3 צפייה בגלריה
רועי לוי ז"ל
רועי לוי ז"ל
"אני הראשון שייכנס לעזה במלחמה הבאה". אל"מ רועי יוסף לוי ז"ל
בין העשרות הרבות של חללי צה"ל שנפלו מלחמת "חרבות ברזל" ושמם כבר הותר לפרסום, נמצא גם אלוף-משנה רועי יוסף לוי - מפקד היחידה הרב-מימדית. לוי, בן 44 משבי ציון, נהרג בקרב עם מחבלים בקיבוץ רעים שבעוטף עזה - אליו הוקפצה היחידה בפיקודו. הקרב, שבו חוסלו כעשרה מחבלים, נועד להציל את תושבי הקיבוץ שהיו נצורים בבתיהם.
הפנייה ישראל במלחמה לנרצחים ולחללים
לוי, שנפצע באורח אנוש בקרב בסג'עייה במבצע "צוק איתן", ובתום שנת שיקום מפרכת חזר לפקד על היחידה המובחרת אגוז, נבחר על ידי הרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט להדליק משואה ביום העצמאות ה-70 למדינת ישראל. בהמשך שימש גם כמח"ט עוצבת ברעם, ובמהלך תפקידו נוטרלו מנהרות חיזבאללה בגבול הצפון. את תפקידו כמפקד היחידה הרב-מימדית החל רק לפני כחודשיים וחצי.
הריאיון עם אל"מ רועי לוי ב-2017
(צילום: ניצן דרור ודובר צה"ל)

לאחר פציעתו האנושה ב"צוק איתן", לוי דרש ממח"ט גולני, שני אלופי פיקוד צפון ורמטכ"ל אחד לחזור לפקד, וסורב שוב ושוב בשל מצבו הרפואי. הרופאים הציגו לו סיכויים נמוכים לחזור ולתפקד כאדם בריא, וסיכויים אפסיים לשרת שוב כלוחם, לא כל שכן כמפקד על מאות לוחמי קומנדו. אך הוא לא ויתר, ופתח "משרד" בבית החולים תל השומר, כדי להפגין חזרה לשגרה כמג"ד. הוא ראיין קצינים, סיכם תפקידים עם מ"פים, וגם למד במקביל לתואר שני במשפטים באוניברסיטת בר אילן הסמוכה.
בצעד אחרון, לוי עלה עד לרמטכ"ל דאז בני גנץ. "הוא אמר לי שהוא לא יוכל לצאת נגד מערכת הרפואה הטובה בעולם", שיחזר לוי בריאיון ל-ynet ב-2017. אך הוא המשיך להשתקם, עד שסדרת בדיקות בקיץ 2015 חשפו שהתאושש בצורה מספקת מפציעותיו. בסוף, אלוף פיקוד צפון דאז אביב כוכבי הכריע ופתח לו את הדרך, כשבשיחת השכנוע השנייה, לאחר המלצת הרופאים, העניק לו את התפקיד היוקרתי.
3 צפייה בגלריה
אביב כוכבי מקבל תואר ד"ר לשם כבוד מאונ' בר אילן
אביב כוכבי מקבל תואר ד"ר לשם כבוד מאונ' בר אילן
הרמט"ל לשעבר אביב כוכבי. נתן ללוי את ההזדמנות לשוב לשירות קרבי
(צילום: מוטי קמחי)
על הקרב ב"צוק איתן" בו נפצע אנושות סיפר לוי: "עמדנו בשבע בבוקר בקומה השנייה של הבית בסג'עייה אחרי לילה של קרבות, היתקלויות עם אופנוען ממולכד ומחבלים ממנהרה, ונפגעים. מולנו בסמטה נותר כיס של מחבלים לצד לוחמים של החטיבה שהיו בתנועה. עשינו נוהל קרב קצר, של ארבע דקות: אמרתי לצפריר, הסגן שלי – אתה אלוף בהפעלת D9, לך תפיל את הבית עם המחבלים. שרטטתי תרשים קרב לצפריר ולקצין האג"ם צביקה. ואז, מטווח של 400 מטרים, נורו לעבר הבית טילי נ"ט. המבנה קרס עלינו. עשרה נפצעו קשה, צביקה וצפריר נהרגו. התעוררתי אחרי יומיים בשיבא. שאלתי מה עם הלוחמים".
באותו ריאיון ל-ynet, דיבר לוי על ארגון הטרור בו נלחם רבות - ובסופו של דבר גבה את חייו. "אני הראשון שייכנס לעזה במלחמה הבאה, ולא כדי לסגור חשבון. יש שם אויב רע שמסתתר מאחורי ילדים", אמר. "בעיניים שלי ראיתי כיצד מחבל חמאס שרצה לירות RPG על טנק שלנו, אבל חשש להיכנס לשטח השמדה שאליו כיוונו, אז הוא עשה זאת כאשר הוא מחזיק ילד קטן עד גובה החזה שלו. באירוע אחר, הגענו לנקודה שבה עמדו 200 ילדים והפגינו. חוליית חמאס הגיעה למרכז הפגנת הילדים, הוציאה משגר וירתה קסאם. לא ירינו לעברה".
3 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה אל ישראל
ירי רקטות מעזה אל ישראל
"בכל עשרות המפגשים שלי עם האויב – הוא הוכרע". ירי רקטות מרצועת עזה, אמש
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
לוי גם שיחזר בריאיון יום למידה מודיעיני שנערך לו ולקציניו על חיזבאללה, חמאס ודאעש, ועל מוטיב מרכזי שחזר לגבי השאלה כיצד הם רואים אותנו: "מבחינתם אנחנו מפחדים ומסתתרים מאחורי F-15, האלוהים שלהם אומר להם שליהודים אין אומץ לב. שמעתי על זה, וצחקתי. בכל עשרות המפגשים שלי עם האויב – הוא הוכרע".