4 צפייה בגלריה
(צילום: שלו שלום, נחום סגל)
ההכנה לעליהום בישיבה: בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב, לפי סדר היום שפורסם, תידרש היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה להשיב לשאלות השרים בכל הנוגע למדיניות האכיפה "באשר לאיומים ופגיעה בנבחרי ציבור, קריאות למרי אזרחי ואי-ציות לחוק, חסימת כבישים ושביתות בלתי-חוקיות". לידי ynet הגיע מכתב השאלות המתריסות שהועבר ליועצת על ידי מזכיר הממשלה יוסי פוקס לקראת הישיבה, ובו פירוט המידע שמבקשת הממשלה לקבל.
"נבקשכם להיערך למתן תשובות לשאלות הבאות, כאשר נודה על קבלת נתוני השוואה בכל אחת מן השאלות בין אירועי המחאה נגד הרפורמה המשפטית בחצי השנה החולפת לאירועי המחאה נגד תוכנית ההתנתקות בשנת 2005 ולאירועי המחאה של יוצאי אתיופיה בשנת 2019", נכתב במסמך, שכולל שבעה סעיפים.
4 צפייה בגלריה
  מתוך המסמך. להשוות להתנתקות ולמחאת יוצאי אתיופיה ב-2019
  מתוך המסמך. להשוות להתנתקות ולמחאת יוצאי אתיופיה ב-2019
מתוך המסמך. להשוות להתנתקות ולמחאת יוצאי אתיופיה ב-2019
מזכיר הממשלה ביקש לדעת בין היתר כמה מעצרים בוצעו במהלך המחאה, כמה מתוך העצורים נעצרו עד תום ההליכים וכמה כתבי אישום הוגשו בפועל. בהמשך ביקש לדעת מהי מדיניות האכיפה בעניין חסימות כבישים בהתייחס לחסימה המוחלטת של נתיבי איילון אתמול בשני הכיוונים למשך שעות ארוכות.
מלבד זאת, הוא ביקש לדעת מהי המדיניות בנוגע לאיומים על נבחרי ציבור ותקיפות שלהם, כמה אירועים כאלה דווחו בחצי השנה שחלפה, כמה מעצרים בוצעו וכמה כתבי אישום הוגשו בגינם. בסעיף שלאחר מכן, התבקשה היועצת המשפטית לממשלה לפרט מהי המדיניות בעניין הפגנות בתוך נמל התעופה בן-גוריון וחסימת הגישה אליו או היציאה ממנו, לרבות הצעדים שננקטו ככל שננקטו לאחר הודעת מפקד המחוז לפיה ההפגנה בנתב"ג התקיימה תוך הפרת התנאים שהוצבו לצורך אישורה.
(צילום: דוברות המשטרה)

4 צפייה בגלריה
מדורות בהפגנה באיילון
מדורות בהפגנה באיילון
מפגינים באיילון, אמש
(צילום: REUTERS/Nir Elias)
מזכיר הממשלה ביקש מידע גם בנודע למדיניות בעניין הקריאות לאי ציות לחוק ומרי אזרחי והאם בוצעו פעולות אכיפה כלשהן בנושא הזה. סעיף אחר מבקש מידע על המדיניות בעניין עידוד וקריאה לסרבנות לשרת בצה"ל והאם בוצעו פעולות אכיפה כלשהן בנושא.
לסיום נכתב כי "לאור אירוע השבתת המשק במרץ ע"י יו"ר ההסתדרות הכללית, נבקש התייחסות למספר נקודות: האם השביתה הייתה חוקית, מה המדיניות באשר להגשת בקשות לצווי מניעה ומה המדיניות באשר להגשת תביעות נזיקין על ידי המדינה בגין נזקי השביתה". במכתב מכותבים מלבד ראש הממשלה ושר המשפטים גם מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי וראש השב"כ רונן בר.
4 צפייה בגלריה
הפגנות מהפכה משפטית נתב"ג
הפגנות מהפכה משפטית נתב"ג
ההפגנות בנתב"ג השבוע. היועמ"שית נדרשה על ידי מזכיר הממשלה לפרט גם על הנושא הזה
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
ההערכה היא כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להשתמש בסקירה בישיבת הממשלה כדי להאשים את היועמ"שית באי-האכיפה נגד המוחים נגד המהפכה המשפטית, ולגרום ל"עליהום" של השרים נגדה ונגד גורמי האכיפה.
זימונם של היועמ"שית וגורמי האכיפה לסקירה בישיבת הממשלה נקבע ברקע זעמם של השרים על "המפגינים האנרכיסטים", אל מול מה שכינו אוזלת היד של רשויות האכיפה. בין היתר מאבטחה של השרה גילה גמליאל התעמת עם מפגינה מחוץ לביתה של השרה בצפון תל אביב, והשרה גלית דיסטל אטבריאן אף התלוננה כי היא מפחדת לצאת מביתה.
הסקירה תימסר בהמשך לדיון הסוער שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו על מגבלות במרחב הציבורי. הדיון, שעורר ביקורת חריפה באופוזיציה, כלל ויכוח קשה בין השרים שנכחו ליועמ"שית ולפרקליט המדינה עמית איסמן. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש מהם להציג כמה כתבי אישום הוגשו נגד פעילי המחאה נגד המהפכה המשפטית בחצי השנה האחרונה, ושר המשפטים יריב לוין תקף: "תפסיקו להפיל אחריות על המשטרה, אתם קובעים". נתניהו עצמו הטיח ביועמ"שית: "באיזה מדינה בעולם סוגרים נמל תעופה בגלל מפגינים?".