5 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
לא עוצרים את החקיקה. נתניהו ולוין
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
כל צד נעול בעמדותיו והעימות מתקרב לנקודת שיא: החקיקה להחלשת מערכת המשפט והחזרת אריה דרעי לממשלה מתוכננת להמשיך בקצב מואץ, ובשבוע הבא תדון ועדת החוקה, חוק והמשפט של שמחה רוטמן בפסקת התגברות ברוב של 61 ח"כים. בנוסף, מליאת הכנסת תכונס באופן חריג ביום ראשון אחר הצהריים על מנת לדחות את מועד בחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים בשלושה חודשים לאמצע יוני, וזאת עד שתושלם החקיקה המתוכננת של חוקי המהפכה המשפטית. כוונת שר המשפטים יריב לוין והקואליציה היא להעביר עד אז את החוק לשינוי הרכב הוועדה ולאפשר להם רוב בתוכה, בעוד שלפי החוק הנוכחי יש לכנסת שני נציגים, שבדרך כלל אחד מהם הוא מהאופוזיציה.
המשמעות היא שהקואליציה ממשיכה לקדם במרץ ובמהירות את תוכניתה, ולא מוכנה לעצור כדי לקיים הידברות עם האופוזיציה כפי שקורא הנשיא יצחק הרצוג. יצוין שהכנסת לא מתכנסת בימי ראשון ועל כן מדובר בכינוס חריג. ההסבר מטעם הקואליציה הוא שהדבר נובע בשל חג הפורים ותענית אסתר שיחולו בשבוע הבא, ובהם המליאה לא תכונס ממילא.
לפי תקנון הכנסת, היא הייתה אמורה לבחור את נציגיה בוועדה בתוך ארבעה חודשים ממועד כינונה, כלומר עד 15 במרץ 2023. אולם מאחר שהקואליציה מתכוונת לשנות את הרכב חברי הוועדה לבחירת שופטים, היא מבקשת לא לבחור כעת את נציגי הכנסת לוועדה זו.
אין הידברות: המחאה נגד המהפכה המשפטית גוברת עו"ד רז נזרי
(צילום: ירון ברנר)

5 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
יו"ר ש"ס ח"כ דרעי
(צילום: שלו שלום)
שר המשפטים לשעבר גדעון סער התריע אמש מדחיית ההצבעה וכתב בטוויטר: "היזהרו מספינים של שקרנים. לא רק שהקואליציה לא עוצרת לדקה עם מהלכי החקיקה, היא מכנסת במיוחד את הכנסת ביום ראשון - צעד נדיר כשלעצמו - כדי לשנות את תקנון הכנסת. המענה: להעצים את המחאה".
מנגד, לאחר ההתנגשויות עם המשטרה ביום רביעי, צופים מארגני המחאה המונים בהפגנות גם במוצ"ש. אתמול, אחרי שפורסם ב-ynet שנפתחה בדיקת מח"ש לגבי הקצין שהשליך רימון הלם לעבר מפגינים בתל אביב, דאג השר בן גביר להעניק רוח גבית לשוטרים כדי שבמוצאי השבת לא יחששו לפעול שוב בתקיפות נגד מפגינים שיחסמו כבישים ויפרו את הסדר. ההנחיה: "אפס סובלנות" כלפי חסימת כבישים. עם זאת, משטרת מחוז תל אביב כינסה אמש דיון מיוחד על ההיערכות להפגנות שמתארגנות מחר בערב - כדי שלא יחזרו על עצמם המראות החריגים מהמחאה שלשום.
הבוקר הגיעו עשרות מפגינים למושב עמיקם ומחו ליד ביתו של שר הביטחון יואב גלנט. המפגינים קראו "גלנט גלנט תתעורר, הדמוקרטיה שלנו מתרסקת" ונעו עם דגלי ישראל וזמבורות.
הפגנה ליד ביתו של שר הביטחון יואב גלנט
(צילום: מארגני המחאות)

5 צפייה בגלריה
הפגנה ליד ביתו של שר הביטחון יואב גלנט
הפגנה ליד ביתו של שר הביטחון יואב גלנט
ההפגנה ליד ביתו של שר הביטחון גלנט
(צילום: מארגני המחאות)
5 צפייה בגלריה
הפגנה ליד ביתו של שר הביטחון יואב גלנט
הפגנה ליד ביתו של שר הביטחון יואב גלנט
(צילום: מארגני המחאות)
5 צפייה בגלריה
"מבצע חומה ומגדל" - טקס הנחת אבן הפינה למאחז הדמוקרטיה של תנועות המחאה בירושלים
"מבצע חומה ומגדל" - טקס הנחת אבן הפינה למאחז הדמוקרטיה של תנועות המחאה בירושלים
ההפגנה בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
כ-400 בני אדם הפגינו אמש בירושלים נגד המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. אוהל מחאה הוקם מול משרד ראש הממשלה בעיר, כ"מאחז קדמי", כלשונם של המוחים, נגד תוכנית נתניהו-לוין. "נולד מחנה שלא מוריד ראש כשקוראים לו אנרכיסטים - והוא ינצח", קראה שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני, ופנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו כאן כדי למנוע מהמדינה להיות קורבן למי ששם את עצמו לפניה".
בהפגנה שנערכה תחת הכותרת "טקס הנחת אבן הפינה למאחז הדמוקרטיה של תנועות המחאה בירושלים", אמרה לבני למפגינים כי "בזכותכם יש לעם ישראל הרבה מאוד תקווה". לדבריה, "אני יודעת שהגיעו לכאן אנשי מילואים. אתם נאבקתם במערכות ישראל, והיום אתם נאבקים על הנשמה של המדינה. הזהות של מדינת ישראל בסכנה. אנחנו כאן כדי להציב גבולות לממשלה חסרת מעצורים. אנחנו בונים מאחז כי אנחנו נאחזים לא רק בקרקע - אלא גם במגילת העצמאות, אין בנו ייאוש".
היא הוסיפה: "ישבתי כאן בקבינט ושלחתי חיילים לקרב בידיעה שאין ברירה אחרת. אותם חיילים ידעו מה הערכים ומה המדינה, גם את זה הם לקחו בקיטבג לקרב. תמיד ידענו להיות מאוחדים בשעות קשות, ידענו סביב מה אנחנו מאוחדים - החלום המשותף שעליו אנחנו נאבקים. כל מי שמדבר על אחדות שיתכבד לדבר עליה לא רק מצד אחד של הפה, ומהצד השני לשפוך רעל".