעת. קשה לדעת. אנשים שמעו על זה ומגיעים לפה כדי לפרגן. זה מחמם את הלב".
יואב גולדברג ממטולה הגיע הבוקר למסעדה וסיפר כי הגיע כדי לחזק. "הכרתי את נמרוד בתור ילד במטולה. הכרנו מהמסיבות. הוא היה ילד טוב, היה עושה קסמים, נמשך לעולם הזה. אני זוכר את זה. אני שמח שאנחנו פה. שיהיה לכם הרבה אושר, הצלחה, שגשוג, פרנסה טובה. מרגע זה, אמן".
4 צפייה בגלריה
קפה נמרוד
קפה נמרוד
קפה נמרוד
(צילום: אביהו שפירא )
גביית דמי חסות היא אחת העבירות הקשות בגליל העליון בשנים האחרונות, כש"חברות שמירה" לוקחות חסות על עסקים, אתרי בנייה ועל אזורים חקלאיים. מי שאינו משלם, סופג נזקים במאות אלפי שקלים. על רקע זה כנראה נגרם אתמול נזק למשרדי תאגיד המים באזור.
אחרי הירי למסעדת "כביש 90" אמר אחד מהבעלים, רן ששון, כי הוא לא יודע מי ירה על המסעדה ומדוע, אבל סיפר לאולפן ynet: "פרוטקשן (דמי חסות) זו תופעה רווחת פה באזור. זה פשוט הטרור שאנחנו חיים בו, בגליל. זו אלימות שבאה להפחיד ולהביא גם תוצאות".
המסעדה רוססה בצרורות מנשק אוטומטי, כשעובדיה היו באותה עת בחלקה האחורי, ולמרבה המזל לא נפגעו. המשטרה פתחה בחקירה, ולדבריה "הרקע לא ידוע". חרף הנזק, המסעדה נפתחה כרגיל כבר באותו יום.
50 כדורים נורו לעבר מסעדת המבורגרים: ריאיון עם בעל המסעדה
(צילום: משה מזרחי)
ששון אמר כי אין לו מושג מי ירה לעבר המסעדה ומדוע. "תשמע, אני חייב להגיד לך שאני ממש לא יודע. מעולם לא פנו אלינו, אין לנו סכסוכים, לפחות לפי מה שאני יודע. פרוטקשן? כן, אני יודע שיש פה אווירה כזאת, באזור, אבל לנו באופן אישי אף פעם לא היו לנו עניינים כאלה".
על השאלה אם מנסים להעביר מסר אמר ששון כי "יכול מאוד להיות. אבל שוב, לא פנו אלינו ואין לי קצת חוט להבין מאיפה זה מגיע. לפי מה שאני מבין וממה שהמשטרה שואלת, אני מבין שזה הכיוון. וזה גם משהו שמאוד רווח פה באזור, זה פשוט הטרור שאנחנו חיים בו, פה בגליל. זה פשוט טרור, זו אלימות שבאה להפחיד ולהביא גם לתוצאות".
"זה פשוט הטרור שאנחנו חיים בו, פה בגליל. זה פשוט טרור, זו אלימות שבאה להפחיד ולהביא גם לתוצאות"
ששון סיפר כי הירי התרחש בשעה 02:30 לפנות בוקר, כשהוא עצמו לא היה במקום. "היו פה חמישה עובדים שבדיוק סגרו את המקום. הם פשוט חיכו שיכבו את האור במסעדה וממש דקה-שתיים אחרי שכיבו את האור במרפסת החיצונית, נעמד אדם עם רובה אוטומטי וריסס את המקום בכשתי מחסניות. העובדים עוד היו מאחור וסגרו שם את המטבח. קיבלתי טלפון שהיו יריות במסעדה, שוק טוטלי".
4 צפייה בגלריה
מסעדת כביש 90
מסעדת כביש 90
מסעדת כביש 90
(צילום: אביהו שפירא)
במקביל, הודיעה היום המשטרה על חקירה נגד שני תושבי טובא זנגריה ותושב זרזיר, שחשודים שהפעילו חברת שמירה פיקטיבית, שגבתה דמי חסות בסך של יותר מ-11 מיליון ש"ח מעשרות עסקים בצפון. לפי החשד, הם הקימו את החברה לאחר שקרוביהם נכנסו לכלא לפני כארבע שנים, וגבו דמי חסות מאותם "לקוחות" של החברה שחוסלה ב-2017 עם כליאת בני משפחתם.
מהמשטרה נמסר כי "בשל מגבלות החוק באשר לעבירת גביית דמי החסות פעלו החוקרים, בליווי הפרקליטים, לאסוף תשתית ראייתית לעבירות מרמה אותן ביצעו העבריינים נגד גופי הרגולציה של חברות שמירה. בין העבירות: קבלת דבר במרמה, עבירות הלבנת הון, שימוש במסמך מזויף ועבירות בתחום התאגידים ועבירות לפי פקודת מס הכנסה".
מהחקירה עלה כי החשודים קיבלו אישור להפעלת חברת השמירה ממשרד המשפטים ומשרד העבודה לאחר שנעזרו בשלד של חברה קיימת, שהוקמה ע"י אחד החשודים, ללא עבר פלילי, תוך מתן הצהרות כוזבות והצגת מצגי שווא. החוקרים התרכזו באופן קבלת האישור להפעלת החברה, אישור שהוא הכרחי על מנת לקיים את פעילות גביית דמי החסות.